Gå til innhold

Blod ved jernmangel?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest nå
Skrevet

Nå er det min tur til å komme med et dumt spørsmål.

Jeg har glemt barnelærdommen min her og husker ikke helt, men er det slik at hvis man spiser blodmat (blodpudding, blodpannekaker o.l.) så vil man få tilført kroppen mer jern?

Jeg har fått konstatert at jeg har lavt jernlager, og ønsker å øke det på en naturlig måte uten tabletter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det stemmer.

Lever er også en veldig god jernkilde.

Kjøtt inneholder generelt mye jern, og i tillegg et peptid som får kroppen til å ta opp jernet lettere.

Andre gode jernkilder er korn og mørkegrønne grønnsaker (spinat, broccoli), men dette er ikke så lett å ta opp for kroppen, så da bør du få i deg c-vitaminer samtidig (juice) og ikke drikke kaffe samtidig.

(Har akkurat lest en brosjyre om jern... :ler: )

Gjest Gjest nå
Skrevet

Takk for svaret.

Da får jeg bare begynne å gå til innkjøp.

Skrevet

men bare husk at du må spise utrolig mye slik mat for å få i deg nok jern i forhold til å ta en tablett...

Skrevet

Ser at du ikke vil ta jerntilskudd, men kan jeg likevel få lov til å skryte litt av jerntilskuddet globifer, som jeg fikk på blodbanken? Jeg har hatt veldig lavt jernlager og prøvd det meste av jerntabletter, men dette er det eneste magen min har tålt. Finnes i flytende form på helsekostbutikk, smaker litt druesaftaktig. Har brukt det nå i svangerskapet, og har dermed klart å opprettholde en noenlunde normal blodprosent. :)

Skrevet

Det kommer helt an på hvor lav hb du har. Har du et veldig lavt et ville jeg gått for å ta tbl i tillegg til å spise jernrik mat.

Appelsinjuice er glimrende å ta i tillegg. Prøv å unngå å drikke melk samtidig som du får i deg jern da det vil "hemme" opptaket.

Skrevet

Det er også masse jern i Broccoli!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...