AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #1 Skrevet 13. juli 2020 Hvis du har barn i alderen 3-6 år, får de holde på hvordan de akkurat vil fordi de er barn? Feks slå og små-sparke, herme etter det folk sier, snakke i munn på folk og herje fritt? Merker at norske foreldre er altfor milde med barna, det skader vel ikke å ta en ordentlig prat, selv om det ikke alltid hjelper. Er eksempel fra i går: ungen herjer og løper rundt i cafen, hører ikke etter mora, tar på alt som er der av sugerør, kopper som står, knuser et glass og moren er bare sånn :"Nei, Tore, det er ikke greit, sett deg ned nå" hvorpå ungen bare fortsetter. Ungen spytter på mora og blir helt vill uten at hun gjør noe. Tror han var rundt 3 år. Det er altså ikke farlig å være litt streng og snakke med ungene sine, hvorfor er det ikke greit? Er folk redd for å bli meldt til barnevernet eller hva er greia? Anonymkode: 0cd07...da7 18
Whistler Skrevet 13. juli 2020 #2 Skrevet 13. juli 2020 I det tilfellet der hadde mitt barn og jeg forlatt kafeen rimelig kvikt, og ingen i lokalet hadde vært i tvil om hvorfor. 36
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #3 Skrevet 13. juli 2020 Mine barn har god oppdragelse, ville aldri skjedd. Skulle det oppstå en situasjon, fjerner jeg meg og barnet øyeblikkelig. Anonymkode: 29914...8bc 10
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #4 Skrevet 13. juli 2020 Har ikke akkurat inntrykk av at de fleste norske foreldre lar barna holde på sånn. Jeg har en toåring og en femåring. Nei, jeg lar de selvfølgelig ikke holde på som de vil. Slå, sparke, løpe rundt der det ikke passer seg får de ikke lov til. Men i en viss alder forventer jeg heller ikke at de sitter musestille i et hjørne, mens vi voksne skal slappe av å drikke kaffe på cafe. Da finner vi heller på med andre ting som er mer barnevennlig. Jo eldre de blir, jo mer forventer jeg av bordskikk og kunne sitte i ro. Anonymkode: 0914b...715 9
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #5 Skrevet 13. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: det skader vel ikke å ta en ordentlig prat, selv om det ikke alltid hjelper. Vel, det var nettopp det, da. I den alderen tester de gjerne grenser som bare rakkern, og mor er ofte den siste de hører på. Hadde du sagt noe, du hadde sikkert ikke trengt å være streng engang, hadde ungen nesten garantert satt seg ned med ærefrykt i blikket. Jeg opplevde det noen ganger da jeg jobbet i butikk. Foreldrene kunne gi streng beskjed om å ikke gjøre (x), og ungene gav blaffen. Jeg kunne smile og gi barna den samme oppfordringen, og de adlød tvert. Det sies jo også at man skal prøve å ignorere uønsket oppførsel. Og hvis ungen trasser fordi han absolutt ikke vil på kafe, og mor setter ham i bilen når han trasser, så får han jo viljen sin på en måte, og lærer at han kan trasse seg ut av situasjoner i det offentlige rom han ikke vil være i. Når det er sagt, virker det i grunn som at det beste er å unngå alt sånt når barna er i den fasen/alderen, hun burde nok ha bare avsluttet og funnet på noe annet. Anonymkode: 2f32f...1f3 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #6 Skrevet 13. juli 2020 De må jo selvfølgelig få tilsnakk og tydelig beskjed om at slik oppførsel ikke godtas. Dessverre er det mange foreldre som ikke klarer å være voksne. Jeg har inntrykk av at veldig mange kaller oppdragelsen "fri" og lar ungene gjøre hva de vil og om ungene klager eller blir sure, får de uansett viljen sin - fordi foreldrene skal være "snille" eller for at ungene skal skifte modus fra sur til blid. Unger som løper rundt uten kontroll, som tror de kan gjøre det de vil uten konsekvenser er noe av det verste jeg ser ute (enten det er på kafé eller i butikken). Det er jo selvsagt ikke alle som er sånn, men jeg har inntrykk av at mange har det sånn Anonymkode: 3f9a4...e9e 7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #7 Skrevet 13. juli 2020 Lurer på hvor dere bor, dere som ser så mye dårlig oppførsel. Her vi bor er det masse unger, men jeg har enda til gode å sende noen som oppfører seg helt idiot. Noen barn blir litt urolige på kafé, men det er like mye foreldrene sin skyld. Har du en treåring så kan du ikke forvente å få sitte i fred med kaffekoppen din en time altså, sorry. Med de minste er det spis, drikk og gå (jeg gleder meg til mine er større!!) Syns unger og voksne stort sett gjør en god jobb, jeg. Mistenker at dere som reagerer sånn på barna enten ikke har barn selv eller har voksne barn nå.. Anonymkode: da3d7...3e0 8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #8 Skrevet 13. juli 2020 Barn er forskjellige, og noen har større problemer med seg selv enn andre. Kanskje var dette et barn som blir enda verre om man snakker strengt til han, et barn der eneste metode er å forholde seg rolig. Det er vanskelig nok å være forelder for et sånt barn om ikke folk skal dømme for hardt i tillegg. "Det kunne aldri skjedd her" er lett å si når man ikke har hatt et slikt barn selv. Anonymkode: 85ace...6de 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #9 Skrevet 13. juli 2020 Du så noen minuttee og dømmer utfra det, hva med å slutte med det? Seøv om man ikke kjeftee/snakker høyt til barnet så alle hører, betyr ikke det at man ikke snakker til barnet Anonymkode: 23085...c5b 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #10 Skrevet 13. juli 2020 Jeg tror det er et klasseskille på hvilke «forventninger» man har til barns oppførsel. Øvre middelklasse har ofte god kontroll, men den klassiske arbeiderklassen aner ikke hvordan de skal sette grenser, er inkonsekvente (eller til og med dårlige) forbilder selv og bryr seg i det hele tatt lite. De tror det er normalt for barn å være sånn og finner på unnskyldninger. Man ser det jo på oppførselen når barna kommer på skolen. Drittunger har alltid drittforeldre. Anonymkode: 2795a...31e 7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #11 Skrevet 13. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barn er forskjellige, og noen har større problemer med seg selv enn andre. Kanskje var dette et barn som blir enda verre om man snakker strengt til han, et barn der eneste metode er å forholde seg rolig. Det er vanskelig nok å være forelder for et sånt barn om ikke folk skal dømme for hardt i tillegg. "Det kunne aldri skjedd her" er lett å si når man ikke har hatt et slikt barn selv. Anonymkode: 85ace...6de Det er foreldrenes skyld at barnet er sånn. Manglende oppdragelse og/eller inkompetanse, rett og slett. Anonymkode: 2795a...31e 6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #12 Skrevet 13. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er et klasseskille på hvilke «forventninger» man har til barns oppførsel. Øvre middelklasse har ofte god kontroll, men den klassiske arbeiderklassen aner ikke hvordan de skal sette grenser, er inkonsekvente (eller til og med dårlige) forbilder selv og bryr seg i det hele tatt lite. De tror det er normalt for barn å være sånn og finner på unnskyldninger. Man ser det jo på oppførselen når barna kommer på skolen. Drittunger har alltid drittforeldre. Anonymkode: 2795a...31e Å barn som dømmer andre og ser ned på andre, har alltid foreldre som gjør det samme Anonymkode: 23085...c5b 4
lysestake Skrevet 13. juli 2020 #13 Skrevet 13. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er foreldrenes skyld at barnet er sånn. Manglende oppdragelse og/eller inkompetanse, rett og slett. Anonymkode: 2795a...31e Helt enig 👍 1
cattleya Skrevet 13. juli 2020 #14 Skrevet 13. juli 2020 Når ungen er så vill/ute av seg at han/hun spytter på mora, så hjelper det lite å snakke. Da er hen ikke mottakelig for ord og logikk. Så nei, jeg ville hverken kjeftet eller vært streng med dette barnet, det har ingen hensikt. Ville bare tatt med ungen ut av butikken og ventet til det roet seg. Først da er det mottagelig for «tilsnakk». 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #15 Skrevet 13. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å barn som dømmer andre og ser ned på andre, har alltid foreldre som gjør det samme Anonymkode: 23085...c5b Nei, det stemmer virkelig ikke. Anonymkode: 72fdc...4d5 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #16 Skrevet 13. juli 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er et klasseskille på hvilke «forventninger» man har til barns oppførsel. Øvre middelklasse har ofte god kontroll, men den klassiske arbeiderklassen aner ikke hvordan de skal sette grenser, er inkonsekvente (eller til og med dårlige) forbilder selv og bryr seg i det hele tatt lite. De tror det er normalt for barn å være sånn og finner på unnskyldninger. Man ser det jo på oppførselen når barna kommer på skolen. Drittunger har alltid drittforeldre. Anonymkode: 2795a...31e Håhå tok meg litt nært.. Vi er av lavere klasse, men vi er da gode foreldre fordet om, vi har aldri problemer på slike steder (hvis det skulle skje, er det én sjanse, hvis ikke må vi dra). Jeg tolererer ikke uønsket oppførsel offentlig. Selvom jeg er klassisk arbeiderklasse 🤨 Anonymkode: d409a...2f5 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #17 Skrevet 13. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å barn som dømmer andre og ser ned på andre, har alltid foreldre som gjør det samme Anonymkode: 23085...c5b Hvis det går på oppførsel så er det berettiget. Anonymkode: 2795a...31e
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #18 Skrevet 13. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det stemmer virkelig ikke. Anonymkode: 72fdc...4d5 Jo det gjør det å.det snakkes og skrives det mye om Anonymkode: 23085...c5b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #19 Skrevet 13. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har barn i alderen 3-6 år, får de holde på hvordan de akkurat vil fordi de er barn? Feks slå og små-sparke, herme etter det folk sier, snakke i munn på folk og herje fritt? Merker at norske foreldre er altfor milde med barna, det skader vel ikke å ta en ordentlig prat, selv om det ikke alltid hjelper. Er eksempel fra i går: ungen herjer og løper rundt i cafen, hører ikke etter mora, tar på alt som er der av sugerør, kopper som står, knuser et glass og moren er bare sånn :"Nei, Tore, det er ikke greit, sett deg ned nå" hvorpå ungen bare fortsetter. Ungen spytter på mora og blir helt vill uten at hun gjør noe. Tror han var rundt 3 år. Det er altså ikke farlig å være litt streng og snakke med ungene sine, hvorfor er det ikke greit? Er folk redd for å bli meldt til barnevernet eller hva er greia? Anonymkode: 0cd07...da7 Vel, dette er din versjon sett utenfra. tipper mors indre dialog var mer sånn: « fy søren så ubehagelig at alle stirrer. De må tro jeg er verdens verste mor. Hadde vi vært hjemme nå, hadde han måtte gå rett på rommet sitt. Men jeg kan ikke bare gå fra de jeg er sammen med her. Når vi kommer hjem, blir det en uke uten Barne-TV, og fratakelse av alle privilegier. Jeg aksepterer overhode ikke slik atferd, men om jeg blåser meg opp her, lager vi en stor scene for de andre. Så fort vi er ute herfra, blir det konsekvenser». eller noe sånt. Anonymkode: 87e1e...37d 7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #20 Skrevet 13. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, dette er din versjon sett utenfra. tipper mors indre dialog var mer sånn: « fy søren så ubehagelig at alle stirrer. De må tro jeg er verdens verste mor. Hadde vi vært hjemme nå, hadde han måtte gå rett på rommet sitt. Men jeg kan ikke bare gå fra de jeg er sammen med her. Når vi kommer hjem, blir det en uke uten Barne-TV, og fratakelse av alle privilegier. Jeg aksepterer overhode ikke slik atferd, men om jeg blåser meg opp her, lager vi en stor scene for de andre. Så fort vi er ute herfra, blir det konsekvenser». eller noe sånt. Anonymkode: 87e1e...37d Hva tror du er verst for de andre gjestene?, at mor lager en scene og får stoppet situasjonen eller at ungen får fortsette å være umulig?. Det finnes jo også foreldre som klikker i vinkel hvis ungen blir irettesatt av fremmede, ofte er dette unger som nettopp får holde på som de vil uten at foreldrene gjør noe som helst. Unger skal en dag bli selvstendige individer som må fungere sammen med andre mennesker i samfunnet, da er det faktisk sånn at man må finne seg i å høre fra andre at det man gjør ikke er greit hvis man gjør noe galt. Anonymkode: cd6b8...36c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå