Ibenholt Skrevet 7. juli 2005 #1 Skrevet 7. juli 2005 Jeg lurte bare på om det var noen som vet når den sjette boken av denne serien kommer? Jeg er utålmodig
Gjest Gjesta Skrevet 8. juli 2005 #2 Skrevet 8. juli 2005 Det tok jo 12 år mellom bok 4 og 5, så den kommer vel ikke med de første årene
Gjest Virvel Skrevet 13. juli 2005 #3 Skrevet 13. juli 2005 Jeg har prøvd å søke litt nå, men finner ikke noe konkret svar. Hun sitter visst og skriver på den ennå.
Twigi Skrevet 13. juli 2005 #4 Skrevet 13. juli 2005 Jeg har mistet interessen jeg. At det skulle ta tolv år å skrive en bok som var på minst 400 sider mer enn nødvendig - jeg ble så skuffet! Tror ikke jeg kommer til å gidde å lese den neste boka, enda jeg har vært fullstendig hekta på Ayla og Jondalar....... Tenk om dama kunne konsentrert seg om handlingen mellom menneskene, og droppe det førti sidene med detaljerte beskrivelser av hver minste ting de gjør og lager og ser og går forbi og spiser og .... Ja, ja, bare et hjertesukk fra min side. Håper du får glede av den neste boka og at det kommer raskt, da. Jeg kommer nok til kjøpe den i pocket når den er oversatt. (den forrige kjøpte jeg på engelsk i hardback fordi jeg ikke hadde tid til å vente..... snakk om tung bok )
Totalya Skrevet 14. juli 2005 #5 Skrevet 14. juli 2005 Men hun må da klare å få ræva i gir... :klø: Nå har vi venta veeeldig lenge! Men jeg er helt enig, den forrige boka var alt for lang! Er den boka som kommer nå den absolutt siste, eller er det planlagt flere?
Ibenholt Skrevet 20. juli 2005 Forfatter #6 Skrevet 20. juli 2005 Helt enig! Jeg ble også skuffet, men har bestemt meg for å fullføre serien når jeg har begynt på den;)
Gjest Guest Skrevet 21. juli 2005 #7 Skrevet 21. juli 2005 Har ikke hørt om disse bøkene før jeg...Hva handler jordens barn om?
Gjest LoisLane Skrevet 21. juli 2005 #8 Skrevet 21. juli 2005 maaange år siden jeg leste de første fire bøkene, så det er ikke sikkert jeg er helt stø. Handlingen foregår i steinalderen, lille Ayla kommer bort fra moren sin og vokser opp hos et laverestående folkslag. Hun blir en flink jeger, og er i det hele tatt ganske perfekt på de fleste områder. Finner tilbake til sine egne, og søt musikk oppstår. Fin serie, i alle fall de første bøkene. Stemmer det at den første boka ble filmatisert med Darryl Hannah i hovedrollen?
Totalya Skrevet 22. juli 2005 #9 Skrevet 22. juli 2005 Ja, det stemmer det. Først så jeg filmen og syntes den var bra, så leste jeg boka og ble helt hekta, deretter så jeg filmen igjen, og den var egentlig ikke så veldig bra. Men det er jo ganske typisk at filmer ikke klarer å leve opp til bøkene. For å supplere handlingen litt: Ayla er mer som oss av utseende, og etter at mora forsvinner under et jordskjelv (?), blir hun funnet og vokser opp hos huleboere, hun har "vanlig" verbalt språk, de er litt mer "ugh, ugh". De har et klart klasseskille mellom kvinner og menn. Første boka er fra denne perioden i Aylas liv. I de neste har hun forlatt disse, og lever en stund for seg selv, før hun treffer Jondalar som er mer som henne selv, og vi følger de på en lang reise tilbake til hans hjemtrakter.
Gjest Sarah Jessica Skrevet 24. juli 2005 #10 Skrevet 24. juli 2005 Jeg har bok 5 liggende enda...ikke ferdig lest.. Enig i at den er aaaaltfor langdryg!! Jeg leste de første bøkene i en fei, men den siste er helt utrolig. Vet ikke når jeg får ork til å lese den ferdig jeg. Men gøy at dere nevner det, for jeg har alltid tenkt at jeg må få sett filmen en gang!! Trodde forresten det var hun Brooke Shields som hadde hovedrollen? Anyways, Daryhl Hannah er mer Ayla slik jeg ser henne for meg!
Litt Lost Skrevet 26. juli 2005 #11 Skrevet 26. juli 2005 Ayla er mer som oss av utseende, og etter at mora forsvinner under et jordskjelv (?), blir hun funnet og vokser opp hos huleboere, hun har "vanlig" verbalt språk, de er litt mer "ugh, ugh". Joda, hun er "mer som oss" - et menneske av denne karakter som vi er. Disse "ugh ugh" huleboerne er det som var neandertalere. Forsåvidt var vel alle hueboere på den tiden Alya lever i bøkene Grunnen til 12 år mellom bok 4 og 5 var at mannen slet med sykdom (kreft). Jeg synes det er absolutt gyldig grunn til å ikke skrive bok. Og dette er omfattende bøker, ikke noe hokus pokus å skrive om dette tenker jeg. Dermed godtar jeg 12 års ventetid. Nå derimot tenker jeg det vil gå 3-4 år mellom de to siste. Når var det bok 5 kom? Mai i fjor eller er det to år siden?
Gjest Fine Skrevet 27. juli 2005 #12 Skrevet 27. juli 2005 Første boka var kjempe bra. Fikk lyst til å gå ut i skogen å lage meg en slynge å øve meg med å kaste stein med slynga. Bok fem var tragisk - det var så vidt jeg kom meg igjennom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå