AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #1 Skrevet 13. juli 2020 Jeg har et barn på 1.5 år som er høyt og lavt hele tiden. Han klatrer på alt og putter alt i munnen og krever altså ganske mye. Jeg får ikke gå på do alene uten at jeg må ha han må være med, noe som resulterer i dopapir over alt, jeg må lese og kjøre bil på do gulvet mens jeg gjør nr 2.. Det tar litt tid å få gjort sitt kan man si... Han har aldri vært sove baby og har alltid vært krevende siden han var nyfødt ettersom han hadde kolikk og aldri sov. Barnefar ønsker nå nr 2.. Jeg har alltid ønsket meg to barn, men jeg er så sliten når dagen er slutt bare med det barnet vi har nå. Frykten for at barn nr to blir like krevende er stor! Så jeg lurer på, når blir barn mer selvstendige i den forstand at di kan leke selv, gjerne se en hel film, ta på egne sko, tegne uten å spise blyantene, og klare seg selv i stua mens mamma går på do? Å ha to som krever min fulle oppmerksomhet blir for mye, men samtidig er jeg 33 år og vil ikke vente for lenge med nr to. Anonymkode: 4f80c...7bf
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #2 Skrevet 13. juli 2020 Når han blir nærmere 4-5 år kanskje. Selvstendighet er uansett ikke noe som kommer magisk av seg selv. Det må du lære han og oppmuntre til. Anonymkode: 985df...b8c 8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #3 Skrevet 13. juli 2020 Sønnen min er 7 nå, nå tenker jeg på barn nr 2 Anonymkode: f0804...53c 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #4 Skrevet 13. juli 2020 Min er 2,5 nå og det er stoor forskjell fra for et år siden😊 Er gravid nå og det blir litt over 3 års forskjell. Tror det blir fint for oss😊 Anonymkode: 68bee...024
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #5 Skrevet 13. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min er 2,5 nå og det er stoor forskjell fra for et år siden😊 Er gravid nå og det blir litt over 3 års forskjell. Tror det blir fint for oss😊 Anonymkode: 68bee...024 Hva har endret seg på det året? Jeg har venner som har barn som er 2 år og helt ærlig syns jeg ikke det er store forskjellen. De prater litt mer men er ofte våkne på natt, klarer ikke kle på seg noen plagg selv, kaster mat utover hele gulvet, kan aldri sitte i ro å se i en bok eller se på film. Så det er samme stadiet egentlig bare man forstår dem mer. Men da er de jo 2 og ikke 2.5 år. Jeg vurderer å drøye ett år til, men mannen min vil helst at jeg blir gravid nå. Anonymkode: 4f80c...7bf 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #6 Skrevet 13. juli 2020 Det er så forskjellig fra barn til barn.. Men som en annen her sier så blir de ikke selvstendige av seg selv. Det må øves på og oppmuntres til Dere må øve på rolige aktiviteter og at barnet må sitte litt alene og leke mens du gjør noe annet like ved (så du kan følge med) osv. Har barnet begynt i barnehage? Det hjelper en del på selvstendighet siden de må gjøre mer selv i barnehagen pga. det er færre voksne per barn. Der ser de også hva andre barn gjør og lærer av dem Om mannen har så lyst på et barn til tenker jeg også at han bør sette inn ekstra innsats på å delta med barn 1 slik at det ikke er du som skal følge med barnet hele dagen og bli så utslitt mens mannen bare får "kosen" og vil ha flere (vet ikke om det er sånn da men virket litt basert på det du skrev, så ikke bli sur om jeg tar feil haha) Anonymkode: 46afc...dff 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #7 Skrevet 13. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har endret seg på det året? Jeg har venner som har barn som er 2 år og helt ærlig syns jeg ikke det er store forskjellen. De prater litt mer men er ofte våkne på natt, klarer ikke kle på seg noen plagg selv, kaster mat utover hele gulvet, kan aldri sitte i ro å se i en bok eller se på film. Så det er samme stadiet egentlig bare man forstår dem mer. Men da er de jo 2 og ikke 2.5 år. Jeg vurderer å drøye ett år til, men mannen min vil helst at jeg blir gravid nå. Anonymkode: 4f80c...7bf Nå er jeg ikke redd for at han stapper ting i munnen, han klatrer opp/ned fra sofa/stol uten hjelp, sover stort sett hele natten (kommer inn til oss på midten av natten da), han snakker og gjør seg forstått, kan gå i trappene selv... Gutten min kunne sikkert sett TV/iPad i timesvis om han fikk lov, men kan roe seg litt med enkelte leker en stund også. Dette er nok individuelt😊 Han trenger selvsagt mye hjelp, men jeg kan være 5 minutt i naborommet dersom jeg hører han liksom. Anonymkode: 68bee...024
Suss80 Skrevet 13. juli 2020 #8 Skrevet 13. juli 2020 Fra 3 år ble alt roligere ut i fra mine erfaringer iallefall. Da prater barnet mer og får uttrykt seg i større grad, samt forstår mer av det vi sier. Ergo mindre raseriutbrudd, frustrasjoner og mindre impulshandlinger - og mer fornuft. Bleieslutt og dupp avsluttes også for de fleste, noe som gir mer frihet. Alle faser har forsåvidt sine utfordringer, men den intense, altoppslukende fasen som småbarnsfasen er, krever sin mann og kvinne. Men det blir roligere etterhvert som barnet blir litt større 😊 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #9 Skrevet 13. juli 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har endret seg på det året? Jeg har venner som har barn som er 2 år og helt ærlig syns jeg ikke det er store forskjellen. De prater litt mer men er ofte våkne på natt, klarer ikke kle på seg noen plagg selv, kaster mat utover hele gulvet, kan aldri sitte i ro å se i en bok eller se på film. Så det er samme stadiet egentlig bare man forstår dem mer. Men da er de jo 2 og ikke 2.5 år. Jeg vurderer å drøye ett år til, men mannen min vil helst at jeg blir gravid nå. Anonymkode: 4f80c...7bf Barn er så forskjellige! Noen toåringer klarer helt fint å sitte å bli lest for, se på tv en stund og kaster heller ikke mat på gulvet.. For noen er det ikke noe problem å få en til når eldste er to, to og et halvt, for andre blir det kanskje mer utfordrende Anonymkode: 734d4...8a7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #10 Skrevet 13. juli 2020 Jeg har 3,5 år mellom mine og syntes det var en veldig fin aldersforskjell med tanke på eldstemann. Han forstod mye mer om det som skulle skje og var over den verste klatre og plukke på ALT-fasen. Definitivt mye mer selvstendig og kunne leke alene, krevde ikke konstant tilsyn. Min eldste var definitivt slik du beskriver din og frem til han var 3 var jeg sjeleglad for at jeg ikke hadde en til 😅 hvis du vil vente et år til bør mannen din respektere det, når du er såpass sliten. Småtroll er ganske slitsomme, og jeg må ærlig si at å gå gravid med nummer 2 og senere ha en nyfødt ikke var det samme som når man bare har en å fokusere på. Man kan trenge å få hodet litt over vann før man begir seg ut på det. Anonymkode: c9e1a...85c
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #11 Skrevet 13. juli 2020 Fra rundt 4 år slutter de å putte alt i munnen, de kan være litt ute alene i hagen. 1,5 år er den desidert tøffeste alderen, så hold ut😅😂 Anonymkode: 4bd24...26d
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #12 Skrevet 13. juli 2020 Mine har 5 år mellom. Min 5åring klarte seg da veldig godt selv. Hun kunne underholde seg selv litt, smøre seg mat, og ikke minst klare dobesøk alene. Det var veldig praktisk. Jeg fikk en kolikkbaby og sov nesten ikke de første mnd av svangerskapet. Hadde jeg hatt en 2 åring på slep i tillegg hadde jeg segnet om tror jeg 😅 Anonymkode: a6d35...7df
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #13 Skrevet 13. juli 2020 18 minutter siden, Suss80 skrev: Fra 3 år ble alt roligere ut i fra mine erfaringer iallefall. Da prater barnet mer og får uttrykt seg i større grad, samt forstår mer av det vi sier. Ergo mindre raseriutbrudd, frustrasjoner og mindre impulshandlinger - og mer fornuft. Bleieslutt og dupp avsluttes også for de fleste, noe som gir mer frihet. Alle faser har forsåvidt sine utfordringer, men den intense, altoppslukende fasen som småbarnsfasen er, krever sin mann og kvinne. Men det blir roligere etterhvert som barnet blir litt større 😊 Samme her; litt før hun ble tre skjedde det noe som gjorde at ting ble lettere og lettere. Nå blir hun fire, og nå syns jeg nesten det går for fort! 😂 En tidligere kollega syns også at fra sånn 3-4 år ble det mye lettere. Vi vurderte to litt tette for å "bli ferdig med det", men jeg er så glad for at det ikke ble slik. Det skal riktignok sies at vi er ikke ferdig med oppussing enda, og samboer verker etter å komme skikkelig i gang med drift av småbruket, så vi har jo et par ekstra "belastninger" på logistikken der. Anonymkode: 80702...dc3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #14 Skrevet 13. juli 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har endret seg på det året? Jeg har venner som har barn som er 2 år og helt ærlig syns jeg ikke det er store forskjellen. De prater litt mer men er ofte våkne på natt, klarer ikke kle på seg noen plagg selv, kaster mat utover hele gulvet, kan aldri sitte i ro å se i en bok eller se på film. Så det er samme stadiet egentlig bare man forstår dem mer. Men da er de jo 2 og ikke 2.5 år. Jeg vurderer å drøye ett år til, men mannen min vil helst at jeg blir gravid nå. Anonymkode: 4f80c...7bf Min blir 2 år i august, og det har skjedd utrolig mye de siste månedene. Nå klarer han å leke alene flere minutter av gangen. Han forstår og klarer å følge de fleste beskjedene jeg gir, og vokabularet vokser raskt! Han kan kle på seg sko, bukse og lue, men der stopper det. Men han godtar i større grad å bli påkledd da. Han sover godt på nettene, og er igang med pottetrening. Ingen av disse tingene var på plass for et halvt år siden. Jeg tenker at barn vokser/modnes med ansvaret som blir gitt dem. Det er for eksempel ikke nødvendig å underholde barnet ditt når du er på do, han er tross alt 1,5 år. Gi en enkel beskjed om at nå må du vente litt, mamma skal på do. Så setter du han på en trygg plass mens du er på do. Eventuelt ta han inn på badet med deg, men ikke underhold han. Be han om å vente hvis han maser. Andre ting han kan øve seg på å gjøre selv er å spise selv, finne frem ny bleie ved bleieskift, hente ting, vaske munn og hender, pusse tennene litt selv før du tar over, kaste søppel i søppelbøtta, ta på støvler selv, gå istedenfor å sitte i vognen, si hei/hade (evt. vinke) hver gang dere treffer andre, dekke på eget bestikk++ Vil du ha en selvstendig unge, må du også stille forventninger til han og la han få prøve seg på mye forskjellig. Når det gjelder hvorvidt dere skal prøve på nr 2 eller ikke, tenker jeg at det må skje når du føler deg klar. Det er du som skal gå gjennom graviditet, fødsel, barseltid og amming. Det høres ut som at der er lurt å vente til førstemann nærmer seg 2 år. Anonymkode: a58e6...079 1
våren14 Skrevet 13. juli 2020 #15 Skrevet 13. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et barn på 1.5 år som er høyt og lavt hele tiden. Han klatrer på alt og putter alt i munnen og krever altså ganske mye. Jeg får ikke gå på do alene uten at jeg må ha han må være med, noe som resulterer i dopapir over alt, jeg må lese og kjøre bil på do gulvet mens jeg gjør nr 2.. Det tar litt tid å få gjort sitt kan man si... Han har aldri vært sove baby og har alltid vært krevende siden han var nyfødt ettersom han hadde kolikk og aldri sov. Barnefar ønsker nå nr 2.. Jeg har alltid ønsket meg to barn, men jeg er så sliten når dagen er slutt bare med det barnet vi har nå. Frykten for at barn nr to blir like krevende er stor! Så jeg lurer på, når blir barn mer selvstendige i den forstand at di kan leke selv, gjerne se en hel film, ta på egne sko, tegne uten å spise blyantene, og klare seg selv i stua mens mamma går på do? Å ha to som krever min fulle oppmerksomhet blir for mye, men samtidig er jeg 33 år og vil ikke vente for lenge med nr to. Anonymkode: 4f80c...7bf Tja, mi første kanskje sånn 3,5 år før hun klarte sitte alene mens jeg gjorde noe annet. Fikk lillesøster da hun var akkurat 2 år, så hadde 1,5 år der begge var med overalt ja, haha. Ca... men klart hun tok jo på sko etc fra hun var sånn 2 år og litt da. Men måtte bli over 3 før hun ikke var så lita mer på en måte. Nr to er mye kjappere ute med selvstendigheten da, så veldig fint å ha to tette nå som de er 2 og 4 og begge tar på og av sko med den største selvfølgelighet osv. Største går på do helt selv osv. Blitt mye mer selvstendig etter hun fylte 4! Men vil fortsatt helst være med ja om hun får velge. 1,5 år er ekstremalder da. Husker jeg tenkt en gang mellom 18-24 mnd med nr 1 at jeg var glad jeg allerede var gravid med nr to, hvis ikke hadde jeg aldri funnet på å få en til akkurat da 😛 Så ser den tanken altså. Men så ble det veldig fint allikevel når største ble 2 og lillesøster kom
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #16 Skrevet 13. juli 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et barn på 1.5 år som er høyt og lavt hele tiden. Han klatrer på alt og putter alt i munnen og krever altså ganske mye. Jeg får ikke gå på do alene uten at jeg må ha han må være med, noe som resulterer i dopapir over alt, jeg må lese og kjøre bil på do gulvet mens jeg gjør nr 2.. Det tar litt tid å få gjort sitt kan man si... Han har aldri vært sove baby og har alltid vært krevende siden han var nyfødt ettersom han hadde kolikk og aldri sov. Barnefar ønsker nå nr 2.. Jeg har alltid ønsket meg to barn, men jeg er så sliten når dagen er slutt bare med det barnet vi har nå. Frykten for at barn nr to blir like krevende er stor! Så jeg lurer på, når blir barn mer selvstendige i den forstand at di kan leke selv, gjerne se en hel film, ta på egne sko, tegne uten å spise blyantene, og klare seg selv i stua mens mamma går på do? Å ha to som krever min fulle oppmerksomhet blir for mye, men samtidig er jeg 33 år og vil ikke vente for lenge med nr to. Anonymkode: 4f80c...7bf Min er 2,5 og kan alt du nevner her. Men han klatrer, putter ting i munnen og drar utover dopapir også, altså. Men han var myyye mer vilter for et år siden. Jeg synes det skjedde veldig mye etter at han fylte 2 år, rett før han ble storebror. Anonymkode: 0679e...543
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå