AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #1 Skrevet 14. juli 2020 Jeg har akkurat fått et vikariat i kommunen som nyutdannet sykepleier. Jeg som de fleste ønsker mest mulig i lønn, og jeg hadde tenkt å prøve meg på å forhandle. Var ikke på intervju for denne jobben, men en annen jobb i samme bygg, og ble ringt og tilbud denne. Var så inne hos sjefen på omvisning og fikk litt praktisk info og leverte oppsummering på mitt tidligere arbeid for at de skulle beregne lønn. Jeg har jobbet veldig lite innen helse, bare vært litt tilkalling under studiet. Men har jobbet i butikk siden jeg var 16. Det jeg fikk tilbudt før jeg hadde levert all info var 222,- i timen det er 12 kr. Mer enn jeg hadde som student, så jeg var ikke helt fornøyd med det. Spurte sjefen om lønn, men hun sa at det viste hun ikke så mye om, så virker ikke som jeg kan forhandle med henne. Venter nå på ny arb. Kontrakt, hvor jeg går ut i fra ny lønn står. Så dere som har forhandlet lønn som sykepleier hvordan har dere gått frem? Anonymkode: 869bb...83a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #2 Skrevet 14. juli 2020 Spørs hvilken kommune det er i. Det er forskjellige regler. Kan være lokale tillegg. I Oslo kommune er all arbeidserfaring med uansett. 😊 Anonymkode: 794ad...e19
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #3 Skrevet 14. juli 2020 Jeg har vært utdannet et par år og har 6 års ansinnitet i kommunen. Har 228,- i timen.. så syns du blir tilbudt en god lønn. Anonymkode: 3c4f5...534 9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #4 Skrevet 14. juli 2020 Jeg har full ansiennitet, og jobbet som sykepleier i kommunen i 14 år. Har 273 i timen, så jeg synes ikke din lønn som nyutdannet er så dårlig. Anonymkode: acf68...c27 7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #5 Skrevet 14. juli 2020 Det er ikke mulig å forhandle om lønn i kommunen. Du følger en gitt tariff. Forøvrig er lønnen god til å være nyutdannet. Anonymkode: afed5...c29 7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #6 Skrevet 14. juli 2020 Først må du sjekke tariffen, og at ansienniteten din er riktig. Hvis dette stemmer, må du si til sjefen din at du ønsker å ta en samtale om lønna før du skriver under på arbeidsavtalen, og spør hvem det er du skal snakke med (det er neppe din nærmeste leder). Om du har noen god sak, er en helt annen sak. I slike stillinger i det offentlige følges ofte tariffen - punktum. Med mindre man har gode argumenter på hånden, som at man overhode ikke finner noen andre, at man har helt spesielle kvalifikasjoner, får mer ansvar enn vanlig etc. Anonymkode: 221e7...e72 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #7 Skrevet 14. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært utdannet et par år og har 6 års ansinnitet i kommunen. Har 228,- i timen.. så syns du blir tilbudt en god lønn. Anonymkode: 3c4f5...534 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har full ansiennitet, og jobbet som sykepleier i kommunen i 14 år. Har 273 i timen, så jeg synes ikke din lønn som nyutdannet er så dårlig. Anonymkode: acf68...c27 Takk for svar, hva er årslønnen deres da? Har dere fastlønn? ☺️ Anonymkode: 869bb...83a 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #8 Skrevet 14. juli 2020 Det er jo bare helt latterlig, du har ingenting ekstra å bidra med som skulle tilsi at du bør få høyere lønn. Ikke drit deg ut, vær glad de følger tariff og ta imot det du får. Anonymkode: 17867...c69 14
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #9 Skrevet 14. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare helt latterlig, du har ingenting ekstra å bidra med som skulle tilsi at du bør få høyere lønn. Ikke drit deg ut, vær glad de følger tariff og ta imot det du får. Anonymkode: 17867...c69 I alle dager... det handler ikke kun om meg, men lønna for sykepleiere er «lav» i forhold til ansvar, og sykepleiere bør kreve høyere lønn. Jo fler som gjør det, jo større er sjansen for at det etter hvert vil bli et løft. Jeg tenker færre bør være glad for det de får og kreve mer, særlig i vårt yrke som blir utnyttet på en slik måte. Anonymkode: 869bb...83a 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #10 Skrevet 14. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I alle dager... det handler ikke kun om meg, men lønna for sykepleiere er «lav» i forhold til ansvar, og sykepleiere bør kreve høyere lønn. Jo fler som gjør det, jo større er sjansen for at det etter hvert vil bli et løft. Jeg tenker færre bør være glad for det de får og kreve mer, særlig i vårt yrke som blir utnyttet på en slik måte. Anonymkode: 869bb...83a Jaha, så du som nyutdannet føler deg kallet til å stå i bresjen for oss alle?👏😂 For all del, jeg er enig i at lønnen burde være bedre, spesielt mtp ansvaret vi har og hvor mye vi ofrer, men jeg føler liksom ikke helt at det er det som driver deg. Det er ganske spesielt å være nyutdannet, uten særlig mye relevant praksis, og skulle forhandle lønn i et vikariat i kommunen. Jeg har ca 20 år i kommunen og jeg har sjelden, om noen gang, hørt om noen som er nyutdannet har forhandlet lønn. Det er tariff som gjelder. Anonymkode: 16ac7...c07 14
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #11 Skrevet 14. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jaha, så du som nyutdannet føler deg kallet til å stå i bresjen for oss alle?👏😂 For all del, jeg er enig i at lønnen burde være bedre, spesielt mtp ansvaret vi har og hvor mye vi ofrer, men jeg føler liksom ikke helt at det er det som driver deg. Det er ganske spesielt å være nyutdannet, uten særlig mye relevant praksis, og skulle forhandle lønn i et vikariat i kommunen. Jeg har ca 20 år i kommunen og jeg har sjelden, om noen gang, hørt om noen som er nyutdannet har forhandlet lønn. Det er tariff som gjelder. Anonymkode: 16ac7...c07 Jeg syntes du har en nedlatende tone i innlegget ditt.. Jeg stilte absolutt ikke et dumt spørsmål! Dette er et vikariat, det var ingen som søkte på det. Etter et annet intervju jeg var på ble jeg ringt og tilbudt denne jobben. Det er sykepleiermangel. Det er 2 gode argumenter for å forhandle lønn. Nei, jeg har ingen erfaring som tilsier at jeg har noen rett på noe mer lønn enn noen andre, men om man skal forhandle lønn så har jeg lest meg til at det er enklest ved nyansettelse. Anonymkode: 869bb...83a 8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #12 Skrevet 14. juli 2020 Som nyutdannet kan man ikke kreve like mye. I alle fall ikke når du har lite erfaring innen jobb i helse. Eneste stedene du kan kreve høyere lønn er i kommuner som sliter med rekruttering. Noen får bare en søker og om de virkelig trenger den søkeren til stillingen så må de godta høyere lønn. Eller så må de ha en uforsvarlig helsetjeneste med for få sykepleiere. Du kan også kreve høyere lønn om du får mer ansvar. Innebærer stillingen å ha hovedansvaret for flere pasienter? Mye oppfølging av studenter, få sykepleiere på jobb samtidig osv. Jeg har jobbet innen helse siden jeg var 16. Er nå 26. Fikk vanlig lønn inntil i år da jeg byttet jobb. Gikk opp 60 000 i året. Måtte forhandle. Men ingen problem da sykepleierne her ofte er alene på jobb og de slet med rekruttering. Men jeg hadde også 10 års relevant erfaring innenfor samme pasientgruppen. Anonymkode: 15411...45e 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #13 Skrevet 14. juli 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som nyutdannet kan man ikke kreve like mye. I alle fall ikke når du har lite erfaring innen jobb i helse. Eneste stedene du kan kreve høyere lønn er i kommuner som sliter med rekruttering. Noen får bare en søker og om de virkelig trenger den søkeren til stillingen så må de godta høyere lønn. Eller så må de ha en uforsvarlig helsetjeneste med for få sykepleiere. Du kan også kreve høyere lønn om du får mer ansvar. Innebærer stillingen å ha hovedansvaret for flere pasienter? Mye oppfølging av studenter, få sykepleiere på jobb samtidig osv. Jeg har jobbet innen helse siden jeg var 16. Er nå 26. Fikk vanlig lønn inntil i år da jeg byttet jobb. Gikk opp 60 000 i året. Måtte forhandle. Men ingen problem da sykepleierne her ofte er alene på jobb og de slet med rekruttering. Men jeg hadde også 10 års relevant erfaring innenfor samme pasientgruppen. Anonymkode: 15411...45e På kveldsvakt kan man være eneste sykepleier på 4 avd. De hadde høy sykepleierdekning på huset, mener det var 45% noe som er bra i området, men det er på 8 avd. Virker ikke som det er helt gjevnt fordelt. Fra jeg startet har jeg enda ikke jobbet med en annen sykepleier, men har vært sykepleier på avdelingen vedsiden som bistår med medisiner og slike ting. Det skal visst alltid være minst en på 2 avd. Anonymkode: 869bb...83a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #14 Skrevet 14. juli 2020 Nei og nei. Slutt å drit deg ut nå. Dette var flaut. Anonymkode: 1e0d0...f40 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #15 Skrevet 15. juli 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes du har en nedlatende tone i innlegget ditt.. Jeg stilte absolutt ikke et dumt spørsmål! Dette er et vikariat, det var ingen som søkte på det. Etter et annet intervju jeg var på ble jeg ringt og tilbudt denne jobben. Det er sykepleiermangel. Det er 2 gode argumenter for å forhandle lønn. Nei, jeg har ingen erfaring som tilsier at jeg har noen rett på noe mer lønn enn noen andre, men om man skal forhandle lønn så har jeg lest meg til at det er enklest ved nyansettelse. Anonymkode: 869bb...83a Det er det. Men det er ikke like lett når det er snakk om et vikariat. En annen ting er at hvis alle de andre sykepleierne i kommunen får tariff, kan du mer eller mindre glemme å få mer. Da vet kommunen at hvis de gir deg mer, har de 50 lønnskrav neste uke. Det kan være lurt å snakke med fagforeningen først, de har oversikt over lønnsnivået i kommunen din, og de kan gi deg råd. Anonymkode: 221e7...e72 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #16 Skrevet 15. juli 2020 Synes du får mange sure svar... Tydeligvis mange som er bitre her. Kontakt tillitsvalgt på stedet du bor og hør hvordan du skal gå frem Jeg jobber i helseforetak og får godskrevet all tidligere praksis fra kundeservice. Lykke til! Anonymkode: 1f4ee...0fb
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #17 Skrevet 15. juli 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei og nei. Slutt å drit deg ut nå. Dette var flaut. Anonymkode: 1e0d0...f40 Å hvem er du? Anonymkode: 869bb...83a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #18 Skrevet 26. april 2021 Hvordan gikk lønnsforhandlingene? Klart man skal forhandle lønn, også som nyutdannet 😊 Sykepleiercaroline på Instagram tar opp dette og gir gode råd om fremgangsmåte, anbefaler å sjekke det ut. Anonymkode: 8065f...864
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #19 Skrevet 27. april 2021 Jeg var nyutdannet, men jobbet mange år som assistent først. Når jeg byttet kommune sa jeg rett ut at jeg var tilbudt 500 000 i den andre kommunen og da matchet de det. Sendte inn ønsket mitt da jeg ble innkalt til intervju. Fikk beskjed på intervjuet at de ville innvilge det og tilbud om jobben ☺️ Anonymkode: 98b18...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #20 Skrevet 27. april 2021 Det er fullt mulig å forhandle om lønn i kommunen! Jeg var nyutdannet og fikk jobb i gamle Skedsmo kommune, Ahus tilbøy meg jobb, de kunne ikke gi annet enn lønn til tariff. Kommunen la 30 000 på bordet pr Ulf når jeg fortalte at jeg ønsket høyere lønn om jeg skulle bli. Jeg startet på 323 000 som sykepleier for 13 år siden. Nå har jeg 16 års ansinitet og har 506 000, går opp 20 k når jeg er ferdig med videreutdannelsen. Anonymkode: a8bcb...9ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå