Gå til innhold

Kosthold for revmatikere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg finner mest dietter og diskusjoner rundt kosthold for å gå ned i vekt. Lurer på om det er noen revmatikere her som har hatt god virkning på kroppens plager av å endre kosthold? 

Anonymkode: 2e33a...4e7

Videoannonse
Annonse
Gjest Poppelopp
Skrevet

Det var vel en amerikansk lege som sa han "kurerte" spondyloartritt med vann. Drikke rikelig med vann. 

AnonymBruker
Skrevet

En kvinne jeg jobbet med en gang i tiden, hadde gikt i fingrene og hendene. Hun sa det ble verre hvis hun spiste svinekjøtt, så det hadde hun kuttet helt ut av kostholdet. En gang fikk vi svinekjøtt servert i en middag med avdelingen, i jobbsammenheng. Hun spiste pliktskyldigst maten som ble satt foran henne. Hun ble skikkelig vond og stiv i fingrene neste dag, sa hun.

Jeg vet ikke om det er hold i dette, eller bare noe hun sa. Men det KAN jo hende svinekjøtt inneholder noe som forverrer problemene ved gikt?

Anonymkode: 0c165...e59

AnonymBruker
Skrevet

Noen sier at enkelte matvarer, som f.eks svinekjøtt og sjokolade, påvirker sykdommen deres negativt. 

Jeg har ikke merket noe til det. Jeg nevnte det for legen min en gang, og det er visst ingen god dokumentasjon på at matvarer spiller noen rolle. Men hvis man føler at det ene eller det andre påvirker sykdommen så er det jo bare å styre unna hvis man vil. 

Anonymkode: 72598...27a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
  • Hold deg borte fra store kilder til omega-6 (plantefett) som er betennelsesfremmende
  • Hold karbohydratinntaket lavt, også betennelsesfremmende
  • Hold oksalatinntaket lavt. Oksalater er små krystaller som er som nåler. De er så små at de kommer seg nesten til alle cellene i kroppen hvis de vil. Lager ofte problemer i ledd og muskler. Vær obs på at du ikke bør plutselig slutte med oksalater (men gjerne jobbe deg ned mot null) siden kroppen da vil plutselig slippe ut mye oksalater og du vil få større smerter av det. Men på lang sikt vil det hjelpe å kutte kraftig ned på oksalater

Anonymkode: f3dd2...140

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker enormt stor forskjell etter å ha kuttet ut nesten alt sukker. (oppdaget det tilfeldig da jeg kuttet ut alt av kaker, sjokolade og andre søte ting for å gå ned noen få kg). Å ha en kropp som ikke verker konstant er verdt et liv uten "godis" 😄

Anonymkode: 7d7a0...9d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Bekhterev, og har merket noe bedring av å spise så rent som mulig, dvs rene råvarer (mat med bare én ingrediens) samt å begrense sukker.

Men det aller viktigste for meg har vært trening. Mye og hard trening holder meg tilnærmet smertefri. Nå løper jeg 50 km i uken og trener styrke. Så fort jeg ikke får løpt en dag så stivner jeg. For tre år siden da jeg ikke trente var jeg ofte sengeliggende.

Dette handler ikke bare om å "holde kroppen i gang", trening har biologiske effekter som er nyttige mot autoimmunitet. Det bringer oksygenrikt blod til kapillærene noe som demper inflammasjon. 

Anonymkode: 75034...aca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har Bekhterev, og har merket noe bedring av å spise så rent som mulig, dvs rene råvarer (mat med bare én ingrediens) samt å begrense sukker.

Men det aller viktigste for meg har vært trening. Mye og hard trening holder meg tilnærmet smertefri. Nå løper jeg 50 km i uken og trener styrke. Så fort jeg ikke får løpt en dag så stivner jeg. For tre år siden da jeg ikke trente var jeg ofte sengeliggende.

Dette handler ikke bare om å "holde kroppen i gang", trening har biologiske effekter som er nyttige mot autoimmunitet. Det bringer oksygenrikt blod til kapillærene noe som demper inflammasjon. 

Anonymkode: 75034...aca

Det er godt gjort å greie å løpe når man har smerter. Eller trene styrke og bli støl i tillegg til smertene man allerede har. Synes det er vanskelig å finne motivasjonen fordi det gjør vondt underveis og føles stiv etterpå. På sikt gir det nok bedring som du sier. Bra at det hjelper deg.

Anonymkode: 2e33a...4e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...