AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #1 Skrevet 14. juli 2020 Fant nettopp ut i går at jeg er gravid, mener at jeg er ca. 8 uker på veg. Er 23 og aldri vært gravid tidligere, men er bonusmor til en på 6. Er konstant SULTEN og kvalm. Hva er deres beste tips til en som er gravid? Noe som hjalp med graviditeten? Noe som jeg burde forvente med graviditeten? Noen gode ord? Er veldig ny på dette og aner omtrent ingenting! Anonymkode: b9c40...65b 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #2 Skrevet 14. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Fant nettopp ut i går at jeg er gravid, mener at jeg er ca. 8 uker på veg. Er 23 og aldri vært gravid tidligere, men er bonusmor til en på 6. Er konstant SULTEN og kvalm. Hva er deres beste tips til en som er gravid? Noe som hjalp med graviditeten? Noe som jeg burde forvente med graviditeten? Noen gode ord? Er veldig ny på dette og aner omtrent ingenting! Anonymkode: b9c40...65b ts: Må bare kommentere at gravidteten ikke var planlagt og jeg er i et langt stabilt forhold med barnefar. Anonymkode: b9c40...65b
Thea82 Skrevet 15. juli 2020 #3 Skrevet 15. juli 2020 Jeg er i åttende måned nå, og er også førstegangs gravid. Hadde overhodet ikke satt meg inn i hva jeg gikk til, så her er det nyttigste jeg har lært så langt: - mange blir sliten og trøtt under hele eller deler av graviditeten, det må man bare akseptere (det jobber jeg ennå med) - aksepter at du er kvalm og kommer til å være det en stund, og ikke gå og vent på at kvalmen går over (forsvant først i uke 20 for meg, og jeg var så skuffet i uke 12, for hadde hørt det går over for mange da). For meg hjalp det med tørre kjeks hver andre time. - termingrupper på Facebook er et fint fellesskap, men mye av infoen stresset meg (mye snakk om plager og «vondter») - mange menn bruker litt tid på å forstå hva som skjer, da de ikke føler det på kroppen på samme måte. At han ikke har full styr på uker og detaljer betyr ikke at han ikke bryr seg eller blir en dårlig far - ta innkjøpene litt underveis, så slipper du gå lei. Og igjen, det er ikke sikkert den kommende far er super interessert. Min samboer fikk ansvar for å skru sammen det som ble kjøpt, den oppgaven ble godt mottatt:) - graviditet er ikke en sykdom, men man kan bli syk. Så snakk ærlig med lege om hvordan du har det (et råd jeg ikke følger selv, men som jeg nok burde fulgt;) - jeg synes det har vært deilig å være så opptatt med jobb, så det ikke har vært så mye fokus på graviditeten. Men det varierer nok fra person til person. 4
elentari Skrevet 15. juli 2020 #4 Skrevet 15. juli 2020 Mange gode tips av Thea over her Hvil hvis du er sliten og la pappaen ta seg av huslige stell. Ingen er tjent med at du blir utslitt og kanskje sykemeldt fra jobb. Men hvis det skulle ende i sykemelding så er det greit det også. Vet mange, meg selv inkludert, piner oss gjennom jobb selv om vi er helt kjørte. Pappaen har vært gjennom dette før, og du kan kanskje kjenne på at det ikke er like nytt å spennende for han.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #5 Skrevet 15. juli 2020 Husker jeg var som deg, sulten og kvalm. Utrolig dårlig kombo.. Jeg drakk en del væske, spiste kun det jeg hadde lyst på. For meg fungerte det med smoothie og frukt/bær, hadde oppi litt havregryn osv i smoothien for å gjøre den litt mer mettende. Plager kommer og går, noen vedvarer. Kjøp deg klær! Mitt mål var å ikke kjøpe så mye og heller bruke det jeg hadde eller billige ting fra butikken. Ting ble bare ubehagelig å gå med, magen strutter ut under tskjorta og man føler seg ikke fin. Så finner du noe som passer og som du føler deg fin i, kjøp det! Ta innkjøp etterhvert som noen flere her skriver. Jeg (eller min mor) begynte innkjøp etter OUL, og siden har jeg kun kjøpt ting etterhvert som jeg har funnet dem på salg. Gå til jordmor om du har mulighet og ikke bare hos legen. Etter min time hos jordmor så innser jeg at jeg faktisk ikke fikk vite en brøkdel hos legen. De har bedre tid og Per dags dato kan far blimed!. En siste ting, lær deg å si i fra hva som er greit og ikke! Jeg møtte et skikkelig troll på ultralyd, jeg turte ikke si noe og jeg kjenner jeg får gåsehud av å tenke på henne. Folk på butikken som ikke tar hensyn, særlig må når det er corona og de sulter borti når de burde holde seg 1 meter unna. Vi må virkelig si i fra, og ikke la folk gjøre som de vil. Jeg vet noen skal ta på magen hele tiden, si ja kun hvis det føles greit for deg! Akkurat der har jeg sluppet unna, og glad er jeg for det. Regn med å få kommentarer på magen, den er aldri perfekt. Enten er den stor eller liten, og det er irriterende uansett hva de sier. Jeg har hatt stor mage siden uke 20, hører som oftest at jeg har fin mage men har også opplevd å høre "nå er det vel ikke lenge igjen?", joda det var bare 4 mnd igjen. Slike ting må man legge bak seg, så lenge mor og barn har det bra så kan magen se ut akkurat som den vil. Anonymkode: dbae6...dfb 2
Flamme Skrevet 15. juli 2020 #6 Skrevet 15. juli 2020 Ikke hør på alle skrekkhistorier om å være gravid, føde eller få barn. Det er mitt beste tips 😊 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #7 Skrevet 15. juli 2020 Laktulose (eller hvordan det nå skrives) er gull verdt for å unngå hemorider ved forstoppelse og forstoppelse i seg selv. Støvsuging er ikke tingen om du får bekkenplager På tunge dager så er det viktig å minne seg selv på det fantastiske som snart skal skje❤ Følelsen når du får barnet på magen for første gang kan ikke beskrives, det må oppleves ❤ Anonymkode: 74b13...e47 1
undulat2018 Skrevet 15. juli 2020 #8 Skrevet 15. juli 2020 Barnefar kjenner det ikke på kroppen, så her i gården synes han alt er litt uvirkelig enda (og jeg er i uke 32). Signerer dette med termingrupper etc på Facebook. Her står det stort sett om alle vondter og plager, skumle sider 😅 Lykke til 🌸👶🏼😄
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #9 Skrevet 15. juli 2020 Ro ned. Graviditet er veldig normalt og utrolig uinteressant for alle andre enn deg selv. Anonymkode: 92fe1...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #10 Skrevet 15. juli 2020 Kos seg så mye du klarer. Ta gravid mage bilder.Jeg elsket å se magen min vokse.Følte meg så heldig at jeg kunne bære frem dette lille mirakelet. Spis det du har lyst på og ikke tenk på at du legger på deg. Ikke hør på andre som forteller sine føde historier. Jeg ble skremt av veldig mange. Jeg har født 2 barn og helt forskjellige svangerskap og fødsler. Nyt tiden som gravid. Jeg savner å være gravid virkelig. Var en så koselig tid,så mye å se frem tll Anonymkode: 250a1...98a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå