Gå til innhold

Fem unge personer coronasmittet på Haugalandet: – Det verst tenkelige scenarioet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare 5 unge mennesker er smittet på Haugalandet ?

Anonymkode: 2f02a...874

Dette viser hvor lite som skal til før katastrofen er et faktum. Smitten øker raskt i Norge nå, siste døgn ble det funnet hele 17 smittede, en stor økning fra de siste dagene.

Anonymkode: 768d8...fa5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Warrior skrev:

Foreløpig ja. Ikke lenge før det er fri smitte i hele Norge.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse er unge voksne på byen.

Anonymkode: b0a60...fd3

Jeg tror ikke smitten kommer til å spre seg blant den øvrige befolkningen. I Norge vil nok viruset fortsette som en "party-sykdom" som rammer unge folk som er mest opptatt av fyll og fest. Vi har jo allerede noen sykdommer som er typiske for denne aldersgruppen, f.eks. hos russen. 

Anonymkode: 3df65...a7f

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Krantz95 skrev:

I mars/april visste man ikke så mye om viruset. Diverse modeller som ble laget tydet på ganske høy dødelighet.

Men etter hvert har det vist seg at modellene ikke stemte og at dødeligheten er ganske lav (litt under 0,06% av befolkningen har dødd i Sverige).

Problemet nå er at frykten som satte seg i folk i mars/april fortsatt sitter i. Også hos noen myndigheter og media. Dermed får man en slags propagandakommunikasjon samt tiltak som ikke står i stil med hvor farlig viruset faktisk er (eller ikke er).

I Sverige er 5 545 tusen mennesker døde. Jeg elsker folk som skal bruke prosent tall for å vise at det ikke er SÅ mange døde.

Det er relativt mange som har mistet barnet sitt, søsteren sin, broren sin, bestemoren sin etc.

Hvor jækla vanskelig er det å holde litt avstand i en periode? Slik at alle kan få en litt mer normal hverdag på sikt?

Anonymkode: 41705...547

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I Sverige er 5 545 tusen mennesker døde. Jeg elsker folk som skal bruke prosent tall for å vise at det ikke er SÅ mange døde.

Anonymkode: 41705...547

Det er riktig at det ikke er så mange døde. Og snittalderen på døde er ca samme som forventet levealder...

Farligheten til dette viruset er sterkt overdrevet.

Det man vil se snart er at tiltakene i mange land er veldig mye farligere enn selve viruset.

AnonymBruker
Skrevet

Et virus som fyller intensivavdelingene på sykehusene til bristepunktet er per definisjon farlig. 

Anonymkode: 54ee9...134

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et virus som fyller intensivavdelingene på sykehusene til bristepunktet er per definisjon farlig. 

Da blir i tilfelle viruset mindre og mindre farlig siden det blir færre og færre på intensivavdelingene.

Pandemien er snart ferdig og det er bra!

AnonymBruker
Skrevet

Jon Laake vet hva han snakker om. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Krantz95 skrev:

Det er riktig at det ikke er så mange døde. Og snittalderen på døde er ca samme som forventet levealder...

Farligheten til dette viruset er sterkt overdrevet.

Det man vil se snart er at tiltakene i mange land er veldig mye farligere enn selve viruset.

Mange av de som overlever sykdommen får permanente plager i ettertid. Krantz og andre konspirasjonsteoretikere fortaper seg for mye i dødstallene. Det virkelige problemet i feks Norge er ikke dersom 5000 bukker under for sykdommen, men om 100 000 sliter med begrenset arbeidsevne etter pandemien. 

Nav-systemet er ikke i stand til å behandle et slikt antall uføre i etterkant. Når man snakker om overbelastning av vården burde man i samme åndedrag tenke på Nav. 

Hele velferdsmodellen kan falle fra hverandre dersom viruset får fritt spillerom.

Anonymkode: fd672...601

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange av de som overlever sykdommen får permanente plager i ettertid. Krantz og andre konspirasjonsteoretikere fortaper seg for mye i dødstallene. Det virkelige problemet i feks Norge er ikke dersom 5000 bukker under for sykdommen, men om 100 000 sliter med begrenset arbeidsevne etter pandemien. 

Nav-systemet er ikke i stand til å behandle et slikt antall uføre i etterkant. Når man snakker om overbelastning av vården burde man i samme åndedrag tenke på Nav. 

Hele velferdsmodellen kan falle fra hverandre dersom viruset får fritt spillerom.

Anonymkode: fd672...601

Hvordan kan 100.000 få senskader? De som får senskader etterpå er gjerne de som havner på intensiven.

I Sverige har de bare hatt ca 2.500 intensivpasienter.

Overført til norske forhold blir det ca 1300 intensivpasienter. Noen av dem vil dø, noen av dem vil få senskader, men alle vil ikke få senskader.

100.000 er ekstremt overdrevet og bare fryktpropaganda.

Skrevet
3 minutter siden, Krantz95 skrev:

Hvordan kan 100.000 få senskader? De som får senskader etterpå er gjerne de som havner på intensiven.

Vet du dette eller tror du?

• Liker 2
Skrevet (endret)
8 minutter siden, nomore82 skrev:

Jeg vet ikke om det kun er de som havner på intensiven som får senskader, men det er mest sannsynlig at det er de sykeste som får det.

Endret av Krantz95
Skrevet
1 minutt siden, Krantz95 skrev:

Jeg sammenligner Norge med Sverige.

I Sverige har viruset spredd seg ganske fritt og dermed kan jeg anslå hvor mange som vil bli innlagt i Norge hvis viruset sprer seg her.

Det jeg lurte på var om du vet med sikkerhet at det er kun de som blir lagt inn på intensiven som kan risikere å få senskader?

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, nomore82 skrev:

Det jeg lurte på var om du vet med sikkerhet at det er kun de som blir lagt inn på intensiven som kan risikere å få senskader?

Selvfølgelig vet han ikke det! Det blir fra Sverige rapportert om etterplager blant langt flere enn systemet klarer å følge opp igjennom trygdeordningene. Årsaken til at de sliter med å få ytelser hviler på det faktum at de aldri ble innlagt med viruset. De blir rett og slett ikke trodd. 

Alt dette peker i sum på en stor etterdønning av pandemien. Dersom, og jeg gjentar dersom viruset spres fritt i Norge vil man få en svært vanskelig trygdebølge i etterkant.

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for innhold med opphavsrett, ryktespredning, brukerdebatt og svar til dette.

Edie, adm.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Krantz95 skrev:

Jeg vet ikke om det kun er de som havner på intensiven som får senskader, men det er mest sannsynlig at det er de sykeste som får det.

I rapporten fra italienske leger, som var omtalt i Dagbladet i går, står det at folk som bare hadde svake symptomer også har fått varige senskader. De kaller korona en systemisk infeksjon, dvs som rammer alle kroppens organer.

Anonymkode: 30633...b77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, nomore82 skrev:

Nokså sikker på at det er ren fantasi

Anonymkode: 30633...b77

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, nomore82 skrev:

De som her ligget lenge på respirator, risikerer varige lungeskade uansett årsak til intensivbehandlingen. Dette er godt dokumentert fra tidligere, så dette vet man.

Om også dem som har harr lett eller subklinisk infeksjon, kan få langtidsskader, vet vi lite om ennå, etter som det er gått så kort tid. Så lenge gjennomgått infeksjon kan bli vanskelig å påvise (mange får aldri antistoffer), risikerer vi at mange som får langtidsskader etter symptomfri infeksjon, ikke blir trodd.

Anonymkode: 768d8...fa5

AnonymBruker
Skrevet

For en håpløs debatt i denne tråden: "Virus er ikke farlig!" Jo, det er farlig!" Poenget er at vi ikke vet nok om et helt ferskt virus til å dra noen konklusjoner om senskader ennå. Vi kjenner litt til hvordan det rammer akutt, og hvilke grupper som er mest sårbare, men vi vet lite om Covid-19 utover det.

Og det er nettopp derfor vi er nødt til å være forsiktige. Når forskere og myndigheter (ja, jeg vet at dere "viruset er ikke farlig"-konspirasjonsteoretikere ikke stoler på faglig kompetanse, men hear me out) snakker om at vi skal kjøpe oss tid så handler det ikke bare om ressursene til helsevesenet eller å vente på vaksine, men også om å få mer kunnskap om det nye viruset.

Ja, jeg som ung og frisk vil overleve, men jeg har også lyst å vite om hvilke senskader jeg risikerer før jeg går på smittefesten.

Anonymkode: 798c3...009

• Liker 3
  • Opprett ny...