AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #1 Skrevet 13. juli 2020 Hva er deres meninger om vernepleierutdanning? Er det gode jobbmuligheter innenfor det? Er veldig usikker på om jeg vil ta vernepleier eller sosionom. Interesserer meg mest innenfor psykisk helse Anonymkode: 58144...575
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #2 Skrevet 13. juli 2020 Som nyutdannet sosionom du jobber du mer med saksbehandling enn med psykisk helse. Du kan selvsagt ta videreutdanning i psykisk helse. Sosionom er jo mer en generell utdanning hvor du kan hjelpe folk med bolig, barn som trenger nye hjem/tiltak, jobbe i NAV og miljøarbeid på institusjon. Du er ikke helsepersonell og det er ikke en beskyttet tittel. Som nyutdannet vernepleier er du autorisert helsepersonell. Du kan mye om kroppen, anatomi, medisiner, psykiske og fysiske funksjonshemminger, og arbeider mer direkte med feks psykisk syke, mennesker med demens, eller andre mentale lidelser. Man kan også her videreutdanne seg i psykisk helse. «Vernepleie er å synliggjøre og motvirke samfunnsskapte barrierer. Vernepleiere er kvalifiserte for utøvelse av helse-, omsorgs- og velferdstjenester i et livsløpsperspektiv. Utdanningen vektlegger spesielt miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering. Formålet er å fremme, verne om og sikre rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne og utviklings- hemmede spesielt, men også personer med psykiske lidelser, rusproblemer og aldersdemens. De er både helse- og sosialarbeidere. Gjennom praksiserfaring legger vernepleie til rette for best mulig læring, endring og opprettholdelse av ferdigheter. Vernepleie er målrettet miljøarbeid, karakterisert av kartlegging basert på systematisk datainnsamling, konkrete mål, klare prosedyrebeskrivelser og kontinuerlig evaluering. Profesjonen er den eneste der helse- og sosialfaglig kompetanse er kombinert; og faget har en tverrfaglig tilnærming basert på helsefag, sosialfag, juss, pedagogikk og psykologi. Vernepleiere er autorisert helsepersonell med formell kunnskap om medikamenthåndtering. Vernepleiere skal fungere som premissleverandør for beslutninger i hjelpeapparatet lokalt og på overordnet politisk plan.» Ønsker du å gå rett inn i jobb med psykisk helse ville jeg nok gått for vernepleier. Det er en unik utdanning. Gode jobbmuligheter er det i begge yrker. Anonymkode: ff381...9e6 7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #3 Skrevet 14. juli 2020 Kommer litt an på om du tenker psykisk helse ved f.eks psykiatrisk post- da trengs medisinkompetanse. Vet ikke om de krever medisinkompetanse ved DPS. Å jobbe på ungdomsinstitusjon, som miljøterapeut på skole, innen barnvern etc, da er sosionom som regel like greit🙂 Anonymkode: fdef4...722
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #4 Skrevet 14. juli 2020 Er utdannet sosionom og har kun jobbet innen psykisk helsevern etter utdanning. Og da som miljøterapeut. Har tatt videreutdanninger, men det var etter jeg hadde 100% fast jobb. Arbeidsplasser som er mer medisinsk rettet, vil det naturlig nok være lettere å ha vernepleierutdanning. Men som i mitt tilfelle ikke umulig med sosialfaglig bakgrunn. Jeg ville ha satt meg inn i de ulike yrkene og valgt ut i fra hva du brenner for. Da personlig kompetanse og kunnskapen du tar med deg fra utdanningen, spiller en stor rolle. Nå er riktignok jeg et skolelys, men jeg sitter med mye mer kunnskap og med er helhetsperspektiv i møte med brukere, enn hva de som utelukkende har kun helsefolkus Anonymkode: f236a...764
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #5 Skrevet 15. juli 2020 På 13.7.2020 den 15.49, AnonymBruker skrev: Hva er deres meninger om vernepleierutdanning? Er det gode jobbmuligheter innenfor det? Er veldig usikker på om jeg vil ta vernepleier eller sosionom. Interesserer meg mest innenfor psykisk helse Anonymkode: 58144...575 Gå for vernepleier. Jeg jobber i lukket psykiatri og hos oss er det kun spl/vpl som har lederansvar, ekstremt stor fordel med medisinkompetanse. Vi har noen sosionomer også men de går som miljøterapeuter. Utrolig nyttig med mange yrkesgrupper samlet da! Men du har enklere for å få jobb på f.eks psykiatrisk sykehus som vernepleier. Anonymkode: 985ab...d1a 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #6 Skrevet 19. juli 2020 Sent svar i tråden, så vet ikke om du leser hva jeg skriver Jeg er utdannet sosionom, og starter på master til høsten. Jeg har jobbet i psykiatri på sykehus og institusjon, og trivdes ikke med det. Følte kanskje det ikke var helt sosionom-felt. Men, jeg har hatt mulighet til å "besøke" sosionomer som jobber på Abup og DPS (klinisk sosionom), samt familievernkontoret. Disse jobber mer med samtale og behandling, men det krever en del år med videreutdanning og/eller master for å kunne jobbe med dette. Da jobber man mer som samtaleterapeut heller enn miljøterapeut. Vernepleier er også fint, hvis man trives med å jobbe i "spissen". Barnevernsinstitusjoner, lukket psyk, etc. Dette kan bli veldig slitsomt i lengden, og tærer på både psyken og kroppen. Jeg kjenner flere vernepleiere som ønsker seg sosionomkompetansen for å kunne jobbe mer med saksbehandling som variasjon, enn jeg kjenner sosionomer som ønsker seg medisinkompetansen. Denne kompetansen tilbys også som videreutdanning, hvis det skulle bli nødvendig. Men, dette er igjen smak og behag. Sosionom er langt mer byråkratisk og har en stor del juss og saksbehandling, samt stort fokus på både NAV, arbeid og barnevern, mens vernepleiere har medisinkompetanse og et større fokus på helse. Hvis du er usikker ville jeg ha lest meg opp på begge yrkene. Jeg vet at vernepleiere også kan ta videreutdanning og master, men kjenner ikke til dette godt nok. Jeg har selv opplevd at vernepleiere sliter med å få arbeid i andre instanser enn typ miljøarbeid og sykepleier-retning (vet ikke hvordan å få forklare dette). Det er få vernepleiere som jobber i barneverntjenesten, og det er få sosionomer som jobber på lukket psyk på sykehus, selv om de finnes begge veier. Anonymkode: 8e81c...810 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #7 Skrevet 19. juli 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sent svar i tråden, så vet ikke om du leser hva jeg skriver Jeg er utdannet sosionom, og starter på master til høsten. Jeg har jobbet i psykiatri på sykehus og institusjon, og trivdes ikke med det. Følte kanskje det ikke var helt sosionom-felt. Men, jeg har hatt mulighet til å "besøke" sosionomer som jobber på Abup og DPS (klinisk sosionom), samt familievernkontoret. Disse jobber mer med samtale og behandling, men det krever en del år med videreutdanning og/eller master for å kunne jobbe med dette. Da jobber man mer som samtaleterapeut heller enn miljøterapeut. Vernepleier er også fint, hvis man trives med å jobbe i "spissen". Barnevernsinstitusjoner, lukket psyk, etc. Dette kan bli veldig slitsomt i lengden, og tærer på både psyken og kroppen. Jeg kjenner flere vernepleiere som ønsker seg sosionomkompetansen for å kunne jobbe mer med saksbehandling som variasjon, enn jeg kjenner sosionomer som ønsker seg medisinkompetansen. Denne kompetansen tilbys også som videreutdanning, hvis det skulle bli nødvendig. Men, dette er igjen smak og behag. Sosionom er langt mer byråkratisk og har en stor del juss og saksbehandling, samt stort fokus på både NAV, arbeid og barnevern, mens vernepleiere har medisinkompetanse og et større fokus på helse. Hvis du er usikker ville jeg ha lest meg opp på begge yrkene. Jeg vet at vernepleiere også kan ta videreutdanning og master, men kjenner ikke til dette godt nok. Jeg har selv opplevd at vernepleiere sliter med å få arbeid i andre instanser enn typ miljøarbeid og sykepleier-retning (vet ikke hvordan å få forklare dette). Det er få vernepleiere som jobber i barneverntjenesten, og det er få sosionomer som jobber på lukket psyk på sykehus, selv om de finnes begge veier. Anonymkode: 8e81c...810 Sosionomer med tilleggsutdanning som Jobber som behandlere på dps og abup er på vei ut. De Fleste av de får «naturlig avgang» nå og blir ikke erstattet som sosionom men med psykologer. Så dersom du vil jobbe som profesjonell samtalebehandler ville jeg tatt psykologi profesjonsstudiet Anonymkode: e17fd...523
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #8 Skrevet 20. juli 2020 Var usikker på samme valget selv, gikk for sosialt arbeid (sosionom) Starter nå til høsten Anonymkode: 6abce...91f
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #9 Skrevet 20. juli 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Sosionomer med tilleggsutdanning som Jobber som behandlere på dps og abup er på vei ut. De Fleste av de får «naturlig avgang» nå og blir ikke erstattet som sosionom men med psykologer. Så dersom du vil jobbe som profesjonell samtalebehandler ville jeg tatt psykologi profesjonsstudiet Anonymkode: e17fd...523 Dette stemmer ikke, og er bare synsing klinisk sosionom er ettertraktet i terapi, de har en annen kompetanse enn psykologer, og spesialiserer seg på annen problematikk enn psykologer. Ikke alle som trenger psykisk helsehjelp har psykiske lidelser Anonymkode: 8e81c...810 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #10 Skrevet 20. juli 2020 Tusen takk for alle svar! Ble litt klokere nå:-) Anonymkode: 58144...575
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå