AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #1 Skrevet 14. juli 2020 Hei! Jeg er en jente på 22 år som enda bor hjemme (i nord) med min mor på 60+ år. Hun eier et stort hus med en kjellerleilighet som leies ut til et gammelt ektepar på rundt 75 år. Alle tre (mamma + leieboerne) sliter med rygg og armer. Leieboerne flyttet inn i fjor høst og fikk beskjed om at det var mye måking ila. vinteren, noe de sa var greit. Mamma (som er sprek til tross for sine rygg/armproblemer) sa hun kunne hjelpe dem med måking de gangene det var eksepsjonelt stort snøfall fra taket over på deres trapp. De måker altså selv fremfor inngangen til leiligheten på siden av huset (består av trapp + litt mer), mens mamma bruker snøfreser og freser hele parkeringsplassen (som er til 3 biler, inkl. leieboernes). Over til problemet: Det virker som disse leieboerne drar nytte av at både min mor og jeg er konfliktskye. Her kommer et par eksempler fra ting som skjedde i løpet av vinteren som nettopp var: 1. En dag datt det masse snø fra taket ned over trappa som leder til leieboernes leilighet. Dette er som sagt leieboernes ansvar å ta seg av, men mamma hev seg i måkking av trappa på morgenen. Hun holdt på i rundt to timer, før leieboerne (som har kjøkkenvindu rett ved trappa og garantert så at mamma var ute og måket trappa deres) kom ut når hun nesten var ferdig. Ingen (!) av dem ofret henne så mye som et lite takk. Resten av tingene som har skjedd, skjedde i perioden corona nettopp hadde brutt ut. Mamma var borte i ca. 1 måned pga. pass av søsteren min sitt barn, laangt unna. Jeg hadde da alene-ansvar for å måke våre to parkeringsplasser alene, for hånd (kan ikke med snøfreser), og la meg si: det var rekordstort snøfall denne vinteren!! OG — jeg var i denne perioden svært opptatt med eksamenslesing fra morgen til kveld. 2. Mine dager i denne perioden bestod ene og alene av å måke (3 ganger for dagen, noen ganger mer), spise, og lese til eksamen. 3. Omtrent hver gang leieboerne skulle måke fremfor sin trapp/inngang, ringte de opp til meg - de ville ha hjelp! Og la meg bemerke: det var ikke engang behov for hjelp etter min mening. 4. Etter hvert ble dette et problem for meg. Jeg hadde nok med å lese til eksamen, og måke våre to parkeringsplasser + inngang for hånd. Jeg stod opp grytidlig for å bli ferdig med måkingen for å kunne starte med eksamenslesingen, men når jeg anså meg som «ferdig» for noen timer, og hadde satt i gang med eksamenslesingen, måtte jeg plutselig ut igjen, fordi leieboerne «trengte» hjelp. 5. Det var aldri meningen at vi skulle hjelpe leieboerne _hver_ gang de skulle måke selv, det var kun i situasjoner med eksepsjonelt stort snøfall/stort snøfall med tunge klumper fra taket. Følte litt at jeg ble utnyttet av dem rett og slett 6. En gang var jeg ute og måket. Så så jeg at det hadde falt noen store snøklumper + vanlig snø ned på leieboernes trapp, og valgte å måke dette bort, bare fordi jeg VISSTE de kom til å ringe meg senere om jeg ikke gjorde det, og jeg ville som sagt ikke ut igjen på en god stund pga lesing til eksamen. Og gjett hva? Møtte på dem litt senere, og de sa takk - de hadde sett jeg hadde måket. Senere denne dagen, en fredagskveld, var det igjen snøfall fra taket ned på trappa deres. Da ringte de fint opp til meg, og sa «Heia navn. Nå har det igjen falt snø fra taket. Går du ut og tar det?». DA innså jeg at dette hadde gått for langt!! At jeg skulle ut og måke deres trapp, en fredags kveld, mens de selv satt inne og slappet av?? Og at det liksom var så enkelt for dem å bare ringe på meg som en tjener? 7. De ba meg til stadighet om hjelp til å måke brøytekanten fremfor deres ene parkeringsplass, noe jeg gjorde, sikkert fordi den inneholdt isklumper som snøfreseren ikke kunne ta. Men når leieboeren, som hadde snøfreser, selv freste sin egne ENE parkeringsplass, inkl. brøytekanten fremfor hans parkering, tok han aldri noe av brøytekanten fremfor våre to parkeringsplasser..? Som forresten sikkert tok meg 20-30 min å måke for hånd, men som han kunne frest bort på ett minutt. Og han visste meget godt at jeg måkte for hånd. 8. En dag så jeg meg lei av alt dette. På morgenen skrudde jeg mobilen på flymodus, så de ikke skulle få tak i meg på mobilen. Gjett hva de gjorde da? Jo, la igjen en beskjed på mobilsvareren min. «Hei navn, vi skal ut nå snart og måke, kan du hjelpe oss?». Da jeg ikke responderte på den, kom de søren meg og ringte på døra mi (!!!), så jeg endte jo opp med å måtte gå ut.. Så.. hva skal vi gjøre med dette da? Mamma har nå i mange måneder sagt hun skal si ifra til dem at de må ta seg av måkingen selv før neste vinter, men hvordan skal vi gjøre det på best mulig måte? Vi er begge konfliktskye og hun har jo åpenbart utsatt dette lenge nå.. PS. Grunnen til at jeg har funnet meg i dette er fordi de er så pass gamle (ikke lenge til 80), og sliter med ryggen - har ikke hatt samvittighet til å si nei, selv om de åpenbart utnyttet meg litt.. Anonymkode: 269e0...2a7
Gjest Dævendøtte Skrevet 14. juli 2020 #2 Skrevet 14. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så.. hva skal vi gjøre med dette da? Mamma har nå i mange måneder sagt hun skal si ifra til dem at de må ta seg av måkingen selv før neste vinter, men hvordan skal vi gjøre det på best mulig måte? Vi er begge konfliktskye og hun har jo åpenbart utsatt dette lenge nå.. PS. Grunnen til at jeg har funnet meg i dette er fordi de er så pass gamle (ikke lenge til 80), og sliter med ryggen - har ikke hatt samvittighet til å si nei, selv om de åpenbart utnyttet meg litt.. Lei inn noen som kan ta jobben og del på utgiftene. Står det i leiekontrakten at de som leier skal måke snø?
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #3 Skrevet 14. juli 2020 Her ville jeg faktisk sagt opp kontrakten med begrunnelse at boligen ikke er egnet for dem, og at de på grunn av det misligholder avtalen. De har snart bodd ett år, har de tidsbestemt kontrakt, eller ikke? Hvis de har tidsbestemt kontrakt er det bare å ikke fornye den når kontraktstiden går ut. Hvis de har tidsubestemt kontrakt må det vises til at de ikke overholder avtalen om snømåking. Anonymkode: 13cf9...4e5 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #4 Skrevet 14. juli 2020 Bruk anledningen til å lære sette grenser, du kan ikke gå gjennom de neste 80 årene der du er redd for å si nei Anonymkode: f9cfa...8f7
Thea82 Skrevet 14. juli 2020 #5 Skrevet 14. juli 2020 Jeg ville sjekket hva som står i leiekontrakt og leielov, for å være sikker på at du (din mor) ikke har noen forpliktelser. Og så er det bare å si nei. Jeg er snart 40, og holder fortsatt på å lære det... 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #7 Skrevet 15. juli 2020 Moren din har leid ut til gamle mennesker og må ha skjønt at de vil få problemer med måkingen.. men her må dere jo velge deres kamper med omhu. Kjenner dere en tenåring eller noe i nærheten som ønsker å tjene noen kroner, opplys nr til leieboeren om de spør på nytt - og si at tenåringen kan være interessert i å måke for betaling. Anonymkode: 25f92...731 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå