Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og har jobbet som det i 5 år. Kjenner nå at jeg vil gjøre noe helt annet og har alltid hatt en stor interesse for økonomi. Kunne tenke meg å jobbe i skatteetaten, med økonomisk kriminalitet eller som revisor. 

jeg er 27 år. Bør jeg våge å satse? Er redd jeg er for gammel til et 5årig studie. Alternativet er jo å bli i ett yrke jeg trives med helt middelmådig.. rådvill... 

Anonymkode: 461e7...f60

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke se noe i veien for det. Hvis du er ferdig når du er 32 -33 så har du allikevel over 30 år igjen i arbeidslivet. Med en kombinasjon av erfaring fra helsevesnet og økonomi så har du mange muligheter i jobbmarkedet.

Anonymkode: 4e7a6...62a

Skrevet

Bare å kjøre på! Jeg skal begynne på sykepleien nå, jeg er 42 år 🥳💪🏻

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Sophie-Ann skrev:

Det synes jeg er kult! I vår tid er vi faktisk fortsatt ganske «unge» i 40-åra. 40 er det nye 30, vi holder oss yngre enn noen gang. Ellers er det bare en fordel med livserfaring i sykepleieryrket 👍 

Hilsen sykepleier på 35 

Anonymkode: 4d85e...3f4

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg er kult! I vår tid er vi faktisk fortsatt ganske «unge» i 40-åra. 40 er det nye 30, vi holder oss yngre enn noen gang. Ellers er det bare en fordel med livserfaring i sykepleieryrket 👍 

Hilsen sykepleier på 35 

Anonymkode: 4d85e...3f4

Gleder meg helt vilt mye, er så motivert og klar 🥳

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke se noe i veien for det. Hvis du er ferdig når du er 32 -33 så har du allikevel over 30 år igjen i arbeidslivet. Med en kombinasjon av erfaring fra helsevesnet og økonomi så har du mange muligheter i jobbmarkedet.

Ja, tenker det kan være en god kombinasjon. Nok av år igjen i arbeidslivet ja, du har rett i det 😊

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Sophie-Ann skrev:

Så spennende, masse lykke til! 🤩👍🏼

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier og har jobbet som det i 5 år. Kjenner nå at jeg vil gjøre noe helt annet og har alltid hatt en stor interesse for økonomi. Kunne tenke meg å jobbe i skatteetaten, med økonomisk kriminalitet eller som revisor. 

jeg er 27 år. Bør jeg våge å satse? Er redd jeg er for gammel til et 5årig studie. Alternativet er jo å bli i ett yrke jeg trives med helt middelmådig.. rådvill... 

Sats! Det blir ikke bedre med årene som spl! Jeg holder også på med et 5 årig studie - er 32! 😌

Anonymkode: 4dad0...f12

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette, sykepleier + siviløkonom er en god kombinasjon, særlig når du har noen års arbeidserfaring fra helsevesenet. I tillegg kan du jobbe som sykepleier under studiet (helgevakter etc) for å spe på økonomien, det er en mye bedre betalt ekstrajobb enn de fleste studenter har. Go for it!

Anonymkode: 87e0b...074

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du er 32 kommer du til å le av at du følte du var for gammel som 27-åring. Kjør på, virkelig 👌

Anonymkode: 6d700...6f4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er absolutt ikke noe problem å omskolere seg, jeg begynte på sivøk når jeg var 24 - kom fra et fem år langt kunstnerstudium. Det er faktisk ofte et pluss å ha litt annen erfaring å trekke på når du søker jobb, da skiller du deg ut i mengden. Rekrutterere liker ikke huller i CV’en, men de liker folk som har stått på og kan mer enn det de lærte på BI 😊

På litt lengre sikt er mitt tips å bruke litt tid på å finne ut hva du har lært som sykepleier som du kan ta med deg videre i arbeidslivet. Eksempler: du er vant til å ha med mennesker å gjøre også i vanskelige situasjoner (kommunikasjonsevner, omsorg, empati, se etter tegn på hva som er galt selv om folk ikke sier noe), ansvar for medisinering (du er nøye og jobber presis selv under tidspress), vant til å takle uventede situasjoner som måtte komme opp ila arbeidsdagen (fleksibilitet), vant til stram tidsplan osv osv. Kan du få dette frem i søknader og intervjuer virker du reflektert, og din bakgrunn som sykepleier er absolutt ikke bortkastet selv om du bestemmer deg for å jobbe med noe helt annet.

Du kan jo etterhvert overveie om du vil velge en retning som matcher sykepleie: HR og organisasjonspsykologi til eksempel, eller helseledelse om det er mulig. 

Masse lykke til - sivøk er kjempespennende og gir masse muligheter både til spesialisering ila studiet og til jobber etterpå!

Anonymkode: 13283...358

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha! 27 år er ingen alder, det er gjennom snittet på høyere utdanning. Kjør på du!

Anonymkode: 25bbc...8b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men mange av økonomi type jobber vil bli erstattet av automatikk i nær fremtid

Slike jobber er de første som ryker

Anonymkode: 25bbc...8b5

AnonymBruker
Skrevet

Når du får din første siv.øk-lønn kommer du ikke til å angre. Kjør på! 

Anonymkode: 8f2b4...87b

AnonymBruker
Skrevet

Har vurdert det samme, men turte ikke da alle sier det er.umulig å få jobb...

Anonymkode: 94e75...e18

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du får din første siv.øk-lønn kommer du ikke til å angre. Kjør på! 

Anonymkode: 8f2b4...87b

Jeg støtter henne i å studere og 27 er absolutt ikke gammelt. Sivøk studiet er 5 år, det viktigste er at hun trives. 

jeg er selv siviløkonom og kjenner mange flere som er det. Startlønn for disse i år hos de fire store lå på 460k. Veldig mange middelmådige sivøker ligger på 550k i lønn etter ca. 5år. 
historien er selvfølgelig en annen hvis hun bytter jobb hvert 3år pga lønnsøkning. 

sivøker tjener ikke så bra som folk tror..det er altfor mange med master i økonomi for det første og konkurransen er hard. For å få den beste lønnen er toppkarakterer eller kontakter viktig. 

Anonymkode: d66fd...7aa

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er så opptatt av alder! Gjør det som gir deg glede og motivasjon i ditt liv! Drit i alder!!

Man skal utvikle seg hele livet så det er bare å kjøre på. 

Anonymkode: 49131...652

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...