Krantz95 Skrevet 13. juli 2020 #1 Skrevet 13. juli 2020 (endret) Espen Nakstad i Helsedirektoratet beroliger nordmenn som vil til utlandet: - Svært lite sannsynlig å bli smittet. Han sier han ikke er spesielt bekymret for at nordmenn nå kan reise. Smittetallene i landene som er på den grønne listen er så lave at sannsynligheten for å få koronasmitte i f.eks. butikken eller på gaten er svært liten. Han tror ikke det vil bli noen ny smittebølge i samfunnet i Norge. Kun enkelt-tilfeller. God tur! https://www.tv2.no/nyheter/11541056/ Endret 13. juli 2020 av Krantz95 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #2 Skrevet 13. juli 2020 Du trekker uttalelsene hans altfor langt, og overser fullstendig forbeholdene han tar. Her er et sitat fra dagens artikkel som ts lenker til, som altså er nyere enn din lenke: »Selv om myndighetene nå har åpnet opp for at nordmenn kan dra på ferie til utlandet og turoperatørene ser massivt trykk, er assisterende helsedirektør Espen Nakstad klokkeklar i sin advarsel til nordmenn. Vi anbefaler ingen å reise utenlands i sommer, selv om det nå er mulig å reise til land med lite smitte uten å måtte i karantene når man kommer hjem» Anonymkode: 7ea46...02e 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #3 Skrevet 13. juli 2020 Glemte lenke - dette er altså Nakstads advarsel av idag: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPKKdX/nakstad-advarer-anbefaler-ingen-aa-reise-utenlands-i-sommer Anonymkode: 7ea46...02e 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #4 Skrevet 13. juli 2020 Det har vært mye snakk om at det vil komme en ny smittebølge til høsten. Nakstad tror ikke folks Syden-reiser vil ha så mye å si for det. – Så lenge det er smitte i samfunnet, så vil det være en risiko. Men nordmenn er veldig flinke. Det stod i artikkelen du linket til @Krantz95at det kan komme en ny smittebølge til høsten, men ikke nødvendigvis pga. utenlandsturer. Skal vi unngå dette må vi altså fortsette med tiltak som å holde avstand, sprite hender, begrense nærkontakt osv. Anonymkode: 0de62...245 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #5 Skrevet 14. juli 2020 4 hours ago, Krantz95 said: God tur! – Vi anbefaler ingen å reise utenlands i sommer, selv om det nå er mulig å reise til land med lite smitte uten å måtte i karantene når man kommer hjem. Espen Nakstad. 13.07.20 21:37 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPKKdX/nakstad-advarer-anbefaler-ingen-aa-reise-utenlands-i-sommer Anonymkode: 4d426...a81 4
Den Sagnomsuste Skrevet 14. juli 2020 #6 Skrevet 14. juli 2020 (endret) For det var jo ikke som om turismen spilte inn da landet ble rammet av viruset i mars... 🤔 Hvor ille neste runde blir er det ingen som vet, men tanken om at fri mobilitet innenfor store deler av EU spiller en helt indifferent rolle i samfunnet er naiv. Beklager men jeg svelger ikke dette utsagnet rått. Endret 14. juli 2020 av Den Sagnsomsuste 1
Krantz95 Skrevet 14. juli 2020 Forfatter #7 Skrevet 14. juli 2020 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har vært mye snakk om at det vil komme en ny smittebølge til høsten. Nakstad tror ikke folks Syden-reiser vil ha så mye å si for det. Akkurat. Det betyr ikke så mye om folk drar til utlandet. Hvorfor er da så mange sure på at folk drar til utlandet? På KG sier f.eks. mange at de som drar er egoistiske. Det finnes mange rare folk som lager sine egne strengere regler 🙂 God tur! Endret 14. juli 2020 av Krantz95 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #8 Skrevet 14. juli 2020 3 timer siden, Krantz95 skrev: Akkurat. Det betyr ikke så mye om folk drar til utlandet. Hvorfor er da så mange sure på at folk drar til utlandet? På KG sier f.eks. mange at de som drar er egoistiske. Det finnes mange rare folk som lager sine egne strengere regler 🙂 God tur! Ja kan du ikke bare reise?? Vi andre skal ingen steder. I min by er 5 stk mellom 18 og 30 nettopp smittet. 35 stk sitter i karantene. Så nei dette er ikke over om du tror det. Anonymkode: b167b...91c 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #9 Skrevet 14. juli 2020 48 minutter siden, AnonymBruker said: Ja kan du ikke bare reise?? Vi andre skal ingen steder. I min by er 5 stk mellom 18 og 30 nettopp smittet. 35 stk sitter i karantene. Så nei dette er ikke over om du tror det. Anonymkode: b167b...91c Hvem er vi andre? Jeg skal selv reise, hvis de landene jeg har billetter til holder seg grønne. Jeg har holdt meg til smittevernsrådene hele veien, og fortsetter med det nå som reiserådet for mange land er opphevet. Anonymkode: 2f184...ed7 3
Krantz95 Skrevet 14. juli 2020 Forfatter #10 Skrevet 14. juli 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja kan du ikke bare reise?? Vi andre skal ingen steder. I min by er 5 stk mellom 18 og 30 nettopp smittet. 35 stk sitter i karantene. Så nei dette er ikke over om du tror det. Anonymkode: b167b...91c Jeg tror dette snart er over ja. Vi må bare vente på at frykten gir seg. Og det vil den sakte, men sikkert når flere og flere nå forstår at viruset ikke betyr noe særlig for de aller fleste av oss. I Sverige har ca 99,95% overlevd dette "farlige" viruset. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #11 Skrevet 14. juli 2020 9 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: For det var jo ikke som om turismen spilte inn da landet ble rammet av viruset i mars... 🤔 Hvor ille neste runde blir er det ingen som vet, men tanken om at fri mobilitet innenfor store deler av EU spiller en helt indifferent rolle i samfunnet er naiv. Beklager men jeg svelger ikke dette utsagnet rått. Mobilitet spiller en rolle i begynnelsen av en pandemi, eller før det har spredd seg videre, men når smitten allerede er etablert i alle land, så viser tall fra EU at ca. 3% av nye tilfeller skyldes grensepasseringer. Anonymkode: dcb3b...071
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #12 Skrevet 14. juli 2020 1 hour ago, Krantz95 said: Jeg tror dette snart er over ja. Vi må bare vente på at frykten gir seg. Og det vil den sakte, men sikkert når flere og flere nå forstår at viruset ikke betyr noe særlig for de aller fleste av oss. I Sverige har ca 99,95% overlevd dette "farlige" viruset. Jeg er redd frykten blir mer seiglivet enn viruset, det virker jo nesten som folk er enda reddere nå med mindre smitte. Selv hvis viruset kommer på defensiven også i andre verdensdeler, blir det viktig med en vaksine. Det gir folk en trygghet, selv om jo mange aldri tar den og heller ikke bryr seg om alle dødsfallene av influensa til vanlig. Anonymkode: 2f184...ed7 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #13 Skrevet 14. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er redd frykten blir mer seiglivet enn viruset, det virker jo nesten som folk er enda reddere nå med mindre smitte. Selv hvis viruset kommer på defensiven også i andre verdensdeler, blir det viktig med en vaksine. Det gir folk en trygghet, selv om jo mange aldri tar den og heller ikke bryr seg om alle dødsfallene av influensa til vanlig. Anonymkode: 2f184...ed7 Man ser jo på andre tråder hvordan folk hyler av skrekk. Anonymkode: bef02...057 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #14 Skrevet 14. juli 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har vært mye snakk om at det vil komme en ny smittebølge til høsten. Nakstad tror ikke folks Syden-reiser vil ha så mye å si for det. – Så lenge det er smitte i samfunnet, så vil det være en risiko. Men nordmenn er veldig flinke. @Krantz95 Anonymkode: 0de62...245 7 timer siden, Krantz95 skrev: Akkurat. Det betyr ikke så mye om folk drar til utlandet. 🙂 Det kan likevel komme en ny smittebølge, det er ikke avlyst enda. Og hvis vi skal unngå en smittebølge og ikke minst spredning etter utenlandsturen må vi fortsatt være flinke, hvilket betyr unngå unødvendig sosial kontakt, håndhilsing , klemming, fingrer må vaskes eller sprites, vi må fortsatt holde avstand og holde oss hjemme ved luftveissymptomer inntil vi er testet osv. Så nei vi kan ikke gå tilbake til normalen og leve akkurat som før enda. Anonymkode: 0de62...245
Anbefalte innlegg