Gjest Violetta Skrevet 7. juli 2005 #1 Skrevet 7. juli 2005 Stemmer det virkelig at det skal bli slutt på pant for flasker? Hørte noen som sa det i dag. Noen som vet?
Amanja Skrevet 7. juli 2005 #2 Skrevet 7. juli 2005 Har jeg ikke hørt noe om.. Kan ikke skjønne at det skulle være noen gode grunner til det, tenk ALT det ekstra søppelet! :o
monja Skrevet 7. juli 2005 #3 Skrevet 7. juli 2005 Jeg har hatt noe om at det er en eller annen avgift på flasker som skal bort ja, og at det er panten. Det er vel derfor bryggeriene omorganiserer og sier opp folk? Synes det er merkelig om det blir vedtatt
Gjest Violetta Skrevet 7. juli 2005 #4 Skrevet 7. juli 2005 Ja jeg synes også det høres veldig rart ut. Synes jeg ser fulle bosspann med halvannenliters brusflasker, for ikke å snakke om hvor mye som kommer til å slenge rundt.
Angelizer Skrevet 7. juli 2005 #5 Skrevet 7. juli 2005 Jeg har også hørt dette. Tenk hvor mange som ikke gidder å resirkulere flaskene da, når de ikke får igjen noe for det! Nei, dette er et virkelig dårlig forslag (eller hva det nå er...)
Gjest Violetta Skrevet 7. juli 2005 #6 Skrevet 7. juli 2005 Synes det er veldig rart egentlig at det ikke har vært større presseoppslag om dette. Får meg liksom ikke helt til å tro det før jeg har lest det selv.
Lillesøster Skrevet 7. juli 2005 #7 Skrevet 7. juli 2005 Overrasket meg ikke. Denne regjeringen raserer alle gode tiltak i samfunnet. Nå er det altså miljøet som får lide. Verden bedras, ehh mener Norge bedras.
Arwen Skrevet 7. juli 2005 #8 Skrevet 7. juli 2005 Jeg tror det er en avgift som skal fjernes og ikke selve panteordningen. Vvet at veldig store prosenter av flasker blir levert inn i Norge så er veldig rart om den fjernes - den fungerer jo.
Gjest gjesten Skrevet 7. juli 2005 #9 Skrevet 7. juli 2005 Panteordningen har ingenting med dette å gjøre. Det du har hørt har sikkert å gjøre med at det skal fjernes en avgift på engangsemballasje. Dvs på øl- og brusbokser og endel annet. Dette betyr at de bryggeriene som ikke har planlagt for denne endringen nå får endel problemer. Denne avgiften har gjort det dyrere å kjøpe øl og brus på boks og beskyttet norske bryggerier da utenlandske stort sett bruker bokser (dvs konkurransevridene) og det gjør deres varer dyrere. Jeg vil anta at det er endel (ansatte og eiere) som blåser opp dette ved å hevde at det da vil komme en flom av emballasje som det ikke skal betales pant for og følgelig blir kastet i naturen. Jeg tror ikke det vil skje. Jeg vil anta at dersom det skulle bli mer søppel i naturen så er det ikke noe problem å innføre pant på engangsemballasje også. Det er ikke konkuransevridene. Det er f.eks. planer for pant på engangsgriller. Det er en fint tiltak synes jeg.
sixx Skrevet 7. juli 2005 #10 Skrevet 7. juli 2005 Overrasket meg ikke. Denne regjeringen raserer alle gode tiltak i samfunnet. Nå er det altså miljøet som får lide. Verden bedras' date=' ehh mener Norge bedras. [/quote']Er det ikke litt drøyt å gi regjeringen skylden for at folk forsøpler naturen hvis de ikke får betalt for å la være? :o
Gjest Violetta Skrevet 7. juli 2005 #11 Skrevet 7. juli 2005 Panteordningen har ingenting med dette å gjøre. Det du har hørt har sikkert å gjøre med at det skal fjernes en avgift på engangsemballasje. Dvs på øl- og brusbokser og endel annet. Dette betyr at de bryggeriene som ikke har planlagt for denne endringen nå får endel problemer. Denne avgiften har gjort det dyrere å kjøpe øl og brus på boks og beskyttet norske bryggerier da utenlandske stort sett bruker bokser (dvs konkurransevridene) og det gjør deres varer dyrere. Jeg vil anta at det er endel (ansatte og eiere) som blåser opp dette ved å hevde at det da vil komme en flom av emballasje som det ikke skal betales pant for og følgelig blir kastet i naturen. Jeg tror ikke det vil skje. Jeg vil anta at dersom det skulle bli mer søppel i naturen så er det ikke noe problem å innføre pant på engangsemballasje også. Det er ikke konkuransevridene. Det er f.eks. planer for pant på engangsgriller. Det er en fint tiltak synes jeg. Takk for oppklarende svar. Ja, jeg hadde mistanke om at den jeg snakket med hadde misforstått noe. Flaskepant er jo en hel næring med dem som selger panteautomater, mange som samler flasker osv.
Sommerfugl Skrevet 7. juli 2005 #12 Skrevet 7. juli 2005 Pengene man får ved panting er jo betalt ved kjøp av flasken. Å fjerne panten har ingen hensikt.
Superlammet Skrevet 8. juli 2005 #13 Skrevet 8. juli 2005 Igrunn ikke. Cause and effect. Cause: Regjeringen gjør slik at panteordningen forsvinner (evnt. på lang sikt). Effect: Folk flest er drittlei av å bli rævpult av en møkkaregjering og begynner å gi mer faen. svart/hvitt og fine farger!
Gjest *kosejoker* Skrevet 8. juli 2005 #14 Skrevet 8. juli 2005 Regjeringen gjør mer vondt enn godt for tiden, tror jeg. Selv om panteordningen tydeligvis ikke gjaldt flasker, er det jo tragisk å ta det bort fra f.eks ølbokser? Når de snakker så mye om gjenvinning og ditt og datt, kan de da ikke motsi seg selv så grundig?
sixx Skrevet 8. juli 2005 #15 Skrevet 8. juli 2005 Vel...jeg synes nå det er skremmende at folk har blitt så passive at de skylder på regjeringen i ett og alt. Folk burde ha vett nok til å ta vare på miljøet uansett. Folk burde ha vett til å ikke låne over evne uansett. Folk burde ha vett til å bruke sikkerhetsbelte i bil uansett (ja, er forslag nå om at alle biler skal få installert en sperre for kjøring uten bilbelte) ...jeg kan ramse opp til det kjedsommelige. Folk får ta ansvar selv....så kan regjeringen regjere. Mange som klager på politikerne vet jo ikke en gang hva de klager på....men allikevel er det regjeringens feil.
Frodo Skrevet 8. juli 2005 #16 Skrevet 8. juli 2005 Uvitenheten er tydeligvis stor her. Det det er snakk om er fjerning av avgift på såkalte PET-flasker som brukes en gang, som males opp og smeltes om til nye flasker i stedet for å vaskes som dagens plastflasker. Pantesystemet beholdes for flaskene må samles inn for å bruke de til å lage nye flasker. Miljømessig er det ingen gevinst med den ene metoden fremfor den andre, og det er derfor urimelig at den ene skal ha avgift og ikke den andre. De fleste øl- og brusprodusentene bortsett fra markedsleder Ringnes (som eies av danske Carlsberg) er for fjerning av denne avgiften. http://www.petcore.org/envir_intro_01.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå