Gå til innhold

Hvordan takle "morning flow" når man har mensen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har mensen er det et mareritt å reise seg opp når jeg har våkna. Regner med at dette gjelder de aller fleste. Alt bare renner ut som en foss med en gang, og jeg rekker ikke løpe til toalettet før det blir masse blodsøl. Har dere noen tips til å håndtere dette? Og hjelper det hvis man har i tampong? (aldri sovet med tampong før). Vil tro tampong hjelper siden det er som en "propp", er dette riktig? Erfaringer?

Anonymkode: 0dba5...83c

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har nattbind, det fanger opp det som kommer før jeg kommer meg på do. Null stress. 

Anonymkode: 1d826...e7f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare tar et godt tak med en hånd i skrittet før jeg springer på do jeg, for å "blokkere" at det renner ut.  Aldri sett på det som noe problem. 

Anonymkode: 491c1...eb0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ha på nattbind (ekstra langt og tjukt). Evt kjøp noen ekstra store og lange tena lady på apotek. 

Anonymkode: 84ddb...91d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sov på håndkle og hadde tørkerull tilgjengelig ved senga. 

Anonymkode: 30aa8...dfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte menskopp og sølte aldri. 

Anonymkode: c9edc...b3c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det hender at litt blod sniker seg forbi tampongen akkurat når jeg reiser meg og går på badet, men truser kan vaskes, så det er ikke noe problem. 

Anonymkode: 986ae...3cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hender at litt blod sniker seg forbi tampongen akkurat når jeg reiser meg og går på badet, men truser kan vaskes, så det er ikke noe problem. 

Men opplever du at du blør gjennom når du sover med tampong? Eller går det som regel greit?

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nattbind, det fanger opp det som kommer før jeg kommer meg på do. Null stress. 

Anonymkode: 1d826...e7f

Hjelper ikke hos meg...

Jeg skifter o.b  og bind ca kl 0200 og 0400. Jeg sover med tykkeste tampong fra o.b. og største/tjukkeste nattbind fra always, så når jeg står opp 0550, har jeg hånkle klart ved siden av senga til å lage en "bleie"... Ikke alltid det holder, men jeg har også mensentruse utenpå, samt tisselaken på senga. Da er det i verste tilfelle kun dråper som kommer på gulvet på vei til badet. Toalettsette + gulv rundt do må vaskes med klorin etterpå, da jeg blør langt nedover lårene... Men dette er de 2-3 verste første dagene. Etter dette holder det med kun tampong og bindskifte 1 gang i løpet av natta, så kommer arbeidsdagene...... em annen historie 🙄

Anonymkode: f8b1c...a24

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men opplever du at du blør gjennom når du sover med tampong? Eller går det som regel greit?

Det hender, hvis tampongen blir full, men ikke sånn at jeg blør i sengen (men det er mulig det også altså), bare at det kommer et par dråper når jeg reiser meg. Noen ganger må jeg sette på alarm så jeg får byttet i løpet av natten, men det er bare én eller maks to netter at jeg blør såpass at det er nødvendig. Det er uansett mer komfortabelt enn bind. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok forskjellig, på meg blør det gjennom alt, og tampongen kommer flytende ut..... 😞

AnonymBruker
Skrevet

På de verste dagene: 

Sover med tampong og dobbelt nattbind (to stk som liksom overlapper). Ligger på håndkle. Prøver å knipe når jeg reiser meg opp. 
På feriebesøk hos familie gikk det likevel galt. Måtte fra 2. etg til badet i 1. etg og fikk lekkasje. Var heldigvis ingen som hadde stått opp. Måtte tørke blod på badegulvet (så ut som et slakteri...), i trappa og i gangen🙁 Det hemmer meg sosialt å blø så kraftig, men vet ikke om noe kan gjøres? 
Er 45 år, bruker ikke prevensjon. Ferdig med barn. 

Anonymkode: 39dba...62c

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tampong og bind om natta funker. Det renner litt gjennom tampongen de første nettene, men uten tampong ser senga ut som en slagmark etter meg 😥😱

Anonymkode: 6dae6...a9c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok forskjellig, på meg blør det gjennom alt, og tampongen kommer flytende ut..... 😞

Samme her. Den sklir ut. Omtrent som å føde🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiral er det eneste som hjelper - null mens!

Anonymkode: 13b5d...4f6

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke hos meg...

Jeg skifter o.b  og bind ca kl 0200 og 0400. Jeg sover med tykkeste tampong fra o.b. og største/tjukkeste nattbind fra always, så når jeg står opp 0550, har jeg hånkle klart ved siden av senga til å lage en "bleie"... Ikke alltid det holder, men jeg har også mensentruse utenpå, samt tisselaken på senga. Da er det i verste tilfelle kun dråper som kommer på gulvet på vei til badet. Toalettsette + gulv rundt do må vaskes med klorin etterpå, da jeg blør langt nedover lårene... Men dette er de 2-3 verste første dagene. Etter dette holder det med kun tampong og bindskifte 1 gang i løpet av natta, så kommer arbeidsdagene...... em annen historie 🙄

Men dette må da være legemat? 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke hos meg...

Oi, har du snakket med lege om dette? Høres slitsomt ut!

Anonymkode: d4bc1...ae2

• Liker 7
Skrevet

Litt på siden. Da jeg har mensen, kutter jeg ut melk og sukker i størst mulig grad. Synes det har effekt på hvor mye jeg blør.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På de verste dagene: 

Sover med tampong og dobbelt nattbind (to stk som liksom overlapper). Ligger på håndkle. Prøver å knipe når jeg reiser meg opp. 
På feriebesøk hos familie gikk det likevel galt. Måtte fra 2. etg til badet i 1. etg og fikk lekkasje. Var heldigvis ingen som hadde stått opp. Måtte tørke blod på badegulvet (så ut som et slakteri...), i trappa og i gangen🙁 Det hemmer meg sosialt å blø så kraftig, men vet ikke om noe kan gjøres? 
Er 45 år, bruker ikke prevensjon. Ferdig med barn. 

Jeg anbefaler hormonspiral. Jeg blør veldig lite normalt, og blør bare litt kanskje en dag og to med denne. 

Søsteren min har vært plaget med kraftige blødninger hele veien, og ha fått et nytt liv etter sin spiral. Hun blør sjeldnere og mye mindre av spiralen. 

Vi har begge mistet mensensmerter etter spiralen også. 

Anonymkode: b3b0a...de3

• Liker 2
Skrevet

Hater mensen, og kjenner meg igjen når det gjelder morningflow, ob som «sklir ut» og at det ser ut som et slakteri. Hater å gå på jobb med mensen. Skrekk og gru om en f. Eks blir sittende i ett møte, og ikke rekker å skifte.

Derfor går jeg på ppiller, hopper alltid over de hvite pillene så har ikke hatt mensen på snart ett år. MEN så blir jeg så sykt hormonell, deprimert og null sexlyst på ppiller, så vurderer å slutte. Men da kommer jo mensenhelvete tilbake😡 Er som å velge mellom pest eller kolera. What to do? Er 40 år og ferdig med barn. Vil ikke ha spiral.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...