Den Sagnomsuste Skrevet 14. juli 2020 #1 Skrevet 14. juli 2020 (endret) Én person i starten av 20-årene fikk lørdag påvist coronasmitte. Fire personer i samme aldersgruppe har senere fått samme testsvar. – Dette er egentlig det verst tenkelige scenarioet med tanke på smitten. Det sier kommuneoverlege i Haugesund Jostein Helgeland til VG tirsdag. Han forteller om noen meget hektiske dager for både smittesporingsteam, legevakt og i grunn alle som jobber med å avdekke og bekjempe coronaviruset. (...) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g75Vj5/fem-unge-personer-coronasmittet-paa-haugalandet-det-verst-tenkelige-scenarioet Ryddet for brudd på reglene om opphavsrett. Edie, adm. Endret 15. juli 2020 av Edie
Krantz95 Skrevet 14. juli 2020 #2 Skrevet 14. juli 2020 Dette høres virkelig alvorlig ut. Lurer på om det blir noen mennesker igjen i Haugesund eller om alle der kommer til å dø nå? 15
stan Skrevet 14. juli 2020 #3 Skrevet 14. juli 2020 Da er det for folk i området å holde avstand. Holde god hånd og hoste hygiene. Vi vet jo hva som må gjøres, det er jo bare å gjøre det. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #4 Skrevet 14. juli 2020 7 minutter siden, Krantz95 skrev: Dette høres virkelig alvorlig ut. Lurer på om det blir noen mennesker igjen i Haugesund eller om alle der kommer til å dø nå? Skal fortelle deg noe. I dag på Mc.Donalds Amandasenteret så måtte personalet bryte inn og be folk spre seg. De stod som sild i tønner der inne. Vi snudde og gikk ikke inn i den smittebomba der. Så ja, det er alvorlig. De smitta er under 30 år. Karmøy har også påvist 3 nye smittede. Hvis du og andre tror dette er over og at det ikke blir alvorligere, så er det bare trist. Avstand og håndvask nytter ikke om viruset flyr i luften som rene usynlige bomber. Anonymkode: 6fa17...f2d 8
Krantz95 Skrevet 14. juli 2020 #5 Skrevet 14. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du og andre tror dette er over og at det ikke blir alvorligere, så er det bare trist. Anonymkode: 6fa17...f2d Jeg synes det er tristere at så mange tror på fryktpropagandaen om dette viruset. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #6 Skrevet 14. juli 2020 Akkurat nå, Krantz95 skrev: Jeg synes det er tristere at så mange tror på fryktpropagandaen om dette viruset. Så hva mener du grunnen til denne propagandaen er? Er det en agenda her som du vet mer om? Anonymkode: 6fa17...f2d 3
Krantz95 Skrevet 14. juli 2020 #7 Skrevet 14. juli 2020 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hva mener du grunnen til denne propagandaen er? Er det en agenda her som du vet mer om? Anonymkode: 6fa17...f2d I mars/april visste man ikke så mye om viruset. Diverse modeller som ble laget tydet på ganske høy dødelighet. Men etter hvert har det vist seg at modellene ikke stemte og at dødeligheten er ganske lav (litt under 0,06% av befolkningen har dødd i Sverige). Problemet nå er at frykten som satte seg i folk i mars/april fortsatt sitter i. Også hos noen myndigheter og media. Dermed får man en slags propagandakommunikasjon samt tiltak som ikke står i stil med hvor farlig viruset faktisk er (eller ikke er). Endret 14. juli 2020 av Krantz95 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #8 Skrevet 14. juli 2020 5 minutter siden, Krantz95 skrev: I mars/april visste man ikke så mye om viruset. Diverse modeller som ble laget tydet på ganske høy dødelighet. Men etter hvert har det vist seg at modellene ikke stemte og at dødeligheten er ganske lav (litt under 0,06% døde i Sverige). Problemet nå er at frykten som satte seg i folk i mars/april fortsatt sitter i. Også hos noen myndigheter og media. Dermed får man en slags propagandakommunikasjon samt tiltak som ikke står i stil med hvor farlig viruset faktisk er (eller ikke er). 0,06% er helt feil. Du sprer feilinformasjon. Anonymkode: 2c57c...d5d 9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #9 Skrevet 14. juli 2020 2 minutter siden, Krantz95 skrev: Men etter hvert har det vist seg at modellene ikke stemte og at dødeligheten er ganske lav (litt under 0,06% døde i Sverige). 0.06 dødelighet. Kilde på dette takk? Hvis det viser seg at du sikter til HELE befolkningen nå, og ikke blant de smittede, så rapporterer jeg deg. Det du driver med her er farlig. Anonymkode: a3404...fce 12
Krantz95 Skrevet 14. juli 2020 #10 Skrevet 14. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 0,06% er helt feil. Du sprer feilinformasjon. Anonymkode: 2c57c...d5d Jeg var litt rask med den posten. Har endret den nå. Litt under 0,06% av befolkningen har dødd i Sverige. Det er det som er riktig. 1
Snowbrigade Skrevet 14. juli 2020 #11 Skrevet 14. juli 2020 1 minutt siden, Krantz95 skrev: Jeg var litt rask med den posten. Har endret den nå. Litt under 0,06% av befolkningen har dødd i Sverige. Det er det som er riktig. Men det er jo komplett irrelevant. Sverige har jo hatt tiltak de også selv om de ikke har stengt ned, og sykdommen er fortsatt ganske fersk der som i resten av verden. Om jeg innfører en sykt dødelig sykdom til et rom med 10 mennesker i Norge, og alle dør, så ville du da ment at den ikke var så farlig fordi bare 0,000186 % av befolkningen i Norge døde? 17
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #12 Skrevet 14. juli 2020 1 minutt siden, Snowbrigade skrev: Men det er jo komplett irrelevant. Sverige har jo hatt tiltak de også selv om de ikke har stengt ned, og sykdommen er fortsatt ganske fersk der som i resten av verden. Om jeg innfører en sykt dødelig sykdom til et rom med 10 mennesker i Norge, og alle dør, så ville du da ment at den ikke var så farlig fordi bare 0,000186 % av befolkningen i Norge døde? For ikke å snakke om at tallet er helt verdiløst alene. Hvor stor prosentandel har vært syke? Det har jo alt å si når man presenterer slike tall. Anonymkode: a3404...fce 6
Krantz95 Skrevet 14. juli 2020 #13 Skrevet 14. juli 2020 2 minutter siden, Snowbrigade skrev: Men det er jo komplett irrelevant. Sverige har jo hatt tiltak de også selv om de ikke har stengt ned, og sykdommen er fortsatt ganske fersk der som i resten av verden. Om jeg innfører en sykt dødelig sykdom til et rom med 10 mennesker i Norge, og alle dør, så ville du da ment at den ikke var så farlig fordi bare 0,000186 % av befolkningen i Norge døde? Hadde jeg skrevet det samme i begynnelsen av pandemien er jeg enig med deg. Men det er ikke irrelevant når man ser grafene for daglige nye smittede og døde i Sverige. Disse viser at Sverige er på god vei til å avslutte pandemien. Kanskje antall døde vil dobles innen de er ferdig? Det vil kanskje skje hvis viruset kommer seg inn på flere sykehjem. Men selv med dobbelt så mange døde vil Sverige bare få 0,12% døde av befolkningen. Og de døde har snittalder over 80 år. Som er ca samme som forventet levealder. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #14 Skrevet 14. juli 2020 16 minutter siden, Krantz95 skrev: Hadde jeg skrevet det samme i begynnelsen av pandemien er jeg enig med deg. Men det er ikke irrelevant når man ser grafene for daglige nye smittede og døde i Sverige. Disse viser at Sverige er på god vei til å avslutte pandemien. Kanskje antall døde vil dobles innen de er ferdig? Det vil kanskje skje hvis viruset kommer seg inn på flere sykehjem. Men selv med dobbelt så mange døde vil Sverige bare få 0,12% døde av befolkningen. Og de døde har snittalder over 80 år. Som er ca samme som forventet levealder. Dokumenter påstandene dine Anonymkode: c6b33...637 2
Krantz95 Skrevet 14. juli 2020 #15 Skrevet 14. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dokumenter påstandene dine Anonymkode: c6b33...637 Du kan lese deg opp her: https://www.folkhalsomyndigheten.se/
Gjest Warrior Skrevet 14. juli 2020 #16 Skrevet 14. juli 2020 Selvfølgelig! Kommer ikke som noe sjokk. Blir bare mer og mer forbanna. 1 time siden, Den Sagnsomsuste skrev: Helgeland kan likevel berolige litt med at alle de positive testsvarene som har kommet har en sammenheng. Det skal, foreløpig, ikke være snakk om en fri smitte på Haugalandet. Men Helgeland legger vekt på ordet «foreløpig». Foreløpig ja. Ikke lenge før det er fri smitte i hele Norge.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #17 Skrevet 14. juli 2020 59 minutter siden, Warrior skrev: Selvfølgelig! Kommer ikke som noe sjokk. Blir bare mer og mer forbanna. Foreløpig ja. Ikke lenge før det er fri smitte i hele Norge. Uuups, det kryr av turister her frå Haugesundsområdet og turister generelt her. Blir spennende å se om vi snart får vår første nye tilfelle siden april... Anonymkode: 11d69...1e6 1
Snowbrigade Skrevet 15. juli 2020 #18 Skrevet 15. juli 2020 9 timer siden, Krantz95 skrev: Hadde jeg skrevet det samme i begynnelsen av pandemien er jeg enig med deg. Men det er ikke irrelevant når man ser grafene for daglige nye smittede og døde i Sverige. Disse viser at Sverige er på god vei til å avslutte pandemien. Kanskje antall døde vil dobles innen de er ferdig? Det vil kanskje skje hvis viruset kommer seg inn på flere sykehjem. Men selv med dobbelt så mange døde vil Sverige bare få 0,12% døde av befolkningen. Og de døde har snittalder over 80 år. Som er ca samme som forventet levealder. Hvorfor det? Pandemien har ikke vist seg å være så annerledes enn forventet. Ingen har trodd at hele verden ville dø ut. Selv worst-case-scenarioer med null forholdsregler og litt uflaks vil fortsatt "bare" spå at ca 5% av befolkningen vil dø. På sikt. Det er det vi prøver å forhindre, ikke at hele menneskeheten dør ut. Hvis man ikke er forberedt så sprer det seg raskt. Det har vi sett i mange land, selv etter nedstenginger, den eksponentielle fasen er ikke til å spøke med. Da dobles antall smittede hele tida, og kapasiteten på helsevesenet kan bli sprengt. Men når man aktivt sporer smitte, tester mange, har karantene og oppfordrer til god hygiene osv, så blir åpenbart viruset mindre farlig fordi man får smittet færre samtidig som kapasiteten i helsevesnet er god. Det er nesten så man skulle trodd at tiltakene har fungert 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #19 Skrevet 15. juli 2020 Bare 5 unge mennesker er smittet på Haugalandet ? Anonymkode: 2f02a...874
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #20 Skrevet 15. juli 2020 130 er testet. De får svar i morgen. Hurra 😏🙄 Anonymkode: 6fa17...f2d
Anbefalte innlegg