AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #1 Skrevet 13. juli 2020 Jeg har lenge lurt på hvordan fødselsskader som store rifter, prolapser og lignende, ble behandlet hos våre bestemødre og oldemødre. Er det noen av dere som har kunnskap om dette? De fødte gjerne mange barn, og hadde høy arbeidsbelastning. Jeg ser liksom for meg at underlivet må ha vært en eneste stor tunell etterhvert 🙄 Kunne jordmødrene sy? Ikke alle fødte på sykehus på den tiden, tvert i mot. Var det skam forbundet med et ødelagt underliv? Hva med sexlivet? Anonymkode: c8ea5...43e 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #2 Skrevet 13. juli 2020 Urbefolkninger har nå alltid klart det. Kroppen tåler egentlig ganske mye. Anonymkode: 45d38...2cf 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #3 Skrevet 13. juli 2020 Gode spørsmål. Jeg har utdanning innenfor kulturhistorie og vet ikke om noe forskning på dette. Men man kan jo ane og tenke selv. Det finnes kvinner som lever under slike forhold i dag, altså at de har høy arbeidsbelastning og får mange barn. Vi hører lite om fødselsskader blant de, om jeg ikke tar helt feil. Jeg tror vi må anta at det var så vanlig at det ikke var et tema. Litt som når "alle stinker, stinker ingen". Anonymkode: fe17b...b0e 9
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #4 Skrevet 13. juli 2020 Eller hvis morkake fester seg eller strekker seg ned over mormunn, hva skjedde da? Døde damene og baby? I dag blir det automatisk keisersnitt. Har tenkt en del på akkurat det etter jeg fikk beskjed om det selv forrige uke. Anonymkode: 598b8...3f5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #5 Skrevet 13. juli 2020 Fødsler er og var en av største dødsårsakene for damer i verden. Så ja, mange døde i barsel og mange dør fortsatt i barsel. Mange døde også av ettervirkningene. Anonymkode: 7df09...a1d 13
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #6 Skrevet 13. juli 2020 Vet at et kjerringråd var å stappe en potet "oppi der", for å hindre ting i å falle ut. Å dø i barsel var den vanligste dødsårsaken for fruktbare kvinner. Og ja, alt med underliv var svært tabu. Anonymkode: 334cf...39f 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #7 Skrevet 14. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller hvis morkake fester seg eller strekker seg ned over mormunn, hva skjedde da? Døde damene og baby? I dag blir det automatisk keisersnitt. Har tenkt en del på akkurat det etter jeg fikk beskjed om det selv forrige uke. Anonymkode: 598b8...3f5 Ja, stor risiko for at både mor og barn døde. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Urbefolkninger har nå alltid klart det. Kroppen tåler egentlig ganske mye. Anonymkode: 45d38...2cf Joda, men man må ikke glemme at det er ganske naturlig å dø ifbm svangerskap og fødsel og. Anonymkode: b623b...8c5 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #8 Skrevet 14. juli 2020 Det var nok vanlig med komplikasjoner. Men jeg tror kanskje at den seksuelle biten var litt annerledes. Det er vel nå i moderne tid at mange er veldig opptatt av sex? Og utseende knyttet til sex. Feks var det jo vanlig å se naturlig ut nedentil. Tror kvinner ble sett på som kvinner som skulle bære frem barn, holde orden i hjemmet, følge opp barna, lage mat osv. Nå blir kvinner sett på som horer som ligger rundt og ikke er tradisjonell. Anonymkode: 55e8c...009
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #9 Skrevet 14. juli 2020 Har jobbet på sykehjem. Vanlig med underlivs- og endetarmsprolaps som ikke er behandlet/operert. Anonymkode: eab1e...0eb 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #10 Skrevet 14. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Urbefolkninger har nå alltid klart det. Kroppen tåler egentlig ganske mye. Anonymkode: 45d38...2cf Denne kommentaren er forhåpentligvis basert på uvitenhet. les deg gjerne litt opp på mor og spedbarns dødelighet på verdensbasis. Da finner.man fort ut hvordan det står til med de som ikke er så heldige som oss med helsevesen, og det gir jo også et bilde av hvordan det kan ha vært her til lands i "gamledager". Anonymkode: 49dbe...aef 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #11 Skrevet 14. juli 2020 Både prolapser og «ommøblering» der nede er veldig vanlig hos eldre kvinner - pga barnefødsler med lite/dårlig/ingen hjelp. Forskjellen er vel at før snakket de ikke om det, og måtte bare innfinne seg med at fødselsskadene måtte de ha livet ut. I forhold til sex og utseende tror jeg heller ikke det var så nøye. Anonymkode: a3f7f...321 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #12 Skrevet 14. juli 2020 Det er veldig historieløst å si at før i tiden så gikk alt tipp-topp. Bare se til land i den "tredje verden". Der er svangerskap, fødsel og barsel fortsatt de største årsakene til død blant yngre kvinner. Mange får livene sine ødelagt grunnet store problemer etter fødsel, slik som urin- og avføringslekkasje, livmorfremfall og lignende. De blir utstøtt fra samfunnet fordi de er "ekle". De får ingen hjelp. Anonymkode: 26ed6...129 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #13 Skrevet 14. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var nok vanlig med komplikasjoner. Men jeg tror kanskje at den seksuelle biten var litt annerledes. Det er vel nå i moderne tid at mange er veldig opptatt av sex? Og utseende knyttet til sex. Feks var det jo vanlig å se naturlig ut nedentil. Tror kvinner ble sett på som kvinner som skulle bære frem barn, holde orden i hjemmet, følge opp barna, lage mat osv. Nå blir kvinner sett på som horer som ligger rundt og ikke er tradisjonell. Anonymkode: 55e8c...009 Vel, nei. Har du i det hele tatt fulgt med på skolen? Eller snakket med noen som er eldre enn 60? Det vanlige var at kvinnene holdt orden hjemme ja, men det var hardt, fysisk arbeid, og i tilfellene hvor mannen var mye borte (typisk langs hele kysten) på fiske eller skogsarbeid måtte de også drive gården. Så snakk om å være dobbeltarbeidende. Utseende knyttet til sex nedentil var nok annerledes, men de var nok like opptatt av sex, om ikke mer. Sier prostitusjon, barn født utenfor ekteskap (lausunger), og lover hvor voldtekt ikke fantes deg noe? Anonymkode: b623b...8c5
asterix Skrevet 14. juli 2020 #14 Skrevet 14. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lenge lurt på hvordan fødselsskader som store rifter, prolapser og lignende, ble behandlet hos våre bestemødre og oldemødre. Er det noen av dere som har kunnskap om dette? De fødte gjerne mange barn, og hadde høy arbeidsbelastning. Jeg ser liksom for meg at underlivet må ha vært en eneste stor tunell etterhvert 🙄 Kunne jordmødrene sy? Ikke alle fødte på sykehus på den tiden, tvert i mot. Var det skam forbundet med et ødelagt underliv? Hva med sexlivet? Anonymkode: c8ea5...43e Mange fødsler og jobbing er jo ikke et problem i seg selv. Det fører ikke automatisk til at man blir noe videre osv, men fødselsskader for de som var så uheldige å oppleve det var jo helt grusomt fordi det oftest ikke ble gjort noe med, på sammen måte som det er i fattige land i våre dager. Mange dør i forbindelse med barnefødsler pga dårlig oppfølging og dårlig fødselshjelp og mange sliter med plager resten av livet pga skader. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #15 Skrevet 14. juli 2020 Det var ikke uvanlig at mor og/eller barn døde i forbindelse med svangerskap, fødsel eller barsel. Uten at jeg vet det sikkert, kan jeg tenke meg at store rifter ble sydd, men det var slett ingen selvfølge å ha jordmor tilstede, og redskapene ble jo heller ikke rengjort etter dagens standard, så risikoen for infeksjoner må ha vært vesentlig høyere enn i dag. Anonymkode: a6734...598
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå