AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #1 Skrevet 13. juli 2020 Jeg har to voksne sønner, den ene er 20 og den andre er 18. Begge bor hjemme og oppfører seg som hotellgjester. Jeg vasker, rydder, lager mat til dem. De bidrar ikke til noe hverken økonomisk eller husarbeid. Jeg har selvsagt tatt dette opp med dem før, men de holder seg ikke til avtaler og det glir raskt ut til at jeg og mannen igjen rydder opp etter dem. Dette har vi forsøkt flere ganger uten hell. Nå vurderer jeg å si rett ut at eldste må flytte ut innen de neste 3 månedene. Jeg er litt lei av å være servitør, vaskehjelp og kokk. Yngste kan få bo hjemme til han er ferdig med videregående beste år. Eldste mann jobber i en matbutikk mens han bestemmer seg for hva han skal studere. Mannen mener vi ikke skal kreve leie fordi vi har så god økonomi at vi ikke trenger pengene. Hva tenker dere? Skal jeg si dette? Eller blir jeg for kald og ugrei da? Anonymkode: 176e8...ea7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #2 Skrevet 13. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to voksne sønner, den ene er 20 og den andre er 18. Begge bor hjemme og oppfører seg som hotellgjester. Jeg vasker, rydder, lager mat til dem. De bidrar ikke til noe hverken økonomisk eller husarbeid. Jeg har selvsagt tatt dette opp med dem før, men de holder seg ikke til avtaler og det glir raskt ut til at jeg og mannen igjen rydder opp etter dem. Dette har vi forsøkt flere ganger uten hell. Nå vurderer jeg å si rett ut at eldste må flytte ut innen de neste 3 månedene. Jeg er litt lei av å være servitør, vaskehjelp og kokk. Yngste kan få bo hjemme til han er ferdig med videregående beste år. Eldste mann jobber i en matbutikk mens han bestemmer seg for hva han skal studere. Mannen mener vi ikke skal kreve leie fordi vi har så god økonomi at vi ikke trenger pengene. Hva tenker dere? Skal jeg si dette? Eller blir jeg for kald og ugrei da? Anonymkode: 176e8...ea7 Tenker om at dere må stramme inn. Ingen lommepenger, internett skrus av kl 9, de må selv betale for drivstoff, mobilabonnement osv. Slutt å vaske klærne deres - er alle klærne skitne så får de gå på skole eller jobb i skitne klær. Ikke kjør dem noe sted som ikke er nødvendig. Be dem ta buss til jobb og skole. Hvis du fortsetter å sy putene under armene på de voksne mennene (!), vil du bidra til at de forblir single. Ingen damer i 2020 ønsker å være hushjelpen til mannen. Anonymkode: a708e...a93 24
Ville91 Skrevet 13. juli 2020 #3 Skrevet 13. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenker om at dere må stramme inn. Ingen lommepenger, internett skrus av kl 9, de må selv betale for drivstoff, mobilabonnement osv. Slutt å vaske klærne deres - er alle klærne skitne så får de gå på skole eller jobb i skitne klær. Ikke kjør dem noe sted som ikke er nødvendig. Be dem ta buss til jobb og skole. Hvis du fortsetter å sy putene under armene på de voksne mennene (!), vil du bidra til at de forblir single. Ingen damer i 2020 ønsker å være hushjelpen til mannen. Anonymkode: a708e...a93 Dette! 👌🏼 8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #4 Skrevet 13. juli 2020 Synes det er mer ugreit å ikke si noe. De må jo få hjelp til og bli voksne. Hvis de ikke klarer å bidra (rydde, hjelpe til) må de nesten bare få kjenne på hvordan det er å bo selv. Ville også tatt husleie fra den eldste (og fra den yngste når han er ferdig på videregående). Spar pengene dere får i husleie, så kan de få de engang de trenger det. Ville gitt en siste sjanse med noen tydelige krav. Anonymkode: 5366e...ddb 9
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #5 Skrevet 13. juli 2020 Jeg hadde gitt en mnd. sjanse til å skjerpe seg, ellers hadde han fått valget om at jeg finner et sted å bo til ham eller han fikser selv (så han ikke kan trenere ved å ikke se etter leilighet). Jeg har innarbeidet i mine to jenter at de i utgangspunktet har godt av å flytte hjemmefra etter vgs. (tar naturligvis litt høyde for at ikke alle er klar for det). Det er helt uaktuelt å skulle bo tre mer eller mindre voksne mennesker i vår lille fireroms (67 kvm) veldig mye lenger enn det. Kommer selvfølgelig til å stille opp med hjelp til å finne et sted å bo, depositum, litt lommepenger når det trengs etc. Flyttet selv ut da jeg var 16, så det bør gå greit. Anonymkode: 89b05...e35 1
Gjest Poppelopp Skrevet 13. juli 2020 #6 Skrevet 13. juli 2020 Selv var jeg en slask, og bodde hjemme til jeg var 25 😅
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #7 Skrevet 13. juli 2020 Hvis de ikke bidrar med oppgaver på lik linje med dere andre 2 voksne, så bør de ut. De har tydeligvis mye igjen å lære. Anonymkode: 067e7...bd1 3
Gjest theTitanic Skrevet 13. juli 2020 #8 Skrevet 13. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to voksne sønner, den ene er 20 og den andre er 18. Begge bor hjemme og oppfører seg som hotellgjester. Jeg vasker, rydder, lager mat til dem. De bidrar ikke til noe hverken økonomisk eller husarbeid. Jeg har selvsagt tatt dette opp med dem før, men de holder seg ikke til avtaler og det glir raskt ut til at jeg og mannen igjen rydder opp etter dem. Dette har vi forsøkt flere ganger uten hell. Nå vurderer jeg å si rett ut at eldste må flytte ut innen de neste 3 månedene. Jeg er litt lei av å være servitør, vaskehjelp og kokk. Yngste kan få bo hjemme til han er ferdig med videregående beste år. Eldste mann jobber i en matbutikk mens han bestemmer seg for hva han skal studere. Mannen mener vi ikke skal kreve leie fordi vi har så god økonomi at vi ikke trenger pengene. Hva tenker dere? Skal jeg si dette? Eller blir jeg for kald og ugrei da? Anonymkode: 176e8...ea7 Det handler ikke om at dere trenger pengene eller ikke, men om å lære poden om å ha ansvar. Kast han ut om han ikke holder avtaler. Til nå har det jo funket å bryte dem uten konsekvens så hvorfor skal han tro det er alvor før dere gjør noe?
Pia Sofia Skrevet 13. juli 2020 #9 Skrevet 13. juli 2020 Er bare å lese her om alle som sliter med samlivet pga tafatte udugelige menn, så skjønner du at sønnene dine er på vei rett mot sånne forhold! At dere ikke trenger pengene er revnende likegyldig! Spar dem i hemmelighet og gi det tilbake senere, når han har blitt en ansvarlig voksen! Jeg har også en sønn, og for meg er det ekstremt viktig at han ikke blir en sånn fyr som damer slår opp med fordi han er udugelig! Det vil jeg rett og slett ikke ha på meg selv! Og jeg vil at han skal være lykkelig og det blir han ikke hvis han er en idiot som ikke skjønner hvorfor dama maser. Ta grep!! 9
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #10 Skrevet 13. juli 2020 Det er litt sent å komme når de har passert 18 og lære dem husarbeid. Dette burde dere ha starta med for 19 år siden (på eldste mannen). Her må det settes i gang lynkurs for dem begge! De SKAL bidra til å hjelpe til i huset, og det gjelder OGSÅ faren! Du må sette opp en plan, gå gjennom forventningene du har til dem osv. Anonymkode: 24ee2...19f 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #11 Skrevet 13. juli 2020 Det må jo gå an å lage en plan der de må bidra! Lær opp alle de 3 mennene i husarbeid, lag konkrete planer for hva de må gjøre hver uke, ikke vask klær for dem osv! PS du har forsørgeransvar for han som går på vgs så om han flytter ut før han er ferdig på vgs må dere betale for det. Anonymkode: ab008...a20 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #12 Skrevet 13. juli 2020 Hele poenget med oppdragelse er jo å forberede ungene at de klarer seg selv når de er voksne. Når det er nå unge voksne burde de har lært det de trenger. Så her har dere kanskje ytet for mye service i mange år og guttene ser ingen grunn til å tar sin del. Så her trengs det litt tough love. Service slutter. Klær vaskes selv, hvis ikke får de gå i skitne klær. Ikke vær redd, dette varer 3 dager. Gutter er forfenglige de også. Matlaging på rundgang, kommer det ingenting fra deres side blir det ingenting fra din heller. Kjøleskapet tømmes for attraktiv mat, ja det er en straff for deg også men dette varer jo ikke så lenge og du får uttelling for det senere. Som noen skrev er det viktig at de virkelig er selvstendige, ingen oppegående kvinne rydder etter mannen sin lengre. Og jeg hadde skikkelig dårlig samvittighet overfor en kvinne som kan bli livsledsager til en av mine sønner. Tross alt jeg som skapte og formet dem. Anonymkode: 5e3b9...b8d 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #13 Skrevet 13. juli 2020 Tenk og kaste ut sine egne sønner. Fysj. Anonymkode: 9047a...fba 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #14 Skrevet 13. juli 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker om at dere må stramme inn. Ingen lommepenger, internett skrus av kl 9, de må selv betale for drivstoff, mobilabonnement osv. Slutt å vaske klærne deres - er alle klærne skitne så får de gå på skole eller jobb i skitne klær. Ikke kjør dem noe sted som ikke er nødvendig. Be dem ta buss til jobb og skole. Hvis du fortsetter å sy putene under armene på de voksne mennene (!), vil du bidra til at de forblir single. Ingen damer i 2020 ønsker å være hushjelpen til mannen. Anonymkode: a708e...a93 Mobildata...😂 Anonymkode: e5656...3c6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #15 Skrevet 13. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Tidligere bodde jeg faktisk i kollektiv sammen med en kvinne som ikke hadde peiling på hvordan en vaskemaskin egentlig fungerte! Hun hadde visst bodd hos moren sin helt frem til hun skulle flytte i kollektiv. Så dere kan vel ikke regne med at en ungdom plutselig våkner opp en morgen og tenker "Aha! Det er nøyaktig sånn en vaskemaskin fungerer!" liksom. Anonymkode: d2789...9ad Er ikke det vanlig da? Jeg hadde heller aldri vasket klær før jeg flyttet hjemmefra. Jeg leste bruksanvisningen til vaskemaskinen, det gikk helt fint. Anonymkode: 35adc...134
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. juli 2020 #16 Skrevet 13. juli 2020 Om jeg så hadde vært rikere enn Kong Midas hadde jeg aldri tolerert å bli brukt som slave, verken for mann eller barn. VGS ungen må jo få bo hjemmme til han er ferdig, men hadde satt hardt mot hardt. Under mitt tak gjelder mine regler. Det vo si at om han ikke gjør plikter, rydder etter seg og deltar i husarbeid så hadde han heller ikke fått noen goder. Ingen penger, ingen Internett, mobil etc. Driter om han er myndig. Om han vil leve som en gris og beholde goder kan han flyttte for seg selv. 20 åringen i jobb hadde jeg aldri tolerert. Skal de bo hjemme når de er så store så skal de ha ambisjoner. Enten I form av å spare til egen bolig eller utdanning. Uansett hadde kravene ovenfor stått. Bidra eller flytt ut. Om mannen ikke er enig må dere ta dere en skikkelig prat. Si at din jobb med å tørke opp etter ungene er over. Da får han overta alle huslige oppgaver for ungene for de er faktisk voksne. Du er ikke hushjelpen til noen av dem, mannen inkludert.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #17 Skrevet 13. juli 2020 Å så startr vi en ny tråd, med samme hovedinnlegg, bare at man skriver ‘ste’ foran barna. Hyl å ræm, blir det da! Anonymkode: 2ed00...4df
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #18 Skrevet 13. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det vanlig da? Jeg hadde heller aldri vasket klær før jeg flyttet hjemmefra. Jeg leste bruksanvisningen til vaskemaskinen, det gikk helt fint. Anonymkode: 35adc...134 Ikke i min krets. Jeg lærte dette av min mor da jeg var 12, og har viderelært dette til mine to barn som er 11 og 12. Anonymkode: 21c4f...488
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #19 Skrevet 13. juli 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: PS du har forsørgeransvar for han som går på vgs så om han flytter ut før han er ferdig på vgs må dere betale for det. Klar over dette, derfor jeg skrev i HI at minstemann skal få bo hjemme til han har fullført VGS Anonymkode: 176e8...ea7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #20 Skrevet 13. juli 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er litt sent å komme når de har passert 18 og lære dem husarbeid. Dette burde dere ha starta med for 19 år siden (på eldste mannen). Her må det settes i gang lynkurs for dem begge! De SKAL bidra til å hjelpe til i huset, og det gjelder OGSÅ faren! Du må sette opp en plan, gå gjennom forventningene du har til dem osv. Anonymkode: 24ee2...19f Vi har flere ganger tidligere snakket med dem om å bidra mer hjemme, vi har laget planer, laget gjøremålslister, men ingenting har fungert. De forholder seg ikke til avtaler Anonymkode: 176e8...ea7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå