Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen sykepleiere her som vil fortelle hvordan dere trives som sykepleier? Er det en utdanning dere vil anbefale? Noen som jobber på sykehus?   

Anonymkode: b4d9e...5ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleier er det yrket som er lettest i forhold til hva man tjener. Og det er og en utdanning som er lettest i forhold til hva man tjener.

Anonymkode: f68bd...eb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleier er det yrket som er lettest i forhold til hva man tjener. Og det er og en utdanning som er lettest i forhold til hva man tjener.

Anonymkode: f68bd...eb7

Du er ikke sykepleier selv forstår jeg. Det er ikke et yrke en velger for det er "lettjente penger". Du bør ha et oppriktig ønske om å hjelpe andre for å bli sykepleier. Mye ansvar, belastende turnusarbeid, underbemanning osv. Men alt i alt et givende yrke. Men 20% av alle sykepleiere forlater yrket innen 5 år etter endt utdanning. 

Anonymkode: d0d39...2f9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Søk på sykepleier på forumet, så har du lesestoff for resten av kvelden... 

Anonymkode: abf62...3d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke sykepleier selv forstår jeg. Det er ikke et yrke en velger for det er "lettjente penger". Du bør ha et oppriktig ønske om å hjelpe andre for å bli sykepleier. Mye ansvar, belastende turnusarbeid, underbemanning osv. Men alt i alt et givende yrke. Men 20% av alle sykepleiere forlater yrket innen 5 år etter endt utdanning. 

Nei, innen 10 år etter endt utdanning har jeg lest. 

Anonymkode: d2b00...dc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, innen 10 år etter endt utdanning har jeg lest. 

Anonymkode: d2b00...dc0

Beklager, det stemmer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker jobben min som sykepleier. 

Jobber innenfor rus og psykiatri. Men har gjennom praksis vært innom sykehjem, sykehus (medisinsk og kirurgisk avdeling), hjemmesykepleie, rus/psykiatri og andre avdelinger i korte perioder. 

Utdanningen er ikke enkel som en over her skriver, vedkommende kan umulig være sykepleier. Det er et krevende studie som krever mye lesing samtidig som det krever mye av deg i praksis, men det er absolutt overkommelig. 

Jeg elsker som sagt jobben min, men var nok ikke klar over hvor tungt og kjipt det er og jobbe turnus. Du jobber kvelder, helger og røde dager, dager som "alle andre" har fri. Er det helligdag en torsdag, tar mange seg gjerne en langhelg med fri fredagen i tillegg, det er ikke så enkelt som sykepleier. Jeg trodde ikke dette skulle ha så mye og si for og være helt ærlig, men det har det for meg. I tillegg får du gjerne ikke vite hvordan du skal jobbe jul/påske/pinse osv før et par måneder før. Og stort sett må vi ihvertfall der jeg jobber alltid jobbe noen dager i påske, noen dager i julen, noen dager i pinsen osv, slik at man ikke kan reise vekk. 

Helsevesenet er kraftig underbemannet. De kutter og kutter, men kutter ikke i arbeidsoppgaver, der fører de gjerne til mer, slik at like mye eller mer jobb skal utføres av færre personer. Uten tillegg i lønn selvfølgelig. Som sykepleier har du også mye ansvar, gjerne ansvarsvakter, det medisinske ansvaret for dine ufaglærte kollegaers pasienter osv. Men de færreste steder betaler ekstra for dette. Der hvor jeg er ansvarsvakt er det jeg som har ansvaret for alle pasienter, alle mine kollegaer, jeg må sette inn personale ved sykdom, tlf til lege skal gå gjennom meg, tlf til ambulanse/politi skal koordineres av meg osv. På kveld og helg er det ikke lege på huset. Da er det jeg som sykepleier som har ansvaret. Men jeg får ikke ett øre ekstra. Slik er det mange steder. Får heller ikke en krone for og bruke privat tøy i jobb, selv vi som har en del pasienter med smitte. 

Mange her inne skriver at sykepleiere har så godt betalt med tilleggene. Det trodde jeg også. Men sannheten er nok helt annen desverre. Har du senvakt får du ikke tillegg på alle timene, det er bare etter kl 17. 

La oss ta ifjor feks. Jeg jobber 90%, 1-3 kveldsvakter i uken + 13 timers vakter hver 5. helg. I fjor jobbet jeg av røde dager: hele påsken (fra onsdag til og med 2.påskedag, 2.pinsedag, 1.mai, 17.mai, nyttårsaften og 1. Nyttårsdag (sistnevnte er i 2020 da). I tillegg jobbet jeg en del ekstra, spesielt på sommeren grunnet folk var på ferie og ikke engang bemanningsbyrået klarte og levere folk. I fjor hadde jeg også 1 eller 2 doble vakter, altså jobbet jeg fra kl 14.30 til 07.30 dagen etter pga man ikke fikk tak i folk. Årslønnen min var 450 000. Ingen kan mene at det er godt betalt når man tenker at de røde dagene gir 150% tillegg. Jeg vil faktisk gå så langt som og si at jeg, med min kompetanse og det ansvaret jeg har, er underbetalt. 

Fordelene er jo selvfølgelig mange de også. Noen trives med turnus, altså og ha fri når andre jobber og å jobbe når andre har fri. Noen synes det er deilig og begynne sent, ha fri på formiddagen og kunne sove lenge. Selvom det kan være en tung jobb både fysisk og psykisk, så er det jo en svært givende jobb. Du får møte mennesker når de er på sitt mest sårbare, hjelpe dem og forhåpentligvis se dem bli bedre. Det er jo helt fantastisk, og jeg føler meg beæret over det. Det er så fint og kunne hjelpe mennesker! Jeg har truffet så mange mennesker gjennom jobben som setter sine spor, på godt og vondt.

Ellers er det jo også en veldig trygg jobb. Du ser jo nå med corona, mange mister jobben mens sykepleiere har jobb. Men det er forventet at sykepleiere skal trå til, jobbe ekstra, ikke få ferie osv uten og få noe særlig mer i lønn. Sykepleiere skal bare gi og gi, lønnen kommer i himmelen. Det er heller ikke en selvfølge at du får fast stilling eller 100% stilling. Jeg gikk flere år i vikariat i ulike stillingsprosenter før jeg fikk fast 90% som jeg ønsket. Ikke enkelt og få lån i banken med 70% vikariat feks. Like før coronakrisen var det flere sykepleiere som ble saksøkt av sin arbeidsgiver (et sykehus her i Norge) fordi de krevde 100% stilling. Det sier jo sitt!

En annen fordel er at det er gode muligheter for videreutdanning, det finnes vannvittig mye og velge mellom. Men! Det er alltid et men... Lønnen som sykepleier er dårlig, men lønnen som spesialsykepleier er enda dårligere. Nesten så det ikke lønner seg og ta videreutdanning (man må jo også ta opp lån for og studere).

Dette ble veldig negativt... Jeg elsker virkelig jobben min, men arbeidsvilkår og lønn er dårlig. Altfor dårlig. Jeg skulle ønske noen fortalte meg alt dette da jeg valgte studieretning, men desverre. Jeg fikk bare høre at jeg var sikret jobb (jobbet flere år i vikariat med stillingsprosent på 70, 75, 80, 90 og 100%), at man tjente mye med tilleggene (stemmer overhodet ikke, se det jeg tjente ifjor) og at man selvfølgelig ble lønnet ifht ansvar (ehnei).

Det er jo masse positivt ved yrke! Men jeg skulle som sagt ønske noen fortalte meg alt det som ikke er fult så bra som jeg nå forteller deg. Da hadde jeg valgt annerledes, desverre. 

Anonymkode: 6f586...af6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig sant det som nevnes over her, og det er helt klart medvirkende årsak til at 20 % forlater yrket etter 10 år. Det er tungt fysisk og psykisk. Tunge løft, tunge stell og lite tid til hver enkelt pasient. Risiko for belastningslidelser - og det å gjøre feil vedr medisiner og observasjoner er stor. Turnus er belastende når man har barn; det er ikke hyggelig å jobbe halve jul, påske, pinse osv. når andre drar på hyttetur. Attpåtil er arbeidsmiljø ofte dårlig. Det forekommer ofte mye baksnakking, utskiftning av personale og høyt sykefravær, - noe som igjen utløser mye vikarbruk og innleid personell. 

Jeg personlig ville ikke anbefale sykepleie, men mange andre ser ut for å tiltales yrket (mtp årets søknadstrykk). Det kommer vel an på øyet som ser. 

Anonymkode: d6a8c...169

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på sykehus. Nesten umulig å få 100% fast stilling selv om jeg jobber 90-100% i realiteten. 

Hadde 2 uker ferie i juni, hvor ledere sendte sms annenhver dag om jeg kunne tenke meg å jobbe et par ekstravakter. Så jeg følte at ferie ble sabotert av mas. 

Lønna er ok, så lenge man jobber alle 3 skiftene. Kan tjene greit på intense perioder med mye overtid. 

Men det er mye ansvar. Man jobber mye sammen med studenter og vikarer. da blir det en ekstrabelastning i forhold til ansvar. Vi er sjelden bemannet i forhold til pasientbelegg. 

Pasientgruppen består av nesten utelukkende gode folk. Men noen er svært syke. fysisk og mentalt krevende. Mange prosedyrer da pasienter ofte skal ha en mengde i.v. medisin, antibiotika, sondenæring, har dren, stomi, kateter, Eda-pumpe. Noen er deliriske og trenger kontinuerlig tilsyn. Vi får mange pas fra andre avdelinger fordi det ikke er plass der. Vi har korridorpasienter daglig fordi vi MÅ ta inn alle. Vi må "ommøblere" pasienter flere ganger daglig fordi vi hele tiden må ha et klart isolat. 

I tillegg får avdeling alle telefoner fra tidligere og kommende pasienter som lurer på ting. Dette tar også en del tid. 

mange vakter har vært så travle at jeg har gått 9 timer uten mat, drikke og dopause. 

Så vil du bli sykepleier, så må du bare kjøre på. Men bare vær forberedt på et helvetes kjør på jobb og masing på fritid. Og drittslenging fra alle som sier at jobben din er lekende lett. 

Anonymkode: cb8a4...859

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som sykepleier i sykehus. Holder på med videreutdanning. Har jobbet i hjemmesykepleien, bolig for funksjonshemmede, sykehjem og eldresenter før jeg begynte på sykehuset. 

Jeg synes det er en kjempefin jobb. Føler meg veldig heldig som får lov til å hjelpe mennesker når de er på sitt mest sårbare. Liker bedre å jobbe i sykehus enn i kommunen, pga. fagmiljøet er sterkere på sykehus (flere med høy utdanning) og fordi det ikke er like presset mtp. ressurser. 

Lønnen er helt OK. Mannen min som jobber i det private tjener noen hundre tusen mer enn meg, men jeg synes ikke det gjør noe at jeg ikke tjener like bra. Jeg har en veldig trygg jobb, med gode pensjonsvilkår osv., så det er fint. Det er mange fordeler med å jobbe i det offentlige selv om de i det private, f.eks. ingeniører (som har like lang utdanning som sykepleier), har bedre lønn. 

Jeg anbefaler ofte andre å bli sykepleier. Masse videreutdanningsmuligheter, kan jobbe med mye forskjellig (rus, psykiatri, kirurgi, medisinsk, sykehjem, barn, funksjonshemmede, bedrifthelsetjeneste, m.m), får seg jobb uansett hvor man bor i Norge eller i utlandet (noen få steder at norsk autorisasjon ikke gjelder da, men det kan man ofte ordne via kursing osv.), man kan vanligvis ikke miste jobben, og sikkert mye mer 😅 Det passer både for fagnerder (som meg selv) og de som er mest interessert i å ha en grei jobb, har jeg inntrykk av. Veldig morsomt for meg hvert fall, siden jeg er veldig interessert i helsefag. 

Anonymkode: 49d27...99b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...