AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #1 Skrevet 14. juli 2020 Har en gutt på 7 år som vanligvis oppfører seg veldig fint på skolen. Strever veldig med det sosiale, er umoden, men finner på lite tull og hører normalt sett etter der. Når han er sammen med familie derimot (besteforeldre, tante, onkel) tror han at han bestemmer alt, roper og skriker, blir voldelig, nekter å legge seg, hører ikke etter osv. Han blir rett og slett ¨umulig¨ og får store problemer med å regulere seg. Når han er hjemme sammen med oss går det bedre. Han er en del sint og utagerer, men langt i fra så ille som når vi besøker familie. Regulerer seg bedre når han er hjemme med oss. Så de helgene vi er på besøk, feriene osv blir jo et rent mareritt! Det jeg lurer på er om noen som vet hva dette kan komme av? Skjønner ikke hvorfor han skal utagere så voldsomt mye mer når han er med dem. Han virker rett og slett helt forstyrret i hodet og tror blant annet han sitter i fengsel når han skal legge seg... Han har alltid hatt denne atferden men den blir verre jo eldre han blir. Har trodd at det kommer av at disse familiemedlemmene er for utydelig med han, men han utagerer og reagerer så kraftig at det må jo være noe mer/noe annet?? Har adhd og går på medisiner for dette. Anonymkode: 9e801...453
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #2 Skrevet 14. juli 2020 Vi har en femåring som blir veldig oppgiret om vi har besøk eller er på besøk. Ikke voldelig og sint, men typisk at han skal herje, skravle i ett, ha all oppmerksomhet, fyker rundt og må konstant påminnes om å roe seg ned. Hører ikke etter. Kan også da få trasseanfall og bli sur fordi han får tilsnakk eller må taes ut av situasjonen. Utrolig slitsomt. Jeg tror han rett og slett blir overstimulert på noen måte, da han er langt lettere å snakke til når det bare er oss hjemme. Retter seg da fint. Kan det være noe lignende dere opplever? Her er heller ikke andre familiemedlemmer like tydelige, dvs konsekvente. Tror det har litt å si det også. Anonymkode: 171e1...669
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #3 Skrevet 14. juli 2020 Tenkt tanken at noen i den utvidede familien er slem med han? Anonymkode: 6ed13...3ee
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #4 Skrevet 14. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenkt tanken at noen i den utvidede familien er slem med han? Anonymkode: 6ed13...3ee Det kan være noen i familien som ikke har vært grei med gutten eller ikke bryr seg , snakker nedlatende , da kan barn reagere med frustrasjon / sinne. Vårt barn blir oppspilt når vi får besøk og skal vise seg fram , mye fjas og lopper i blodet og kan bli sint når vi korrigerer han - det tenker jeg kommer av at han ikke liker at vi sier i fra til han foran de andre. Prøver å korrigere han på en grei måte uten at han skal føle at at han taper ansikt. Det går bra da. For å unngå at han blir sliten og dermed frustrert så avleder vi han under besøk så han får noe ro - det kan være at han sitter litt på fanget , eller har med en leke han liker godt og kan pusle med det selv en stund. Anonymkode: 1ae68...03b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #5 Skrevet 15. juli 2020 De er ikke flinke til å handtere han når han blir utfordrende. Tror ikke at noen av dem er direkte slemme med han, men de vet ikke hva de skal gi eller gjøre. De kan komme med tomme trusler vet jeg. Men de er veldig glade i ham da. Han gjør seg alltid til og blir vill når vi er sammen med andre, og liker ikke at voksne snakker sammen uten at han føler seg inkludert. Dette er jo forståelig og da finner han på sprell for å bli sett. Men han er utrolig krevende og må ha oppmerksomhet hele tiden. Blir slitsomt i lengden. Kan det være fordi i ferier har man ikke de samme rutinene og at han ikke takler det så bra? Når de passer han har han ikke særlig med faste rutiner. Blir mye mas for å få i han mat og det kan ta timer å legge han. Jeg tenker at et barn med adhd trenger jo ekstra med rutiner og tydelighet rundt seg og når disse ikke gir han dette, reagerer han slik som jeg beskrev? Bup mener jo at grunnen til at han fungerer så bra på skolen er at det er så strukturert rundt han. Da blir kanskje ferier, helger og det å være hos familien helt motsatt på en måte? For lite struktur og utydelige voksne rett og slett. Anonymkode: 9e801...453
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #6 Skrevet 15. juli 2020 Meld dere og besteforeldre ++ på kurs. Du er nok inne på at struktur hjelper. Bestemor-vet-best fungerer ihvertfall ikke. Anonymkode: 9463a...657
Magenta81 Skrevet 15. juli 2020 #7 Skrevet 15. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De er ikke flinke til å handtere han når han blir utfordrende. Tror ikke at noen av dem er direkte slemme med han, men de vet ikke hva de skal gi eller gjøre. De kan komme med tomme trusler vet jeg. Men de er veldig glade i ham da. Han gjør seg alltid til og blir vill når vi er sammen med andre, og liker ikke at voksne snakker sammen uten at han føler seg inkludert. Dette er jo forståelig og da finner han på sprell for å bli sett. Men han er utrolig krevende og må ha oppmerksomhet hele tiden. Blir slitsomt i lengden. Kan det være fordi i ferier har man ikke de samme rutinene og at han ikke takler det så bra? Når de passer han har han ikke særlig med faste rutiner. Blir mye mas for å få i han mat og det kan ta timer å legge han. Jeg tenker at et barn med adhd trenger jo ekstra med rutiner og tydelighet rundt seg og når disse ikke gir han dette, reagerer han slik som jeg beskrev? Bup mener jo at grunnen til at han fungerer så bra på skolen er at det er så strukturert rundt han. Da blir kanskje ferier, helger og det å være hos familien helt motsatt på en måte? For lite struktur og utydelige voksne rett og slett. Anonymkode: 9e801...453 Ja, jeg tror absolutt det henger sammen med manglende rutiner. Barn klarer ikke å si det, de agerer gjennom adferd på ting som blir uvant for dem. De fleste barn forholder seg best til tydelige rammer og rutiner, og det virker som om sønnen din gjør det samme, spesielt med de utfordringene han har. Gi han masse ros for god oppførsel, snakk minst mulig om den negative (selv om det er vanskelig).
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #8 Skrevet 15. juli 2020 Skikkelig enebarn. En bortskjemt drittunge🙈 tenker du må la de tomme truslene bli realitet. " hvis du blir sint når vi er på besøk hos andre, så må vi dra hjem. Du får IKKE lov til å oppføre deg slik." Så gjør du alvor ut av det. Ja, han "taper ansikt" som du så rart kaller det. Jeg synes bare det rett og slett er mangel på folkeskikk. Det fine med dette er at han VIL skjerpe seg, for konsekvensen er null morro om han ikke oppfører seg. Du sier jo at han klarer å innrette seg ellers så..? Da går det på viljen. Anonymkode: 6e704...9b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå