Gå til innhold

Assisterende helsedirektør Espen Nakstad anbefaler ingen å reise utenlands i sommer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPKKdX/nakstad-advarer-anbefaler-ingen-aa-reise-utenlands-i-sommer

Alle som planlegger utenlandsreise må ta ett personlig ansvar for at de ikke bidrar til å ta smitte inn i landet sier han.
Det er jeg helt enig i. Syns faktisk folk som drar utenlands midt i en pandemi er egoistiske.  Akkurat som de som dro til Italia/Østerike i mars. Helt latterlig at man åpner for mange turister her i Norge i sommer og. I en fersk undersøkelse fra Innovasjon Norge viser at nær 2.2 millioner tyskere enten planlegger, eller vurderer å reise til Norge i sommer.. 

https://www.dn.no/reiseliv/kjetil-smoras/bergen/stein-ove-rolland/optimistisk-turistnaring-varsler-knallhard-kamp-om-tyskerne-dette-er-fantastiske-nyheter/2-1-841211

• Liker 26
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, NorthernLight skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPKKdX/nakstad-advarer-anbefaler-ingen-aa-reise-utenlands-i-sommer

Alle som planlegger utenlandsreise må ta ett personlig ansvar for at de ikke bidrar til å ta smitte inn i landet sier han.
Det er jeg helt enig i. Syns faktisk folk som drar utenlands midt i en pandemi er egoistiske.  Akkurat som de som dro til Italia/Østerike i mars. Helt latterlig at man åpner for mange turister her i Norge i sommer og. I en fersk undersøkelse fra Innovasjon Norge viser at nær 2.2 millioner tyskere enten planlegger, eller vurderer å reise til Norge i sommer.. 

https://www.dn.no/reiseliv/kjetil-smoras/bergen/stein-ove-rolland/optimistisk-turistnaring-varsler-knallhard-kamp-om-tyskerne-dette-er-fantastiske-nyheter/2-1-841211

Vel, vi har ikke noe valg. Mannen har barn i et land med nesten ingen smitte, og han må ha samvær med dem. Derfor drar vi. 

Anonymkode: 63d21...5ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det at det åpnes opp handler utelukkende om økonomi og press fra EU å gjøre, ikke at det å reise ikke er risikabelt ift smitte. Det var reisende som gjorde at det eksploderte i mars. Politikerne har incentiver utover folkehelse, så da blir det opp til hver enkelte å bruke fornuft.

Å reise er rett og slett ikke fornuftig, uansett hvordan smittesituasjonen står til i destinasjonslandet. Man må likevel innom flyplasser og sitte tettpakket med andre for å komme fram.

Anonymkode: c3fd6...275

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, vi har ikke noe valg. Mannen har barn i et land med nesten ingen smitte, og han må ha samvær med dem. Derfor drar vi. 

Vi? Det er da hans barn. Du trenger da ikke å reise. 

Anonymkode: dfd32...b88

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

La de som må eller bør reise på grunn av jobb eller familie få gjøre det. Vi andre kan holde oss i Norge resten av året. 

Anonymkode: 84124...71c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DU må da ikke reise midt i en pandemi fordi HAN skal ha samvær... 

Anonymkode: b860f...0a6

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har vel et forhold til disse barna hun også, og det har liten praktisk forskjell hvem som reiser, så lenge de bor sammen. 

Når vi sier ikke reis snakker vi om ferie- og fritidsreiser, ikke samvær med familie eller partner. Kjæresten min sitter på motsatt side av Europa nå, og jeg hadde også reist, dersom det var eneste mulighet for å se han i år, men slipper siden han skal prøve å komme seg hit. Men kunne virkelig ikke ramle meg inn å reise på ferie nå, bare fordi jeg har lyst til å skifte omgivelser, liksom.

Anonymkode: 5d15b...fb6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor jo sammen, så hvis han blir smittet, blir både jeg og mine barn det også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg egentlig stort behov for forandringer nå. Men pandemien går foran mitt private behov for å komme meg ut av landet. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv har jeg egentlig stort behov for forandringer nå. Men pandemien går foran mitt private behov for å komme meg ut av landet. 

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor jo sammen, så hvis han blir smittet, blir både jeg og mine barn det også. 

Les den jeg siterte over. Da får fyren holde seg unna deg når han kommer hjem og sette seg selv i karantene et eller annet sted hvis han skal på liv og død dra ned dit. Og nei, man må ikke noe som helst i en pandemi. Du vet det at det øker sjansen for smitte hvis du drar dit med han? Hvem har sagt at det er han som blir smittet, det kan hende at det er deg :P Og hadde du holdt deg hjemme så hadde INGEN blitt smittet.

Anonymkode: 5dd7e...35a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn i et annet land som jeg ikke har sett siden jul. Jeg kommer likevel til å se an høsten før jeg eventuelt reiser, selv om mange nordmenn drar dit nå. 

Man klarer alt om det er nødvendig, også å ikke se barna sine. 

Anonymkode: 001ba...bb6

Gjest Tamsi
Skrevet

Å dra ut på reise nå er bare å spytte på alle yrkesgruppene som man stod og klappet for i mars. Takk for innsatsen liksom, håper dere er klare for en runde til :)

Skrevet

Espen Nakstad i Helsedirektoratet beroliger nordmenn som vil til utlandet:

- Svært lite sannsynlig å bli smittet.

Han sier han ikke er spesielt bekymret for at nordmenn nå kan reise. Smittetallene i landene som er på den grønne listen er så lave at sannsynligheten for å få koronasmitte i f.eks. butikken eller på gaten er svært liten.

Han tror ikke det vil bli noen ny smittebølge i samfunnet i Norge. Kun enkelt-tilfeller.

God tur!

https://www.tv2.no/nyheter/11541056/

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har barn i et annet land som jeg ikke har sett siden jul. Jeg kommer likevel til å se an høsten før jeg eventuelt reiser, selv om mange nordmenn drar dit nå. 

Man klarer alt om det er nødvendig, også å ikke se barna sine. 

Anonymkode: 001ba...bb6

Enkelte folk bryr seg om barna sine, andre ikke. Det er bare slik det er. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les den jeg siterte over. Da får fyren holde seg unna deg når han kommer hjem og sette seg selv i karantene et eller annet sted hvis han skal på liv og død dra ned dit. Og nei, man må ikke noe som helst i en pandemi. Du vet det at det øker sjansen for smitte hvis du drar dit med han? Hvem har sagt at det er han som blir smittet, det kan hende at det er deg :P Og hadde du holdt deg hjemme så hadde INGEN blitt smittet.

Anonymkode: 5dd7e...35a

Han har ingen sted å være i karantene utenfor familien. Vi skal være sammen overalt, mest hos hans familie på en bondegård. Landet er vurdert smittefritt, og myndighetene bestemte for lengst at man ikke må i karantene etterpå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Krantz95 skrev:

Espen Nakstad i Helsedirektoratet beroliger nordmenn som vil til utlandet:

- Svært lite sannsynlig å bli smittet.

Han sier han ikke er spesielt bekymret for at nordmenn nå kan reise. Smittetallene i landene som er på den grønne listen er så lave at sannsynligheten for å få koronasmitte i f.eks. butikken eller på gaten er svært liten.

Han tror ikke det vil bli noen ny smittebølge i samfunnet i Norge. Kun enkelt-tilfeller.

God tur!

https://www.tv2.no/nyheter/11541056/

Du trekker uttalelsene hans altfor langt, og overser fullstendig forbeholdene han tar.

Her er et sitat fra dagens artikkel som ts lenker til, som altså er nyere enn din lenke:

»Selv om myndighetene nå har åpnet opp for at nordmenn kan dra på ferie til utlandet og turoperatørene ser massivt trykk, er assisterende helsedirektør Espen Nakstad klokkeklar i sin advarsel til nordmenn. 
Vi anbefaler ingen å reise utenlands i sommer, selv om det nå er mulig å reise til land med lite smitte uten å måtte i karantene når man kommer hjem»

Anonymkode: b8f90...726

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Du trekker uttalelsene hans altfor langt, og overser fullstendig forbeholdene han tar.

Her er et sitat fra dagens artikkel som ts lenker til, som altså er nyere enn din lenke:

»Selv om myndighetene nå har åpnet opp for at nordmenn kan dra på ferie til utlandet og turoperatørene ser massivt trykk, er assisterende helsedirektør Espen Nakstad klokkeklar i sin advarsel til nordmenn. 
Vi anbefaler ingen å reise utenlands i sommer, selv om det nå er mulig å reise til land med lite smitte uten å måtte i karantene når man kommer hjem»

Anonymkode: b8f90...726

Vi kan oppsummere med at han oppfordrer ikke noen til å dra, men han oppfordrer heller ingen til å bli hjemme. 

Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad vil derimot ikke komme med en slik oppfordring til å bli hjemme.

Han er ikke spesielt bekymret for at nordmenn nå kan reise.

Han sier til TV 2 at smittetallene i de landene som er på den grønne listen er så lave, at sannsynligheten for å få korona-smitte på butikken eller på gata er svært liten.

– Det er en risiko for at det vil bli noen flere smittetilfeller når man reiser mer, men vi har gode systemer for å fange opp dette. Dersom folk følger de lokale smittevernreglene der de er og er flinke til å teste seg om de får symptomer etter hjemreise, så kommer vi til å klare å holde smittetallene i Norge svært lave, sier han.

Anonymkode: 00282...786

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hva disse gode systemene de har for å oppdage smitte er? Sånn generelt..

de kan jo ikke oppdage noe som helst hvis ikke folk tester seg? Og sånn det virker å være nå så er det mange som ikke gidder å gå til lege eller be om test hvis de «er litt forkjøla», og ut i fra tråder her og erfaring fra kjente så er det enten vanskelig å få test eller det tar lang tid å få svar slik at det med evt karantene for nærkontakter bare blir tull

Anonymkode: 98dc0...ef3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan oppsummere med at han oppfordrer ikke noen til å dra, men han oppfordrer heller ingen til å bli hjemme. 

Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad vil derimot ikke komme med en slik oppfordring til å bli hjemme.

Han er ikke spesielt bekymret for at nordmenn nå kan reise.

Han sier til TV 2 at smittetallene i de landene som er på den grønne listen er så lave, at sannsynligheten for å få korona-smitte på butikken eller på gata er svært liten.

– Det er en risiko for at det vil bli noen flere smittetilfeller når man reiser mer, men vi har gode systemer for å fange opp dette. Dersom folk følger de lokale smittevernreglene der de er og er flinke til å teste seg om de får symptomer etter hjemreise, så kommer vi til å klare å holde smittetallene i Norge svært lave, sier han.

Anonymkode: 00282...786

Problemet er at de som reiser er gjerne de som driter i smittevern. Altså skal på flatfylla på Magaluf etc. De er allerede fortvilet i områder det er åpnet fordi de som kommer oppfører seg like dårlig som før. Så høyrisikogruppen for dårlig oppførsel drar til utlandet og er de samme som driter i smittevern. Det er bekymringsfullt. Skulle vært søknadspliktig å få reise på ferie i år. Årsaker skulle vært: kronisk syke som blir bedre av varme, folk med eiendom i utlandet, folk med familien i utlandet og lignende (tungtveiende årsaker). Å reise nå bare fordi vi har dårlig vær og er lei av å være hjemme er skikkelig egoistisk. Sorry! Vi er mange som vil reise, men venter av respekt for helsearbeidere. 

Som tiltak skulle det være begrenset hvor mye alkohol man får kjøpe når man er på ferie nå, for når alkoholen går inn forsvinner vettet. 

Anonymkode: b55d2...b37

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at de som reiser er gjerne de som driter i smittevern. Altså skal på flatfylla på Magaluf etc. De er allerede fortvilet i områder det er åpnet fordi de som kommer oppfører seg like dårlig som før. Så høyrisikogruppen for dårlig oppførsel drar til utlandet og er de samme som driter i smittevern. Det er bekymringsfullt. Skulle vært søknadspliktig å få reise på ferie i år.

Anonymkode: b55d2...b37

Så mange fordommer du har.

Det er ikke sunt å tenke at andre er dårligere mennesker enn deg selv...

• Liker 7
  • Opprett ny...