Gå til innhold

Vil lære meg å legge tarotkort!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg ønsker meg å lære om tarokortenes betydning og legge de. Er det noen som kan anbefale meg en god bok rundt dette emnet? Lurer også på hvor man får tak i slike kort. Hadde satt stor pris på en tilbakemelding fra de av dere som vet noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har boka "Den Store Boken Om Tarot" av Jane Lyle. Bokforlaget heter Hilt og Hansteen. Jeg er veldig fornøyd med den. Jeg har prøvd andre bøker, men ble ikke fornøyd før jeg fikk tak i den. Den får du kjøpt i vanlige bokhandlere.

Kortstokker får du også kjøpt i bokhandlere. Jeg har kjøpt kortene til Jane Roberts. De vanligste er Rider White kortene. Men, du må finne de som passer for deg. Jeg valgte de jeg har fordi de er pene å se på.

Jeg har holdt på noen år, men jeg har ikke fått skikkelig dreisen på det enda. Jeg har ikke vært standhaftig nok til å virkelig sette meg inn i dette.

Hvis du vil ha kontakt med meg, hadde det vært fint, syns jeg, kanskje vi kunne lære av hverandre?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har også Tarotkort icon_biggrin.gif

Liker best å legge årshjulet.

Det er meget lærerikt!!!

Klem12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei igjen!

Takk for svarene!

Var på Tanum i Oslo i uken som var. Jeg mener å huske at jeg så på den boken du nevnte (Valnøtt). Regner med at jeg kommer til å kjøpe den. Men tror du at de selger kort der også? Du sier at det finnes forskjellige kort og at man må velge de som passer til en. Men hvordan kan jeg vite hvilke som passer til meg. Velger man det bare ut fra hvilke man liker å se på eller hva er det som avgjør dette? Spør sikkert litt dumt, men det fordi jeg ikke har så mye insikt i dette enda. Er hvertfal meget interessert i å sette meg inn i dette.

Hadde satt stor pris på om du gadd å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har hørt at man ikke skal kjøpe kort selv? jeg ble fortalt at jeg ikke kunne gjøre det i hvert fall, men at en som mener du har evnen skal gi deg en kortstokk.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er slik at man ikke skal kjøpe kort selv, det vet jeg ikke, men jeg har kjøpt mine ihvertfall.

Det er flere kortstokker å velge blant, og de jeg har måtte de bestille fra ett eller annet sted.

Hvis du får tak i boka først, er det eksempler på forskjellige kort i presentasjonen av hvert kort.

Du kan også spørre i bokhandleren. Der har de sikkert flere å velge mellom, og du ser på omslaget av kortstokken hva du syns er penest.

Jeg hadde Rider White en stund, men selv om de var fine, så falt jeg helt da jeg fikk se bilde av Jane Roberts' kort. I boka jeg nevnte i stad, står "mine" kort som eksempel nr 2 på sidene som omhandler hvert kort. Rider White er hovedbilde. De aller fleste bruker RW tror jeg. Har ikke sett noen andre som bruker andre kort.

Det er ganske spennende å drive med tarot. Og selv om jeg ikke har klart å lære kortene utenat og ikke er så flink til å se temaer i leggene mine, så har jeg fått tilbakemeldinger på at det stemmer det jeg har spådd. Moro.

Bare spør i vei om det er mer du lurer på.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en meget god bok - ifølge en venn som er "utdannet" innen tarot, den eneste på markedet som duger.

Den er på engelsk, og helvetes komplisert, men vil du virkelig lære deg denne "kunsten" så er det helt sikkert verdt det. Jeg skal finne ut hva boka heter om du er interessert, har den ikke her.

Jeg har en liten "fanesak", og det er at flest mulig skal forstå hvor komplisert dette faktisk er!

Det finnes mange som sier de kan tarot og astrologi, men som ikke kan en brøkdel engang. Det er så vanvittig mye å sette seg inn i, så mange sammenhenger og linker.

Jeg har lest litt, men har ikke tid til å sette meg ned og virkelig forstå dette, og jeg kunne aldri drømme om å spå andre.

Det skal etter min mening kun gjøres av fagfolk.

Du får kjøpt tarotkort på Tanum, tror jeg.

Det finnes også nett-sider, men jeg anbefaler at du velger de ut selv.

Det er høyst personlige kort, og den førnevnte astrologen ble bestyrtet da jeg fortalte at jeg ikke tok dem med i håndbagasjen på flyet hjem fra USA der jeg kjøpte dem, men lot dem "fly selv"... icon_wink.gif

Du spør hvordan du skal vite hvilke kort du skal ha.

Det føler du.

Tarokort handler jo i stor grad om denne "følelsen", og prøv, så ser du.

Har de begrenset utvalg, så vent med å kjøpe til du finner kort du "føler du må ha". Høres kanskje snodig ut, men om du er litt "inni" dette, så antar jeg du skjønner hva jeg snakker om.

icon_smile.gif

1212[ Dette Innlegg er endret av: Creo den 2002-03-09 17:57 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei dere!

Takk for meget informativ informasjon fra dere alle! Setter stor pris på at dere svarte på en så inngående måte. Skal prøve å sette meg inn i dette, så fort jeg får tid. Gleder meg hvertfall masse til å sette i gang.

Hyggelig å høre at det er flere som interesserer seg for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke finner kort du liker på Tanum, vet jeg at det har mange forskjellige på Scorpius på Grünerløkka. (Scorpius ligger på et hjørne øverst i Birkelunden.)

Vennlig hilsen12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har en god del forskjellige kort på tanum (karl johan), og selvfølgelig kan du kjøpe dem selv. kjøp akkurat de du vil, stol på magefølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg er litt uenig i det creo sier...

man merker selv når en er rede for å spå andre. hvis en får ting til å stemme når en spår seg selv, så merker man også når en kan spå familie og venner. Det er en viss forskjell på det, og å ta betalt.

Og viss det en får frem er riktig, altså at en selv er et medium som forstår kortene godt og omvendt, da er dette viktigere enn å ha den "rette boka" Tenk på hvor lenge tarot har overlevd, generasjon etter, generasjon.

Det er menneske som spår som er det viktigste! Ikke alle kan lære å tolke kortene! Noen lærer det nesten med det samme.

La boka være en veiviser! Men la kortene selv få tale til deg! Hilsen mangeårig kortleser! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Baluba

Klart du får ting til å stemme når du legger på deg selv for du klarer ikke å være objektiv nok.

De bøkene du får kjøpt er ikke nyttig til å lese og så begynne å spå andre.

Du har stort ansvar ved å spå andre folk.

Det er folk som søker råd hos deg må du huske.

Det beste er om du kan lære hos andre samtidig som du studerer selv.

Det tar år å lære dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei alle

Først en liten korreksjon....... det å legge Tarot er ikke det samme som å spå.

Hva de forskjellige kortene forteller akkurat DEG som legger kortene - er ene og alene basert på intuisjon. M.a.o. det er for den som legger kortene viktig å være helt åpen og rede m.h.t. sin egen intuisjon FØR en legger kort for andre. Selve leggingen starter med at et spørsmål stilles til kortene - og det er det spørsmålet kortene intuitivt skal gi en svar på.

Videre er stokkingen av kortene viktig, en må sørge for at kortstokken inneholder kort som "ligger opp ned" - dette gjør man ved å legge kortene på et flatt underlag og lage sirkler med VENSTRE hånd i klokkeretning. Grunnen til at noen av kortene skal være opp ned, er at hver kort har to forskjellige betydninger - avhengig av hvilken retning kortene åpenbarer seg i. Kortene stokkes så og til slutt deler man kortstokken i tre bunker med VENSTRE hånd, og legger dem deretter tilbake i en bunke i en annen rekkefølge.

Man børikke legge kort for personer med psykiske lidelser eller angst av noe slag.

Når det gjelder kjøp at kort, så skal en kjøpe de kortene som er mest tiltalende for akkurat deg. Videre er det viktig at andre ikke skal ta i kortstokken, det er også viktig at eieren tar på kortene, studerer dem og blir kjent med dem på sin måte. En myte sier også at kortene skal oppbevares i et silkeklede eller i en trekiste.

Boken av J.Lyle anbefales på det sterkeste.

Lykke til - det er spennende saker!!!

10na icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...
Gjest mariiine

[hei jeg trur på alle spådom og det har jeg stor respekt for.jeg har venenne som nevente en som heter Khibra egytisk spådame som er på www.eksperthjelp.no jeg ringet hun Khibra, jeg må si hun er meget flink har aldri sett på maken.etter det fik jeg lyst å kjøpe tarotkort, jeg gjøre det etter noen dager jeg synes det er spennende å lære noen nytt men jeg blir aldri flink:( jeg ringte egyptiska spådame i gjen spørte jeg henne, hvordan kan man bli så flink som deg. hun sa det jeg trenger er mye tid at man lærer ikke det på en gang.hun sa at hun har spåd siden hun var 13 år det har hun lært av moren sin dem har spådd i fem generasjon.

da tenket jeg må lese flere bøker å lytte i min indre å kejnne på kortene og farger. jeg håper jeg kan bli flink en dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har en liten "fanesak", og det er at flest mulig skal forstå hvor komplisert dette faktisk er!

Det finnes mange som sier de kan tarot og astrologi, men som ikke kan en brøkdel engang. Det er så vanvittig mye å sette seg inn i, så mange sammenhenger og linker.

Jeg har lest litt, men har ikke tid til å sette meg ned og virkelig forstå dette, og jeg kunne aldri drømme om å spå andre.

Det skal etter min mening kun gjøres av fagfolk.

Og hvem er "fagfolk" i tarotsammenheng? De som har eksamen fra Hogwart? Man skal selvsagt være skeptisk til hvor dyktig den som legger er, men tarot er ett intuisjonsverktøy, som man blir dyktigere til å bruke jo mer man øver. Du får det til å høres ut som det er ett system som må pugges og som man kan avlegge en eksamen i.

Videre er stokkingen av kortene viktig, en må sørge for at kortstokken inneholder kort som "ligger opp ned" - dette gjør man ved å legge kortene på et flatt underlag og lage sirkler med VENSTRE hånd i klokkeretning. Grunnen til at noen av kortene skal være opp ned, er at hver kort har to forskjellige betydninger - avhengig av hvilken retning kortene åpenbarer seg i. Kortene stokkes så og til slutt deler man kortstokken i tre bunker med VENSTRE hånd, og legger dem deretter tilbake i en bunke i en annen rekkefølge.

Man børikke legge kort for personer med psykiske lidelser eller angst av noe slag.

Disse tingene er en smakssak, og det er veldig individuelt hva man foretrekker. Det finnes ingen fasit, og de fleste har funnet en måte å stokke på som fungerer for dem.

Opp/ned-betydninger er en veldig forenklet måte å lese kortene på, de fleste jeg har møtt som er dyktige leser den motsatte betydningen ut fra plassering.

I forhold til hvem man legger for bør man jo vurdere det, men jeg synes ikke en psykisk diagnose utelukker noen automatisk. De jeg er skeptisk til å legge for er folk som ikke har kritisk sans i forhold til de rådene kortene gir. De bør også forstå at man ikke får ja/nei-svar ol, men bare mulige resultater og veier dit.

Til TS: Jeg anbefaler Den Lille Arkana, spesielt dersom du bor i Oslo, siden de stiller ut kortene der. Det er viktig at du finner noen kort du liker og kan jobbe med. Mange anbefaler Raider White for nybegynnere, siden den er enkel og mange bøker tar utgangspunkt i den. Jeg synes den blir litt for enkel, og anbefaler at du finner en stokk du liker, og en bok som enten tar utgangspunkt i den, eller en generell bok. Den lille boka som følger med selve stokken kan du vanligvis bare kaste, siden den er alt for liten og kortfattet til å inneholde alle nyansene med kortene.

På nett anbefaler jeg denne siden, hvor du kan se kort fra flere tusen stokker: Aeclectic

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Supermimz

Du behøver ikke kjøpe bøker, du kan faktisk bli kjent med kortene på egen hånd ved å tyde bildene, da spesielt major Arcana. Det finnes også internett sider som tar for seg betydningen i kortene, og man kan tilogmed finne øvelser man kan gjøre der. Det er bare å bruke google.

Det med at man bare skal få kortene fra noen andre, tror jeg man kan se bort ifra. Jeg kjøpte selv kort og de treffer mystisk nok ganske så bra, så jeg vet ikke om det har så mye å si. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...