Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber du med?

Anonymkode: c7201...d2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du med?

Miljøterapeut i høyrisikotiltak (adferd og rus), både innen barnevern og voksenpsykiatri. Jobber medleverturnus (4 dager på - 7 dager fri - 3 dager på - 7 dager fri). 

Anonymkode: d0be2...33e

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Miljøterapeut i høyrisikotiltak (adferd og rus), både innen barnevern og voksenpsykiatri. Jobber medleverturnus (4 dager på - 7 dager fri - 3 dager på - 7 dager fri). 

Oj, så spennende! Var det lett å få denne jobben, eller hadde du mye relevant erfaring fra tidligere?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oj, så spennende! Var det lett å få denne jobben, eller hadde du mye relevant erfaring fra tidligere?

Det var ganske lett. De søker alltid folk innenfor den bransjen. Sjekk ut firma som Aberia og Stendi f.eks. De har medleverturnus. Veldig kjekt å ha fri en uke mellom hver jobbperiode. Det gjordet at jeg kunne jobbe 100% samtidig som jeg studerte. Hadde ingen erfaring fra høyrisiko adferd og rus før jeg begynte. Da jeg fikk min første jobb innen dette hadde jeg bare tidligere erfaring fra helse som ikke direkte kan relateres til dette feltet. 
De liker å ansette folk med tverrfaglig bakgrunn pga. De sammensatte Problemstillingene vi jobber med. Derfor jobber både både barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, folk med utdanning innen pedagogikk, psykologi etc. Som miljøterapeuter på institusjonen. Det medfører en bred og faglig dybde synes jeg. Mange ufaglærte er også ansatt pga. Deres erfaringsbaserte bakgrunn, fra at de selv har vært institusjonsbarn/rusavhengig f.eks. 

Det er et veldig spennende og givende yrke. Dessverre har det de siste årene kommet begrensninger som kan gjøre arbeidet vanskelig og vanskelig å tilpasse til det individuelle behovet for beboeren. I tillegg ser vi at sosiale medier fører til flere og større problemstillinger. Før kunne vi f.eks. Ta med ungdom på skjermingstur på en hytte uten dekning eller lignenede hvis det var store problemer med at de trakk til rus, vold eller solgte seg på nett. Da ble vi tvunget til å gjøre andre ting og det endte ofte opp med at man kom i posisjon til å komme tettere inn på ungdommen og endelig fikk gode samtaler når de ikke var blendet av telefon og pc. De oppdaget da ofte nye interesser de ikke visste de likte, slik som laksefiske, lage bål osv.  Nå er ikke det lov lenger. Nå heter det motivasjonstur og skal alltid være frivillig. Har ikke vært på hyttetur med ungdom siden det ble innført at det måtte være frivillig. 
det med sosiale medier er også et problem da ungdommene i større grad utagerer da det er flust med grupper og følgere som f.eks. Skriver «film at du slår ned hun personalet der så vippser jeg 500 spenn» og flere syke folk har bedt ungdommer om å selvskade seg ille og kutte seg på diverse steder og ta bilde av det så får de penger for det. De selger ofte bilder og videoer av seg selv for å få penger eller avtaler møter på hotell. Der er dessverre vanskelige forhold å jobbe under for tiden da vi ofte føler vi ikke har tilstrekkelig med ressurser for å få drevet med rett miljøterapi, men også fordi det er begrenset hva vi faktisk får lovt til å gjøre og vi nå nesten ikke kan ta i ungdommen før vi får fylkesmannen på nakken. Og dette vet ungdommene og bruker det for alt det er verdt! Nå har jeg bare jobbet på riktige ille tilfeller der alle har vært plassert på 4-24 (Tvang) og det var siste stoppested/sjanse før fengsel. Så det er garantert mindre risikofylte tiltak. De som er frivillig plassert eller plassert på omsorg. 

AnonymBruker
Skrevet

Miljøterapeut på skole 🙂 andre jeg kjenner jobber blant annet som miljøterapeuter innen rus og psykiatri, DPS eller som spesialpedagoger i barnehage. 

Anonymkode: b568d...4b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...