AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #1 Skrevet 14. juli 2020 Hvordan endret du livsstilen? Hvor fort gikk du ned? Hvor mange kilo mistet du de første ukene? Har dere gått ned med kaloriunderskudd og gå-turer? Når begynte du med styrke og eventuelt løping? Anonymkode: b46ab...3b0 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #2 Skrevet 14. juli 2020 Kjenner 2. Ene økte aktivitetsnivået og reduserte inntaket av alt. Spiser hva hun vil men passer på at hun ikke overskrider kaloriene. Og øker aktiviteten. Går turer, gå i stedet for å kjøre der det er mulig. Andre er like stillesittende, men gikk for lavkarbo. Ble dårlig første 2 ukene, hodepine, sultfølelse og sur. Men så gikk det seg til. Må ha skikkelig disiplin når det kommer til kost. Ikke forsyne seg av kaker som serveres. Ikke noen ting som inneholder karbo. Og spiser bare rotgrønnsaker/grønnsaker som ikke har karbo. Mistet vel 20kg på 2 mnd.... Anonymkode: 8c5a9...c61 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #3 Skrevet 14. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjenner 2. Ene økte aktivitetsnivået og reduserte inntaket av alt. Spiser hva hun vil men passer på at hun ikke overskrider kaloriene. Og øker aktiviteten. Går turer, gå i stedet for å kjøre der det er mulig. Andre er like stillesittende, men gikk for lavkarbo. Ble dårlig første 2 ukene, hodepine, sultfølelse og sur. Men så gikk det seg til. Må ha skikkelig disiplin når det kommer til kost. Ikke forsyne seg av kaker som serveres. Ikke noen ting som inneholder karbo. Og spiser bare rotgrønnsaker/grønnsaker som ikke har karbo. Mistet vel 20kg på 2 mnd.... Anonymkode: 8c5a9...c61 Takk for svar. Spiser ikke lavkarbo, men blir fort litt mindre karbohydrater.. tenker økt aktivitet og lavkalori. Vet du hva den du kjente gikk ned på lavkalori og økt aktivitet ? Anonymkode: b46ab...3b0
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #4 Skrevet 14. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Spiser ikke lavkarbo, men blir fort litt mindre karbohydrater.. tenker økt aktivitet og lavkalori. Vet du hva den du kjente gikk ned på lavkalori og økt aktivitet ? Anonymkode: b46ab...3b0 Nei 😕 men man ser tydelig forskjell! Startet slankingen i vinter. Ketose dietten går fortere, men det krever jo at du virkelig vet hva du spiser. Du kan altså ikke spise det meste som serveres hos folk og på restauranter. Andre kjøper det de vil mens du spiser salat liksom. Anonymkode: 8c5a9...c61 1
anonyyy Skrevet 14. juli 2020 #5 Skrevet 14. juli 2020 Jeg startet på 103.5 kg i romjula. Måtte starte å gå ned i vekt pga et ekstremt høyt blodtrykk, og generelt er det jo ikke sunt å være såpass. Følte jeg ikke hadde noe valg lenger mtp blodtrykket. Er 180 cm høy, så bmi var 31,8.. Har brukt lifesum-appen og logget alt de første månedene. Det var et par uker det jeg måtte finne ut av hvor mye kalorier jeg trengte, så var litt lavt noen dager og litt høyt andre dager, og så gikke det seg til. Reduserte veldig pasta, ris og brød (kjøtt og grønt til middag, og knekkebrød eller frokostblanding fremfor brødskiver), men kuttet det ikke ut altså. Jeg ble også med i de "Vi som skal ned i vekt"-trådene her inne. Nå om dagen er jeg ganske slapp på loggføring, men kan ganske mye om de matvarene jeg bruker, så gjør heller litt kjappe overslag på kaloriberegning når jeg lager mat. Ikke noe alkohol hittil i år. De første månedene var det eneste jeg tillot meg av snacks en smil hver helg, og en pose potetsticks som holdt i ca 3 helger( spiser en og en stick så blir lei etterhvert :P), ikke kake eller is eller noe. Nå har jeg bedre kunnskap og kjenner kroppen og behov bedre, samt at jeg beveger meg mer, så nå unner jeg meg noe om det er noe jeg har veldig lyst på. Jeg gikk ned ganske mye i januar(husker ikke akkurat men 6-8 kg ellerno), litt mindre i februar og så videre, totalt 20 kg siden romjula. Jeg har bare gått ned 2 kg nå siden 20 mai, men jeg nå har jeg begynt å få litt mer muskler og merker at det strammes opp litt, så det er digg. Jeg har litt løse leddbånd så jeg var redd for belastningsskader. Frem til mai var det stort sett gåturer og kaloritelling på agendaen. Etter dette har jeg begynt med jogging og det går litt raskere og litt lengre hver gang. Kan ikke presse på for mye pga astma. jeg har også begynt med litt klatring. Veier da ca 83 kg nå og skal ned ca 5 kg til tenker jeg. 2
SPOCA Skrevet 14. juli 2020 #6 Skrevet 14. juli 2020 Hvordan endret du livsstilen? Det var ikke bare en livsstilsendring, men en fullstendig livsendring. Det begynte med at jeg spurte meg selv: hva gjør meg glad? Hva er det som gjør at jeg ikke har det godt med meg selv nå? Hva kan jeg gjøre for å få det bedre? For meg handlet det ikke om å gå ned i vekt i seg selv, men å faktisk få et godt og tilfredsstillende liv. Jeg hadde ikke gått opp i vekt uten at det var en grunn for det. Og jeg måtte ta tak i grunnene før jeg i det hele tatt kunne gå ned i vekt. Jeg gikk fra min voldelige eksmann. Flyttet tilbake til der jeg er vokst opp. Kjøpte meg ny leilighet. Fikk meg ny jobb. Fikk meg ny samboer. Gjorde ferdig masterstudiene. Jeg gjorde rett og slett en fullstendig endring av hele livet. Når brikkene begynte å falle på plass, begynte også vekten å gå nedover. Når grunnene til å spise som jeg gjorde forsvant litt etter litt, forsvant også behovet for overspising. Hvor fort gikk du ned? Jeg er fremdeles på vei ned. Jeg har holdt på i over seks år. Tålmodighet er en dyd. Har fremdeles 15-20 kg igjen. Hvor mange kilo mistet du de første ukene? Det husker jeg ikke. Det var i grunn irrelevant. Jeg har gått ned over 85 kg. Har dere gått ned med kaloriunderskudd og gå-turer? Når begynte du med styrke og eventuelt løping? Gjennom å gå 10 000 skritt hver dag og å telle kalorier. Jeg har ikke gått inn for verken styrke- eller løpetrening. Jeg trener om jeg plutselig får ånden over meg. Det er viktigere for meg å være hverdagsaktiv. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #7 Skrevet 14. juli 2020 Jeg veide rett i underkant av100 kg, men jeg er såpass lav at jeg likevel hadde en BMI på over 40. Mao. mye høyere BMI enn svært mange med vekt over 100 kg. Livsstilen ble endret med trim og kaloritelling i første omgang. La også inn noen styrkeøvelser som ikke var altfor belastende og som kunne gjennomføres i stua uten at jeg måtte kjøpe inn utstyr. Hvis jeg husker riktig gikk jeg ned 8 kg de to første mnd., men var på ferie i over en uke hvor jeg spiste og drakk det jeg ville. I tillegg var det lite bevegelse i løpet av ferien. Gikk ned 1 kg i uka i snitt de første 6 mnd (24 kg totalt) til tross for ferie og et par kraftige utskeielser. 5 mnd. etter at jeg startet kom snøen, og da ble det mye skigåing. Styrketreningen kuttet jeg ut da jeg følte at det var nok styrketrening i å gå på ski. Passet på å få opp pulsen hver tur. Presset meg litt på gåturene i løpet av sommeren og høsten også, men var altfor tung til å løpe (selv om jeg strengt talt løp litt likevel). Klarte faktisk å gå på meg en mindre beinhinnebetennelse i vinter når jeg gikk på ski, og da hadde jeg gått ned over 20 kg. Langrenn er jo mindre belastende enn løping. Nå skal det nevnes at jeg har fått beinhinnebetennelse tidligere også fordi jeg løp når jeg var for tung, og har du fått det en gang øker sjansen for å få det igjen. Det er egentlig først når jeg kom ned til rundt 60 kg (BMI på rundt 26) at jeg begynte å jogge i terrenget. Jeg tar ikke sjansen på å jogge etter asfalt da jeg helt sikkert ender opp med ny beinhinnebetennelse, men løping i terrenget er greit. Anonymkode: 72493...a20 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #8 Skrevet 14. juli 2020 Letteste jeg har gjort er faktisk å gå ned i vekt. Å kutte kaffe og røyken var mye verre. Glad for å være gjennom alt, styrketreningen endret livet mitt. Nå løfter jeg for eks 180kg i knebøy Anonymkode: 898ed...9d7 1
addict Skrevet 14. juli 2020 #9 Skrevet 14. juli 2020 Hvordan endret du livsstilen? Lang historie, har gått ganske i dybden. Har skrevet mye om det i dagboka mi som ligger under treningsdagbok her inne 😊 det korte svaret er at jeg begynte å telle kalorier og bruke fitbit for å se hvor mye jeg forbrenner. Hvor fort gikk du ned? Har brukt ca 1 år på ca 32 kilo. Har 4 igjen ca. Tror jeg. Hvor mange kilo mistet du de første ukene? Alt fra 2 kilo til 800g Har dere gått ned med kaloriunderskudd og gå-turer? Når begynte du med styrke og eventuelt løping? Har bare passet på kaloriinntaket og gått litt turer. Ikke noe trening så og si. Skal begynne å bygge opp igjen til høsten ❤️ 1
Mæn40 Skrevet 14. juli 2020 #10 Skrevet 14. juli 2020 Min topp var 112 kg Begynte først med lavkarbo og gikk ned endel. Så la jeg til litt trening. Har holdt på i 2.5 år ca. Er nede i 85 kg nå. 1
Gjest AHorseWithNoName Skrevet 15. juli 2020 #11 Skrevet 15. juli 2020 Er mann, var 106 kg. Er nesten to meter, så det var ingen krisevekt, men jeg følte likevel for å gjøre noe før det kom utav kontroll. Satte meg derfor et mål om gå ned til ca. 95 kg. Har gitt meg selv ganske god tid, regner med at det vil ta ett til to år. Hvordan endret du livsstilen? Jeg måtte først bli helt sikker på hva det var jeg ville og hvorfor jeg ville det. Var det fordi jeg har lyst på et lettere liv som gagner meg selv, eller fordi jeg ville møte samfunnets krav om utseende? Jeg fant fort ut at jeg vil få en bedre helse med 10kg mindre å bære på, derfor ble det et lett valg å ta og jeg har ikke mistet motivasjonen siden. Bekreftelsene jeg får for eksempel hver gang jeg leker med onkelbarna mine er en herlig måte å kjenne at den justerte og litt lettere kroppen gir meg enda mer glede i hverdagslige situasjoner. Hvor fort gikk du ned? Har vel holdt på i seks måneder nå, er 98kg i skrivende stund. Jeg har gått ned litt over 1kg i snitt hver måned. Hvor mange kilo mistet du de første ukene? Kanskje noen hundre gram hver uke. Har dere gått ned med kaloriunderskudd og gå-turer? Når begynte du med styrke og eventuelt løping? Jeg har trent styrke og utholdenhet hele livet, så der var det ikke noe nytt. Det jeg måtte forandre på var hvor store porsjoner jeg spiser til hvert måltid, hvor ofte jeg spiser dritt og hvor mye øl jeg drikker. Jeg har egentlig bare redusert litt av alt uten å gjøre altfor store innhogg i vanene - slik har det blitt mye enklere å opprettholde den nye livsstilen. For det er nemlig dèt det er - en ny livsstil! Jeg skal leve slik resten av livet, derfor har jeg hele tiden vært ekstremt bevisst på å ikke redusere dette til en simpel "slankekur" eller en "diett", men rett og slett en retningsforandring i hvordan jeg lever. Ettersom jeg tenderer til å være ganske ekstrem i det jeg foretar meg, har jeg også en del fokus på å ikke bli overivrig i frykt for å utvikle en form for spiseforstyrrelse. "Mottoet" har hele tiden vært: alle må ha mat, men alt med måte! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå