Gå til innhold

Svigers sur pga ferieplaner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I sommer skal vi til mannen hjemsted i 11 dager. Vi bor i en liten familehytte, ca. 45 min unna svigers sitt hjem. I løpet av de 11 dagene skal vi gjøre litt forskjellig. Først må vi falle til ro etter 2 dager med reising, og ha litt tid for oss selv og barnet på 2 år. Ellers tenker vi at 4-5 dager går med til utflukter og besøk til noen vennepar av mannen som han sjelden ser, og 2-3 dager er avsatt til å være med svigers. 

I går ringte svigerfar til min mann og ville ha en oversikt over ferieplanene vi har, dag for dag, når vi kommer dit. Han ble straks ganske sur når han hørte at vi kanskhe ikke kommer til å treffes hver dag. De besøker oss noen ganger i året, og når vi kommer dit ønsker de selvsagt å se barnebarnet sitt og oss mest mulig. Min mann derimot, mener han tappes for energi hvis han skal tilbringe tid med foreldrene nesten daglig hele ferien, men nå sitter han med dårlig samvittighet etter denne tlf.samtalen. Personlig er jeg enig i at det er slitsomt å treffes hver dag. De er gamle og må vartes opp eller kjøres på biltur. Kan ikke passe barnet eller ta det med noen steder, det er de for gamle og skrøpelige til. Men samtidig ønsker jeg at de skal få se barnebarnet mest mulig.

Så hvordan håndtere dette? Som sagt skal vi treffes gjennom hele oppholdet. Men føler det nå blir dårlig stemning fra dag 1, om vi holder fast på planene. 

Anonymkode: d09e7...dad

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjell på 2-3 dager og hver dag, når dere skal være der så lenge. 

Jeg hadde definitivt lagt opp til å være mer med foreldrene hans enn det dere gjør når dere bor så langt borte fra hverandre at det tar to dager med reising. 

• Liker 42
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Kan de har barnebarnet noen timer mens dere farter rundt? 

Skrevet

Har dere sagt ifra at dere  kommer i 11 dager og så sier dere først at nå 2-3 dager sammen. Da hadde også jeg blitt skuffa. 

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Kan de har barnebarnet noen timer mens dere farter rundt? 

Det blir vanskelig. De er gamle (80+) og både syn,hørsel og reaksjonsevne er såpass nedsatt at vi ikke våger desverre.

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Hanne12 skrev:

Har dere sagt ifra at dere  kommer i 11 dager og så sier dere først at nå 2-3 dager sammen. Da hadde også jeg blitt skuffa. 

Nei, det er det samme opplegget hver gang vi er der, så det er de klar over . Men diskusjonen oppstår likevel alltid. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2-3 dager hørtes veldig lite ut. Vi bor ca 30 timer unna vår familie, og når vi først reiser og skal være der to uker så sørger vi for at besteforeldre får være med barnebarnet nesten hver dag. Noe annet hadde vært veldig rart for vår del. Vi blir også tappet for energi og krefter, men sånn er det når man bor langt unna familien. Har ikke mulighet til å se dem en gang i uka/måneden så da må alt skje på engang, og det føles veldig intenst. 

Anonymkode: 31823...f28

• Liker 19
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Kan de ikke være med til vennepar og dulle med ungen? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir vanskelig. De er gamle (80+) og både syn,hørsel og reaksjonsevne er såpass nedsatt at vi ikke våger desverre.

ts

Da syns jeg dere bør prioritere å besøke den mest mulig, og jeg skjønner godt de er skuffet. 

Anonymkode: ef8b8...a28

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Glød skrev:

Det er forskjell på 2-3 dager og hver dag, når dere skal være der så lenge. 

Jeg hadde definitivt lagt opp til å være mer med foreldrene hans enn det dere gjør når dere bor så langt borte fra hverandre at det tar to dager med reising. 

Foreslo til min mann å ta svigers med på roadtrip en dag, men da har han planlagt å stoppe på veien for å besøke et vennepar og synes ikke det passet å ha foreldrene med dit. Jeg har også tilbudt meg å avsette en dag eller to i ferien til å hjelpe svigers med å tømme boden. Da ville vi samtidig vært i huset deres og tilbragt tid sammen, men min mann vil ikke bruke mer enn maks 1 dag på dette.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En dag kommer de til å dø, og da vil dere ha dårlig samvittighet over å ha nedprioritert dem. Noen timer ekstra fortjener de. 

Anonymkode: bd99b...aff

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Kan de ikke være med til vennepar og dulle med ungen? 

Har foreslått dette til min mann, men det vil han ikke. 
ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

De er snart borte...det er noe dere burde ta med i vurderingen.

Anonymkode: 076c4...0e4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å stikke innom svigerforeldrene for å spise lunsj eller ta en kaffe flere dager? Det må jo ikke være hele dager hver gang. Bedre å kombinere litt. I den alderen blir de sikkert også raskt slitne. 

Anonymkode: 5049f...1a2

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har foreslått dette til min mann, men det vil han ikke. 
ts

Så din mann bestemmer alt??? Vær med de du og barnet da, så får han farte alene. Da får de tid med barnet.

Anonymkode: bd99b...aff

• Liker 17
Gjest BethD
Skrevet

Snakk om luksusproblem... huff. Besteforeldre som vil være med dere og barnebarn..... 

De er døde snart. Husk på det. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å stikke innom svigerforeldrene for å spise lunsj eller ta en kaffe flere dager? Det må jo ikke være hele dager hver gang. Bedre å kombinere litt. I den alderen blir de sikkert også raskt slitne. 

Anonymkode: 5049f...1a2

Ja, de blir ganske fort slitne. Sovner som regel foran TV etter en stund med barnet. Men jeg synes du kom med et veldig godt forslag, som kan passe for begge parter. Takk 😊

ts

• Liker 11
Skrevet

Jeg hadde holdt på planene. De blir vel slitne av for lange besøk uansett og det er mye bedre for 2 åringen og få dratt på utflukter istedenfor å måtte være i stillstand på besøk i mange dager.

Man får bare forvente at folk blir sure. Mannen din sier at han tappes for energi av å være sammen med de så da sier det seg selv at dere må få dyrket familielivet sammen dere tre.

Det der tullet om at de ikke har lenge igjen etc., altså- de burde holde seg for gode fra å gi dere dårlig samvittighet. Skal man sitte på en pinnestol rett opp og ned i elleve dager kun fordi de gamle?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Jaha.. Da må jeg spørre; hvordan klare de seg alene om det står så "ille" til helsen deres?

Dere kan fint ta de med dere mår dere skal besøke vennepar av dere. Slik at de ikke føler seg forlatt å glemt av dere. Så får de også muligheten til å tilbringe tid med barnebarnet. Dere kommer til å angre den dagen de tar natta og ligger 6fot under jorden. Er også enig med de andre son har kommentert at 2-3 dager er før lite. Før husk at tiden går fortere for de eldre enn det gjør før dere.

Anonymkode: 1f416...f23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tid er satt av til å «falle til ro»?

Anonymkode: b1ba7...4f5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...