Gå til innhold

Hvorfor elsker kvinner å handle mens menn misliker det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter og ser på dokumentaren fra Ullared nå i ferien (ja det er litt trist, men sånn er det), og kvinnene der er helt i ekstase når de skal inn i varehuset og kan gå rundt der inne i timesvis og fylle opp vognen(e) til bredden, men mennene deres er ganske resignerte, har fått nok etter 30 minutter, og vil heller sitte utenfor i den friske luften, eller i sportsbaren og kose seg med en øl.

Er det noe genetisk som tilsier at kvinner elsker å shoppe?

Og før noen kvinner her skriver at de ikke er sånn, jeg snakker selvfølgelig om på gruppenivå.

Anonymkode: 6f7d9...a5e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner har ofte (så klart ikke alle) et behov for nesting, akkurat som at vi gjerne er mer opptatt av hvordan huset ser ut enn menn er. 
jeg derimot hater å shoppe. Klær kjøpes på nett og dekorasjoner kjøper jeg en gang i skuddåret. 

Anonymkode: 87625...5ec

AnonymBruker
Skrevet

Mange av oss hater å handle, men må gjøre det likevel. Særlig når mannen ikke bidrar. Heldigvis har min nåværende samboer interesse av at vi skal ha både mat, interiør, hageredskaper, klær for barna osv i hus. Jeg hater generelt å handle, særlig klær til meg fordi jeg ikke finner noe i norske butikker som ikke koster flere tusen kroner. Men må jo ha klær uansett hvor mye jeg hater å handle. 

Anonymkode: 5a90c...fae

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner har plukket bær, røtter og urter gjennom hundretusenvis av år mens menn har jaktet.

Anonymkode: e3d9a...2f5

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitter og ser på dokumentaren fra Ullared nå i ferien (ja det er litt trist, men sånn er det), og kvinnene der er helt i ekstase når de skal inn i varehuset og kan gå rundt der inne i timesvis og fylle opp vognen(e) til bredden, men mennene deres er ganske resignerte, har fått nok etter 30 minutter, og vil heller sitte utenfor i den friske luften, eller i sportsbaren og kose seg med en øl.

Er det noe genetisk som tilsier at kvinner elsker å shoppe?

Og før noen kvinner her skriver at de ikke er sånn, jeg snakker selvfølgelig om på gruppenivå.

Kjenner heller ikke mange som er slik, når du snakker om kvinner som gruppe. Nei, det er ingenting genetisk ved kvinner som gjør at de er disponert til å like husarbeid eller shopping. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kvinner har plukket bær, røtter og urter gjennom hundretusenvis av år mens menn har jaktet.

Anonymkode: e3d9a...2f5

Mens nå gjør mange kvinner begge deler - jakter (jobber, har inntekt og kjøper mat) og sanker (kjøper ting, lager maten osv). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi kvinnene hamstret og menn var jegere så lenge sitter det mye fra det i genene våre, mulig kvinner oppnår en slags basal behov tilfredsstillelse av å få alt mulig i hus så man føler seg "sikret".... vi har jo fortsatt fargepreferanser som sitter i fra da så hvem vet hva annet underlig som ligger der og lurer...I tillegg forsterkes dette av forventninger gjennom hele livet til at det skal være interessant for deg, andre venninner er interessert i hva du kjøpte og gir en positiv bekreftelse når du har vært "flink" til å handle på ett vis...Jenter læres også opp i shopping da man forventer deres interesse, mens for menn kan jo julegavehandel gi hjerteinfarkt for de har rett å slett ikke "lært" å shoppe, spesielt til andre.

Så det er nok som det meste annet, en god blanding av arv og miljø...

Anonymkode: 3f490...b12

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke kvinner hadde likt å handle, da hadde det blitt nitrist og fattigslig i de tusen hjem. 

Anonymkode: 4eeee...95b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og liker best å shoppe klær, noen ganger litt interiørting også. Men jeg klaaarer det ikke når det tar for lang tid. I tillegg liker jeg meg faktisk best når jeg får shoppe alene, for jeg hater virkelig å bare vente på folk i prøverommet f eks. Eller når andre bruker lang tid og jeg er ferdig. Mange ganger har jeg bare måttet sette meg ned og vente. Å handle dagligvarer på butikken liker jeg ikke, det er veldig kjedelig.

Tror det kan handle litt om at man helst liker å shoppe det man selv er interessert i. Og ting som klær og interiør, det er vel kanskje en overvekt av kvinner som er interessert i sånt. Noen gutter jeg kjenner koser seg når de handler fiskeutstyr for eksempel, fordi det er noe de selv er interessert i. For meg personlig fins ikke det spennende. 

Anonymkode: 78b6c...082

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker ikke å handle, jeg handler kun når jeg må.

Hilsen kvinne.

Anonymkode: c19a7...5ff

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og hater å handle. Av mange grunner. Jeg er miljøbevisst og minimalist, og bruker aldri tid på kjøpesentre eller på shopping. Hvis jeg mangler noe, så går jeg for å finne kun det :) Har detaljert handleliste til mathandlingen som vi gjør en gang i uka eller annenhver uke.

Det har nok litt med jeger-sanker samfunnet, men også kjøp-og-kast samfunnet vi lever i. Vi lærer fra ung alder at nytt er bra, og nødvendig for å ha det godt. Det er helt feil etter min mening :)  Jeg lever utmerket med min lille garderobe, og mangler ingenting. Sist jeg kjøpte interiør var vel for 3 år siden i forbindelse med flytting, og har ikke byttet ut noe siden. Kjøpte en lysestake i november i fjor, og klær kjøper jeg 1-2 ganger i året maks, når jeg må erstatte noe som er helt utslitt og ikke kan repareres, eller om jeg har hatt det på ønskelista i minst tre måneder og ser mange måter å bruke plagget på. Kikker først på gjenbruk, og deretter går jeg til merker som er etiske og miljøbevisste. Siste utvei er fast fashion kjeder, og kun om kvaliteten er bra (riktig materiale etc). Jeg kjøper klær som skal vare i 5+ år.

Er glad for at jeg kom meg ut av rotteracet i 20-årene. 

Anonymkode: fc01e...109

• Liker 1
Skrevet (endret)

Generalisering...

Jeg er kvinne og liker ikke å handle. Hverken mat, klær, interiør eller noe som helst. Når jeg må ha noe så gjør jeg det så kjapt og enkelt som mulig.  Hater å gå i butikker, spesielt klesbutikker. Og elektrobutikker.

Det aller aller verste er om det ligger på et kjøpesenter i tillegg. Har null tålmodighet til å gå på kjøpesenter, blir sliten i hele kroppen etter en butikk eller to. Men ute kan jeg gå i milevis uten å bli sliten 😊

Eksen min elsket elektrobutikker og var stadig der for å kikke på alt mulig (inkludert å impulsshoppe ting han ikke trengte eller hadde råd til), tilbød seg alltid å bli med folk som skulle dit.... 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet

Å shoppe er det kjedeligste jeg vet. Det er noe jeg gjør kun ved behov. Men jeg ser jo at butikkene er stappa med kvinnfolk som ser fornøyde ut så det er nok noe i det ja.

Gjest Alkoholist
Skrevet

Kommer an på hva jeg skal shoppe og hvor god råd jeg har. Klesshopping er ofte kjedelig, men å shoppe ting jeg samler på er gøy. 

Skrevet

Fordi handling er gørr kjedelig.

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi kvinnene hamstret og menn var jegere så lenge sitter det mye fra det i genene våre, mulig kvinner oppnår en slags basal behov tilfredsstillelse av å få alt mulig i hus så man føler seg "sikret".... vi har jo fortsatt fargepreferanser som sitter i fra da så hvem vet hva annet underlig som ligger der og lurer...I tillegg forsterkes dette av forventninger gjennom hele livet til at det skal være interessant for deg, andre venninner er interessert i hva du kjøpte og gir en positiv bekreftelse når du har vært "flink" til å handle på ett vis...Jenter læres også opp i shopping da man forventer deres interesse, mens for menn kan jo julegavehandel gi hjerteinfarkt for de har rett å slett ikke "lært" å shoppe, spesielt til andre.

Så det er nok som det meste annet, en god blanding av arv og miljø...

Anonymkode: 3f490...b12

Jeg er kvinne, og for min del føler jeg meg sikret av å jobbe og tjene penger slik at sparekontoen og fondene mine er store. Hater å shoppe og bruke penger på unødvendig ræl.

Anonymkode: ba8c7...a83

Skrevet

Selv hater jeg å shoppe, men når jeg skal det, så setter jeg av en hel dag for å få gjort det helt ferdig. Og har spart opp endel penger for å faktisk kunne handle alt vi trenger. Så går jo rundt med en million poser ved slutten av dagen, og ser sikkert ut som at jeg shopper konstant😅 

Heldigvis er det bare ca hvert 4de år det skjer, så greit nok. Gubben min derimot elsker å handle, alt utenom klær vel og merke 🤣

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke kvinner hadde likt å handle, da hadde det blitt nitrist og fattigslig i de tusen hjem. 

Anonymkode: 4eeee...95b

Det hadde blitt trivelig uten all pynt og krims og krams.

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Generalisering...

Nei, det er ikke generalisering.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kvinner-elsker-shopping---men-menn-er-flinkest/65534030

Nå er det slått fast en gang for alle: Kvinner er langt mer interessert i shopping enn menn.

De elsker å bruke tid i butikkene, visere en engelsk forskningsrapport som ble offentliggjort denne uka.

- Unge jenter er de villeste shopperne, sier forsker Eivind Stø.

- Det kan virke som om kjønnsforskjellene bare blir større når det gjelder shopping. Bare se på unge jenter som er på byen sammen med venninner. De er shoppere av høyt format. Du treffer ikke guttegjenger som shopper på samme måte, sier Stø.

Det er kvinnelig å handle, skal vi tro forskningsrapporten til antropolog Paco Underhill. Han slår fast at shopping er et nødvendig onde for menn, mens jentene synes det er en glede å gå fra butikk til butikk for å se og handle.

Kvinnene liker å sammenlikne kvalitet og priser, og stiller spørsmål omkring produktene. Det gjør ikke menn. De ser på det hele rent forretningsmessig, og bruker kort tid.

Undersøkelsen viser videre at det er vanskelig å få menn interessert i annet enn det de skulle kjøpe, mens en kvinne lett viser interesse for ting hun egentlig ikke hadde tenkt å kjøpe. Finner ikke en mann det han leter etter, forlater han butikken irritert uten ha bedt om hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi menn vet hva de skal ha, kjøper det, og går igjen. Kvinner liker å kikke på mest mulig, mens mannen fort kjeder seg.

Dette gjelder selvsagt ikke alle. Jeg er kvinne, men hater shopping. Finnes nok av menn som elsker det også.

Anonymkode: 32b72...0a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...