Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 7, og skal på hyttetur med jentegjengen til helgen. Det kommer til å bli mye alkohol, og jeg er vanligvis glad i å ta meg et glass vin eller tre. Jeg har også "alltid" røyket, noe jeg selvfølgelig har sluttet med nå. 

Jeg er redd for spørsmål og kommentarer til at jeg plutselig hverken røyker eller drikker. Hvordan kan jeg på best mulig måte skjule graviditeten? Ønsker ikke å fortelle om det enda, jeg vil vente til uke 12...

Anonymkode: 3324e...ebf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enten bli hjemme eller fortelle det. De kommer selvfølgelig til å skjønne det hvis du reiser. 

Anonymkode: 1b847...d91

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du virkelig ikke vil fortelle det burde du droppe turen. Det er ikke mange veier rundt, vanskelig å skjule ved sånne anledninger. 

Jeg var på utdrikningslag selv for ikke så lenge siden, men jeg valgte å fortelle det. Ble tatt veldig godt i mot, ikke noe problem. Men jeg er komfortabel med å dele både gleden og sorgen hvis det skulle skje noe. 

Fullt forståelig hvis du ikke ønsker å fortelle noe enda. 

Anonymkode: 4d8fb...f78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde funnet på en unnskyldning for å holde meg hjemme. De kommer til å skjønne det når du plutselig legger helt om på nikotin- og alkoholvanene dine. 

Anonymkode: e2e58...eb5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid i uke 7, og skal på hyttetur med jentegjengen til helgen. Det kommer til å bli mye alkohol, og jeg er vanligvis glad i å ta meg et glass vin eller tre. Jeg har også "alltid" røyket, noe jeg selvfølgelig har sluttet med nå. 

Jeg er redd for spørsmål og kommentarer til at jeg plutselig hverken røyker eller drikker. Hvordan kan jeg på best mulig måte skjule graviditeten? Ønsker ikke å fortelle om det enda, jeg vil vente til uke 12...

Si at du går på en null alkohol og sukker kur? Altså holder deg unna usunne ting en måned. Ganske vanlig at folk gjør det, renser kroppen for gift. Hvis de ikke tror deg, blås i det. Alt går nok bra til uke 12, da kan dere le av den hvite løgnen. 

Anonymkode: 9ca21...274

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å si at dere prøver å bli gravid, og at du ønsker å ha en sunn livsstil uten alkohol og røyk som en del av prøvingen? Er det gode venninner så blir de jo sikkert bare glade for å høre at dere har tenkt å utvide familien. Men da slipper du også å si noe om at du allerede er gravid.

Men jeg vet jo at folk venter til de er 12 uker på vei, men med mindre du ønsker å lyve om det, så er det en ide å bli hjemme eller bare være ærlig.

Er det ikke godt med støtte fra venner :) 

Anonymkode: 48224...1a9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hell over alkoholfri vin på en tom vinflaske eller alkoholfritt øl på en ølflaske. 

Ha uåpnede bokser med alkohol som du åpner i påsyn av andre. Lat som du tar en slurk. Ved en passende anledning kan du tømme ut innholdet når du er på toalettet og fylle boksen med vann. 

Jeg har til og med tatt ut boks med cider fra kjøleskapet, satt den på bordet uten å åpne den (var ikke gravid, men orket alkohol). Drakk åpenlyst vann hele kvelden.  Ble beskyldt for fyllekjøring da jeg valgte å kjøre hjem etter festen 😂 

Uansett hvordan du løser det kommer du langt med å ikke gjøre en stor greie ut at du drikker. Vær avslappet og naturlig, så kommer du unna med det meste. Min venninne som organiserte voldsomt for å skjule graviditet ble avslørt ganske fort fordi hun var så stresset og forsøkte å gjøre det ekstra tydelig at hun «drakk». 

for å unngå å røyke kan du for eksempel legge nikotinfri snus i en vanlig snusboks, og si du har bestemt deg for å slutte å røyke og begynt med snus i stedet. 

Anonymkode: 22233...51a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Si at du skal operere et eller annet (finn på noe ufarlig da, sånn at ingen bekymrer seg) om kort tid og derfor ikke vil drikke/røyke. Det er vanlig at man anbefales å holde seg unna røyk og alkohol i en viss tid før en operasjon. 

Anonymkode: fd250...378

• Liker 1
Skrevet

Jeg fortalte det til nærmeste venner rundt den tiden, da var det ikke noe problem, og det var godt at de visste det i tilfelle SA. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt. Hell alkoholfri vin på en vinflaske med skrukork. 

Ang nikotin, si du endelig har sluttet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode tips og råd :) 

Jeg tror det ville blitt upopulært om jeg droppet turen nå, så jeg drar og gjør mitt beste for å skjule det. Finner de det ut så finner de det ut... Selvom jeg aller helst vil vente til det er "trygt". Får dra og handle inn litt alkoholfri vin og bytte om på flasker i dag 😄 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk hytteturen? I forhold til at du ikke drakk og røyket? Typisk festrøyker/turrøyker du har vært?

Anonymkode: d1fe5...873

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, jeg endte opp med å måtte fortelle det allerede første dagen :) Det ble mistanker raskt og en av de spurte rett ut, og da bekreftet jeg det. Var ikke så lett å holde det skjult... :) 

Til AB over: ja, jeg var en ivrig festrøyker! Håper jeg aldri begynner med det igjen :) 

AnonymBruker
Skrevet

Er så sykt glad jeg sluttet å drikke alkohol etter kreften for mange år siden. Folk har gått lei av å spørre om jeg er gravid, og nå er jeg det! 😁

Synes folk legger seg opp i unødvendig mye. Du kan helle alkoholfritt over i tom vinflaske, kjøpe noe alkoholfritt og krysse fingrene for at ingen faktisk studerer den. Eller du kan ta med en brus og en flaske «vodka» (vann). Er faktisk veldig sjeldent folk spør hva jeg har i glasset, så det kan godt være du slipper unna. Sommersby sine alkoholfrie cider ser veldig lik ut som de med alkohol. 

Anonymkode: fc0b1...cc9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...