Gå til innhold

Lei folk som alltid skal blande seg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har ei datter på 7 år, hun er enebarn og begge oss foreldre er i full jobb med god utbetaling.

Hva er det med greia at andre foreldre tenker det er greit å kommentere hva vi kjøper inn og hva hun går med?
Kom en annen mor bort til meg her om dagen for å poengtere at det er unødvendig at min datter møter opp på happenings i merkeklær og med en nyere type iPhone?

Skal vi kjøpe ting av dårligere kvalitet og fjerne "quality of life" goder fra vår datter siden andre foreldre ikke har samme mulighet for dems barn? I mine øyne blir det helt feil....

Jeg slenger ikke på min datter noe fra H&M når hun har skapet fult av klær som er behageligere på og ser bedre ut, samt sende med hun en gammel iPhone med dårligere batteritid og begrenset funksjon?

Anonymkode: 8da36...dd8

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oi!!! Hadde aldri turt å sende med en dyr telefon med sønnen min. Hadde hadde mista den, eller så hadde en kompis stålet den. 

Jeg tenker at hun dama er litt spesiell som kommer bort til deg sånn. Da må du bare si hva?? Vi tar de avgjørelsene. 

Hva svarte du da ?

Anonymkode: cc34c...08a

• Liker 12
Gjest BethD
Skrevet

Blir jo litt usmakelig. Men hver og en må jo gjøre som de vil og kan 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slenger ikke på min datter noe fra H&M når hun har skapet fult av klær som er behageligere på og ser bedre ut, samt sende med hun en gammel iPhone med dårligere batteritid og begrenset funksjon?

En sjuåring trenger ikke mobiltelefon, uansett merke. 

Du virker litt som Pilotfrue, at du liker å flashe med merkeklær og dyre ting. Personlig synes jeg klær fra HM ser betraktelig bedre ut enn mye dyre merkeklær. Stil og klasse kan ikke alltid kjøpes. 

Skrevet
1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

En sjuåring trenger ikke mobiltelefon, uansett merke. 

Du virker litt som Pilotfrue, at du liker å flashe med merkeklær og dyre ting. Personlig synes jeg klær fra HM ser betraktelig bedre ut enn mye dyre merkeklær. Stil og klasse kan ikke alltid kjøpes. 

Uansett alder så synes jeg det er veldig greit å kunne ha muligheten til å enkelt få tak i min datter, og vise versa for henne.

Og jeg går ikke inn for å flashe med dyre merkeklær, men både med sko og klær så betaler man for kvalitet opp til en viss grense, jeg kjøper så klart ikke en genser til 2000 kr fordi det er ett spesifikt merke, men en hettegenser fra typ gant føles mye bedre på kroppen enn en hettegenser til 250 fra H&M.

Skrevet
6 minutter siden, BethD skrev:

Blir jo litt usmakelig. Men hver og en må jo gjøre som de vil og kan 

Hvorfor er det usmakelig å gi min datter goder når vi har muligheten til det?

• Liker 7
Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 minutter siden, Shackle skrev:

Uansett alder så synes jeg det er veldig greit å kunne ha muligheten til å enkelt få tak i min datter, og vise versa for henne.

Og jeg går ikke inn for å flashe med dyre merkeklær, men både med sko og klær så betaler man for kvalitet opp til en viss grense, jeg kjøper så klart ikke en genser til 2000 kr fordi det er ett spesifikt merke, men en hettegenser fra typ gant føles mye bedre på kroppen enn en hettegenser til 250 fra H&M.

Hvor i alle dager er datteren din når du må ha tak i henne? På fjelltur alene? Eller i byen alene?

Tror neppe en unge merker forskjell på en hettegenser i bomull, uansett pris. 

Men for all del, er din unge og dine penger, du gjør selvsagt akkurat det du ønsker. Og ingen bør heller bry seg med hva du velger å gjøre, så jeg tar ikke denne damen som kommenterte dine valg i forsvar, bare så det er sagt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun kunne heller ha fått en enkel mobilklokke fremfor en iPhone! Det finnes ikke en eneste unge som faktisk trenger iPhone! Barn kan ha enklere og ekstremt mye billigere telefoner enn det om de absolutt må ha en mobil! Og hva er gale med hm-klær? Igjen, barn trenger ikke dyre moteklær! Pengene du bruker på klær kan du heller spare på BSU eller fond eller noe fornuftig til datteren din!

Anonymkode: 8f251...ad3

• Liker 20
Skrevet
6 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Hvor i alle dager er datteren din når du må ha tak i henne? På fjelltur alene? Eller i byen alene?

Tror neppe en unge merker forskjell på en hettegenser i bomull, uansett pris. 

Men for all del, er din unge og dine penger, du gjør selvsagt akkurat det du ønsker. Og ingen bør heller bry seg med hva du velger å gjøre, så jeg tar ikke denne damen som kommenterte dine valg i forsvar, bare så det er sagt. 

Typ skolen og bursdager blant annet.

• Liker 1
Gjest BethD
Skrevet (endret)
14 minutter siden, Shackle skrev:

Hvorfor er det usmakelig å gi min datter goder når vi har muligheten til det?

Nei jeg syns bare at man kan lære ungene verdier av ting. 
At man ikke starter livet med en iPhone 10 i hendene feks. 
Man må jobbe for ting,og dermed får man nyte godene. 
At man ikke bare får og får. 

Og dermed blir det litt uspiselig for meg da,men dette er min mening. Bryr meg ikke hva dere gjør, eller andre for den del. 
Jeg er bare av typen som gjerne kjøper brukte baby og barneklær for det er mer praktisk,billig og miljøvennlig.... Og vil lære barna mine at ting koster penger og at man ikke skal bli definert av det man eier og har. 

Endret av BethD
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun kunne heller ha fått en enkel mobilklokke fremfor en iPhone! Det finnes ikke en eneste unge som faktisk trenger iPhone! Barn kan ha enklere og ekstremt mye billigere telefoner enn det om de absolutt må ha en mobil! Og hva er gale med hm-klær? Igjen, barn trenger ikke dyre moteklær! Pengene du bruker på klær kan du heller spare på BSU eller fond eller noe fornuftig til datteren din!

Anonymkode: 8f251...ad3

Som jeg nevnte for ett par minutter siden så føles klær av kvalitet bedre på kroppen.

Og ja, hun kunne fått en veldig billig mobil men hun liker å spille spill og kunne se youtube blant annet, hvorfor ta den muligheten bort fra henne ene og alene for andre foreldre mener det er "galt"?

Vi sparer allerede i fond som hun skal få den dagen hun skal ut på boligmarkedet.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
Akkurat nå, Shackle skrev:

Typ skolen og bursdager blant annet.

Og da trenger hun mobil til 10 000 kr? 

Skrevet
Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Og da trenger hun mobil til 10 000 kr? 

Nei, men jeg nevnte i ett svar som vi skrev samtidig at hun liker å spille spill og se på youtube blant annet 🙂 Du fikk nok ikke det svaret med deg.

Skrevet (endret)
4 minutter siden, BethD skrev:

Nei jeg syns bare at man kan lære ungene verdier av ting. 
At man ikke starter livet med en iPhone 10 i hendene feks. 
Man må jobbe for ting,og dermed får man nyte godene. 
At man ikke bare får og får. 

Og dermed blir det litt uspiselig for meg da,men dette er min mening. Bryr meg ikke hva dere gjør, eller andre for den del. 
Jeg er bare av typen som gjerne kjøper brukte baby og barneklær for det er mer praktisk,billig og miljøvennlig.... 

Jeg har full forståelse for at andre løser ting på andre måter enn oss, og jeg som deg legger meg ikke opp i hva du handler inn til ditt barn.

Det som irriterer meg er alle nyhets artikler, blikk og kommentarer fra andre foreldre som mener ditt og datt om hvordan vi skal forvalter våre penger mot vårt barn.

Endret av Shackle
  • Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, Shackle skrev:

Nei, men jeg nevnte i ett svar som vi skrev samtidig at hun liker å spille spill og se på youtube blant annet 🙂 Du fikk nok ikke det svaret med deg.

Og da svarer jeg det samme, trenger hun virkelig en egen mobil til 10 000 kr for å se på youtube og spille spill? Hun er sju år! 

Skrevet

Vi har mest sannsynlig mye høyere inntekt enn dere, men ville aldri kjøpt dyre merkeklær til barna bare fordi vi kunne! Hvorfor skulle vi det? De brydde seg ikke, og hvorfor skulle vi ønsket at andre barn skulle føle seg fattige eller legge opp til noe merkepress blant barna? 

• Liker 36
Gjest BethD
Skrevet
Akkurat nå, Shackle skrev:

Jeg har full forståelse for at andre løser ting på andre måter enn oss, og jeg som deg legger meg ikke opp i hva du handler inn til ditt barn.

Det som irriterer meg er alle nyhets artikler, blikk og kommentarer fra andre foreldre om hvordan vi skal forvalter våre penger mot vårt barn.

Men det må du egentlig bare regne med når du gir ungen din en av verdens dyreste telefoner (7 år, det er litt ungt) og «strør om deg» med dyre ting til barnet ditt... sånn er det bare... 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel egentlig holdningen din som gjør at folk blander seg? "livets goder"? Altså, en 7-åring bør ikke vite hva som er "gode" og "dårlige" klær.

Jeg er enebarn, foreldrene mine ga meg en flott oppvekst hvor jeg lærte å spare penger og sette pris på hva jeg fikk, uansett om det var fra den eller den butikken. Å lære barnet opp allerede nå på hva som er bra av merker og hva som tydeligvis er dårlig, det syns jeg er skremmende. Og mobilen er jo et kapittel for seg selv :) 

Anonymkode: bd58b...e7a

• Liker 24
Gjest BethD
Skrevet
Akkurat nå, Pås skrev:

Vi har mest sannsynlig mye høyere inntekt enn dere, men ville aldri kjøpt dyre merkeklær til barna bare fordi vi kunne! Hvorfor skulle vi det? De brydde seg ikke, og hvorfor skulle vi ønsket at andre barn skulle føle seg fattige eller legge opp til noe merkepress blant barna? 

Det blir litt det! Dette her! Dette er derfor folk reagerer. Det er ikke vits. Ungene bryr seg ikke. Og det blir litt sånn «se på oss,vi har sykt god råd,og vi vil vise det til alle».... uspiselig..... 

Skrevet
1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

Og da svarer jeg det samme, trenger hun virkelig en egen mobil til 10 000 kr for å se på youtube og spille spill? Hun er sju år! 

Og det er litt denne holdningen jeg prøver poengtere her, nei hun TRENGER ikke en mobil til 10 000 kr men det setter oss ikke tilbake økonomisk å gi hun en mobil av nyere type som har bedre skjerm og innmat så hvorfor skal hun måtte bruke utdatert teknologi for å bli akseptert av andre foreldre når hun kan bruke ny teknologi?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...