Gå til innhold

Hvordan få et barn til å slutte med bleie om natten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo 

Er det mulig å få en treåring til å slutte med bleie om natten? Evt hvordan? 

Hun vil selv slutte, men tisser jo to tre ganger hver natt.. 

Anonymkode: 23082...069

AnonymBruker
Skrevet

Er hun tørr på dagtid da? Start der 

Anonymkode: ea832...635

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hun tørr på dagtid da? Start der 

Anonymkode: ea832...635

Ja i et år nå. 

Gjest Poppelopp
Skrevet

Vår jente sluttet med bleie når hun var 2,5, blir 3 nå i slutten av juli. Ingen bleie på natten heller, det gjør bare prosessen av å bli bleietørr lengre. Vi regnet med det kom til å bli en del ganger med uttisset seng, så vi kjøpte inn tisselaken. Men, so far so good. Ingen uhell på natten. 

I starten pleide vi å vekke henne før vi la oss, satt henne på do for å tisse. Noen ganger kom det tiss, andre ganger ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Poppelopp skrev:

Vår jente sluttet med bleie når hun var 2,5, blir 3 nå i slutten av juli. Ingen bleie på natten heller, det gjør bare prosessen av å bli bleietørr lengre. Vi regnet med det kom til å bli en del ganger med uttisset seng, så vi kjøpte inn tisselaken. Men, so far so good. Ingen uhell på natten. 

I starten pleide vi å vekke henne før vi la oss, satt henne på do for å tisse. Noen ganger kom det tiss, andre ganger ikke. 

Det er et år siden hun slutta på dagtid, men tror du det kan funke? Jeg kan vekke henne før jeg legger meg, også evt en gang på morgenen? 

Gjest Poppelopp
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et år siden hun slutta på dagtid, men tror du det kan funke? Jeg kan vekke henne før jeg legger meg, også evt en gang på morgenen? 

Er jo verdt et forsøk. Barn er jo forskjellige. Vår jente er ganske flink til å holde seg. Kan sove fra 18:00 - 07:00, og ikke gå på do før 09:00. Første vi spør om når hun våkner er om hun vil på do, men da svarer hun bare litt strengt "jeg sier ifra når jeg må tisse". 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp tisselaken. 
Forklar at bleier er det tomt for. 

Vask tisselaken og dyne ca 50-100 ganger. 

Det går til slutt. 

Anonymkode: c2b7d...b3c

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp tisselaken. 
Forklar at bleier er det tomt for. 

Vask tisselaken og dyne ca 50-100 ganger. 

Det går til slutt. 

Anonymkode: c2b7d...b3c

Men det er jo ikke noe ungen kan styre, hun sover jo.

Her tok det et år fra bleiefri dag (3 år) til bleiefri natt (4 år). Tissing i senga ble det i blant, ungen sov som en stein og lå der i iskalde våte laken om morgenen....

Anonymkode: 4c743...627

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min gutt sluttet på dag rett før to, men var nærmere tre før han sluttet på natt. Han trengte å modnes, og når han hadde vært tørr flere netter på rad prøvde vi og der gikk med noen enkelte uhell

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine har vært tørre på natt fra rundt 2 år, men det skjedde av seg selv - tørr bleie hver morgen flere dager på dag før vi bare tok den av og ingen uhell. Trodde at det å bli tørre på natta har med hormoner å gjøre og ikke noe en kan trene frem. 

Anonymkode: 6c326...ed8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Poppelopp skrev:

Er jo verdt et forsøk. Barn er jo forskjellige. Vår jente er ganske flink til å holde seg. Kan sove fra 18:00 - 07:00, og ikke gå på do før 09:00. Første vi spør om når hun våkner er om hun vil på do, men da svarer hun bare litt strengt "jeg sier ifra når jeg må tisse". 

Herlig❤️ jenta mi har jeg sluttet helt å spørre for hun blir sur.. Hehe 😅

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke noe ungen kan styre, hun sover jo.

Her tok det et år fra bleiefri dag (3 år) til bleiefri natt (4 år). Tissing i senga ble det i blant, ungen sov som en stein og lå der i iskalde våte laken om morgenen....

Anonymkode: 4c743...627

Nettop det, hun har tisset i sengen et par ganger hvor vi faktisk har vært tom for bleier og jeg har vekket henne før jeg gikk å la meg, men hun våkner ikke av det.. 

4 minutter siden, Bokdamen skrev:

Min gutt sluttet på dag rett før to, men var nærmere tre før han sluttet på natt. Han trengte å modnes, og når han hadde vært tørr flere netter på rad prøvde vi og der gikk med noen enkelte uhell

Leste et sted at det har med hormoner å gjøre også? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Begge mine har vært tørre på natt fra rundt 2 år, men det skjedde av seg selv - tørr bleie hver morgen flere dager på dag før vi bare tok den av og ingen uhell. Trodde at det å bli tørre på natta har med hormoner å gjøre og ikke noe en kan trene frem. 

Anonymkode: 6c326...ed8

Det er det jeg også har lest, så jeg har egentlig bare latt det gå.. Men nå sier hun selv at hun ikke vil ha bleie på natten, og moren min synes også at det er i seneste laget.. Tenker bare det blir kjipt for henne at hun ser hun ikke greier det, når det ikke er hennes feil en gang, for hun sover jo 😕

Skrevet

Som det sies her, barnet sover jo. En samtale på dagen lærer ikke barnet å våkne på natta fordi det må tisse. Det handler om modning og utvikling. Første steget for bleieslutt på natta er når barnet våkner med tørr bleie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min var ganske sen med å slutte med bleier, han var 3 år og 8 mnd. Men da var han til gjengjeld moden nok til å snakke med ordentlig om saken, og gjøre avtaler og slikt. Og han hadde da ikke et eneste uhell på natten noengang etter bleieslutt. Tror han tisset på seg på dagtid en eller to ganger, fordi han var for treg med å avbryte en morsom lek for å gå på do. Men det var alt. Kun tisseuhell de to gangene, ikke noe nummer to uhell.

Jeg hadde kjøpt gummilaken eller tisselaken som det kanskje heter, og lagt på sengen hans ved bleieslutt, sånn for sikkerhets skyld. Men de var det aldri bruk for.

Har barnet ditt godt språk, går det an å snakke og gjøre avtaler en tid i forkant. Forberede slutt med bleie på natten. Dere kan vekke henne før dere legger dere selv, og sette henne på toalettet for å tisse. Sånn for å tømme blæren for natten.

Anonymkode: 52217...b5d

AnonymBruker
Skrevet

Dette er hormonavhengig og ikke noe dere kan styre. La det ta en tiden det tar og ikke stress med det. Bruk bleier til hun er tørr så slipper dere å vaske så mye sengetøy og hun slipper å bli liggende i våt seng.

Anonymkode: 7e4bc...cc3

• Liker 7
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste sluttet på dag ved 3,5 år og på natt noen måneder senere. Hun sluttet selv uten at jeg visste det, for hun tok av seg bleia om kvelden før hun sovnet... ingen uhell. 

Min mellomste sluttet på dag ved 2 år og 2 mnd. Sluttet på natt en uke senere. Ingen uhell. 

Min yngste sluttet på dag ved 3 år. Haugevis av uhell, gjerne tre ganger daglig. Roligere nå, men har fortsatt uhell, spesielt «smådrypping» som gjør at alle klær lukter tiss. Er nå fem år og bruker fortsatt bleie på natt. Jeg har vasket en million maskiner uttissede klær fra det barnet, jeg bare orker ikke å begynne å vaske sengetøy også. Bleien er fortsatt våt om morgenen. Det neste blir legetime og hormontabletter. 

Anonymkode: 61439...48d

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min eldste sluttet på dag ved 3,5 år og på natt noen måneder senere. Hun sluttet selv uten at jeg visste det, for hun tok av seg bleia om kvelden før hun sovnet... ingen uhell. 

Min mellomste sluttet på dag ved 2 år og 2 mnd. Sluttet på natt en uke senere. Ingen uhell. 

Min yngste sluttet på dag ved 3 år. Haugevis av uhell, gjerne tre ganger daglig. Roligere nå, men har fortsatt uhell, spesielt «smådrypping» som gjør at alle klær lukter tiss. Er nå fem år og bruker fortsatt bleie på natt. Jeg har vasket en million maskiner uttissede klær fra det barnet, jeg bare orker ikke å begynne å vaske sengetøy også. Bleien er fortsatt våt om morgenen. Det neste blir legetime og hormontabletter. 

Anonymkode: 61439...48d

Det ordner seg😊❤️ alt til sin tid 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er hormonavhengig og ikke noe dere kan styre. La det ta en tiden det tar og ikke stress med det. Bruk bleier til hun er tørr så slipper dere å vaske så mye sengetøy og hun slipper å bli liggende i våt seng.

Anonymkode: 7e4bc...cc3

❤️

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min var ganske sen med å slutte med bleier, han var 3 år og 8 mnd. Men da var han til gjengjeld moden nok til å snakke med ordentlig om saken, og gjøre avtaler og slikt. Og han hadde da ikke et eneste uhell på natten noengang etter bleieslutt. Tror han tisset på seg på dagtid en eller to ganger, fordi han var for treg med å avbryte en morsom lek for å gå på do. Men det var alt. Kun tisseuhell de to gangene, ikke noe nummer to uhell.

Jeg hadde kjøpt gummilaken eller tisselaken som det kanskje heter, og lagt på sengen hans ved bleieslutt, sånn for sikkerhets skyld. Men de var det aldri bruk for.

Har barnet ditt godt språk, går det an å snakke og gjøre avtaler en tid i forkant. Forberede slutt med bleie på natten. Dere kan vekke henne før dere legger dere selv, og sette henne på toalettet for å tisse. Sånn for å tømme blæren for natten.

Anonymkode: 52217...b5d

Hun har veldig godt språk og hun sier jo at hun vil slutte:/ men som sagt, eneste jeg kan gjøre er å vekke henne, men hun tisser jo uansett 😊 får bare prøve oss frem ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jenta vår sluttet med bleie på dagen for to år siden, men bruker fremdeles bleie om natten (er nå snart 4 1/2 år). Hun vil slutte med bleie på natten også og har flere ganger nektet å ta den på ved leggetid. Men hun sover tungt og våkner ikke av at hun tisser i senga. Hun blir fortvilet og fryktelig lei seg når det ikke går. Vanskelig...

Anonymkode: 97211...84f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ordner seg😊❤️ alt til sin tid 

❤️

Hun har veldig godt språk og hun sier jo at hun vil slutte:/ men som sagt, eneste jeg kan gjøre er å vekke henne, men hun tisser jo uansett 😊 får bare prøve oss frem ❤️

Det er ikke anbefalt å vekke for at de skal tisse. Både fordi det ødelegger søvn og fordi blæra da blir vant til å tømmes om natten. At en treåring bruker nattbleie er HELT normalt og ikke sent i det hele tatt. Veldig mange barn blir tørre på dag en god stund før de er tørre på natt. Her kalte vi bleiene natt-truse og tok de ikke av før de var tørre om morgenen. 

Anonymkode: 43730...d57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her prøvde vi med og uten bleie om hverandre. For vi hadde ikke kapasitet til å stå opp å skifte på senga 3 til 4 ganger om natta. Hjalp lite med tisselaken. Et par månder så kom vesla selv med bleia i hånden og var ferdig med den på natta. Hun var vel 3,5 trur jeg. Her gikk det ü at hun sov så tungt at hun ikke klarte å våkne fort nok. 

Anonymkode: d1b91...69d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...