AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #1 Del Skrevet 14. juli 2020 Vurderer whippet og vil gjerne høre mer om rasen. Oppdretterne jeg har snakket med forteller i stor grad at dersom jeg ikke vil konkurrere i lydighet på høyt nivå så finnes det ingen bedre rase enn whippet. Dette må jo være en sannhet med modifikasjoner? Whippet må jo også ha sine utfordringer og negative sider? I følge RAS for whippet er de veltilpassede hunder med stor jaktinstinkt ellers stort sett friske og enkle. Så er det egentlig noen utfordringer jeg bør være obs på? Og hva bør jeg spørre oppdretterne spesifikt om? Anonymkode: 7a2bc...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. juli 2020 #2 Del Skrevet 14. juli 2020 (endret) De har jo null underhudsfett og syltynn pels, så de fryser veldig lett i norsk klima. Skjelver ute om vinteren. Må ha hundeklær på og noen ganger potesokker når de skal ut og det er snø og/eller kaldt. Har hørt at de ikke røyter merkbart, og pelsen er nesten luktfri, i forhold til andre hunderaser. Men dette har jeg bare "hørt", jeg vet ikke om det stemmer. En barndomsvenninne jeg vokste opp sammen med, hadde whippet hjemme. En grå tispe. Nydelig hund, men den likte aller best å ligge begravet under en dyne og varme seg inne. Det ble liksom aldri varmt nok eller lunt nok for den :- ) Kunne faktisk tenkt meg whippet selv, men jeg er litt for glad i gjeterhundenes gode læringsevne og vilje til å bli dressert og lære triks. En whippet er ikke helt der. Mynder generelt er vel ikke særlig enkle å dressere? Endret 14. juli 2020 av Million 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #3 Del Skrevet 14. juli 2020 Jeg kjenner bare to av denne rasen, men begge er fantastiske familiehund, aktive, lydige og snille. Det eneste er at de jeg kjenner har litt separasjonsangst. Hadde jeg ikke vært allergisk hadde jeg absolutt vurdert en whippet, jeg simpelthen elsker disse hundene. Anonymkode: aaa9e...95d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #4 Del Skrevet 14. juli 2020 Opplever det som veldig enkle hunder å ha med å gjøre. Snille, lette å trene, bjeffer ikke noe nevneverdig. Blir lett kald som nevnes ovenfor, må ha en regn/vinterjakke og liker å ha en god seng med teppe i. De jeg har kjent har vært godtemonser som kunne finne på å stjele mat fra benken hvis man snur ryggen til. Tror mange velger dem bort pga. utseendet, men jeg synes de er vakre. Anonymkode: 4d7af...9b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #5 Del Skrevet 14. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner bare to av denne rasen, men begge er fantastiske familiehund, aktive, lydige og snille. Det eneste er at de jeg kjenner har litt separasjonsangst. Hadde jeg ikke vært allergisk hadde jeg absolutt vurdert en whippet, jeg simpelthen elsker disse hundene. Anonymkode: aaa9e...95d Dette med separasjonsangst lurer jeg litt mer på. Får ikke så gode svar når jeg spør om det. Er det utbredt på rasen? Eller vil det ikke være noe problem så lenge det tilvennes gradvis og en ikke er borte i lengre tid før valpen passere halvåret? Anonymkode: 7a2bc...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #6 Del Skrevet 15. juli 2020 10 timer siden, Million skrev: De har jo null underhudsfett og syltynn pels, så de fryser veldig lett i norsk klima. Skjelver ute om vinteren. Må ha hundeklær på og noen ganger potesokker når de skal ut og det er snø og/eller kaldt. Har hørt at de ikke røyter merkbart, og pelsen er nesten luktfri, i forhold til andre hunderaser. Men dette har jeg bare "hørt", jeg vet ikke om det stemmer. En barndomsvenninne jeg vokste opp sammen med, hadde whippet hjemme. En grå tispe. Nydelig hund, men den likte aller best å ligge begravet under en dyne og varme seg inne. Det ble liksom aldri varmt nok eller lunt nok for den :- ) Kunne faktisk tenkt meg whippet selv, men jeg er litt for glad i gjeterhundenes gode læringsevne og vilje til å bli dressert og lære triks. En whippet er ikke helt der. Mynder generelt er vel ikke særlig enkle å dressere? Tror ikke det kan forventes at en whippet er særlig lærevillig. Det positive ved det er jo at de ikke stresser seg opp ved mangel på mentaltrening. Anonymkode: 7a2bc...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #7 Del Skrevet 15. juli 2020 Vi har whippet. En herlig frøken på to år ❤️ Hun elsker å kose seg innendørs, gjerne under pledd og dyner eller i hulesengen sin, men også å være i aktivitet ute. Vi går skikkelig kick av å se henne når hun spurter, noe rasen er kjent for. Hun er veldig glad i flokken sin, og er der det skjer. Vi valgte whippet, da vi hadde fått høre at rasen er særdeles barnevennlig, noe som for oss har vist seg å stemme. Noen dressur og lydighets stjerne av en hund er ikke vår frøken, men hverdagslydighet er greia. Og den som trodde at golden retrievere er matvrak, har ikke fått «gleden» av å oppleve matgleden av en whippet. Det står på beskrivelser rundt omkring at whippeten er notorisk mattyv. Man kan vel heller si; whippeten stjeler ikke mat, den forsyner seg. Rett og slett som den største selvfølgelighet 😅 Lykke til med valget, vi har i hvertfall ikke angret er sekund, og ønsker oss en whippet til etterhvert ❤️ Anonymkode: 9bbb3...8e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #8 Del Skrevet 15. juli 2020 Som flere nevner har whippeten tynn pels og må ha gode klær på kalde dager. Dette er en rase som er supersosial og elsker varme, så det er dumt å skaffe seg whippet om man nekter den plass i sofaen. Det finnes noe separasjonsangst på dem, så vær nøye med foreldredyrene. Hvor trenbare de er varierer voldsomt. Jeg kjenner whippeter som går lydighet og agility, og jeg kjenner whippeter som såvidt kan ligg. Men uansett er whippeten den enkleste og mest trenbare av myndene. Ellers er det ikke noe særlig mer negativt med dem. De er knallvakre, luktfrie, myke, lekne, morsomme, aktive og sosiale hunder. Anonymkode: bbae8...286 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #9 Del Skrevet 15. juli 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette med separasjonsangst lurer jeg litt mer på. Får ikke så gode svar når jeg spør om det. Er det utbredt på rasen? Eller vil det ikke være noe problem så lenge det tilvennes gradvis og en ikke er borte i lengre tid før valpen passere halvåret? Anonymkode: 7a2bc...58b Jeg har forstått at det ligger i rasen, nen jeg skal ikke svare skråsikkert på det. Begge de jeg kjenner har det, den ene i større grad enn den andre. Det har ikke medført store problemer, de kan godt være alene, men de sturer veldig når familien er borte over lengre tid. Anonymkode: aaa9e...95d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå