AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #1 Skrevet 13. juli 2020 Hei. Både moren og søsteren min hadde relativt kjappe og enkle fødsler, er dette arvelig? Begge fødde også noen dager før termin. Kan jeg bruke dette som utgangspunkt, eller er sjansen like stor for at jeg går overtid og må ta keisersnitt? Anonymkode: 7ec87...c6e
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #2 Skrevet 13. juli 2020 Nei. Mamma hadde rundt 20t fødsel, mens jeg hadde 3t Anonymkode: 04c03...072
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #3 Skrevet 13. juli 2020 Ikke så vitenskapelig, men både min mor og jeg har hatt styrtfødsler. Anonymkode: 6b6ae...2f1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #4 Skrevet 13. juli 2020 De sier det, men jeg var veldig ulik min mor. Hun fødte første over termin, vannet mitt gikk noen dager før termin. Fødselen hennes varte i rundt 20 timer, min varte i nærmere 80 timer... Anonymkode: 9537d...23b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #5 Skrevet 13. juli 2020 Det er vanskelig for meg å si, mamma fikk en lege til å måle bekkenet hennes og han fant ut at hun burde ha keisersnitt. Jeg tror ikke de gjør det sånn i dag. Jeg ble aldri målt, hadde to helt enkle fødsler, ikke så mye som et sting. Anonymkode: 9fa39...d83
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #6 Skrevet 13. juli 2020 Min mor hadde raske fødsler når de først kom igang. Min nr 1 tok over 24 timer fra 4 cm åpning, og måtte ha hjelp av vakuum. Med nr 2 var starten på fødselen helt lik, og hadde sikkert tatt like lang tid som med første, men pga. foster som viste mistrivsel ble det hastekeisersnitt. Anonymkode: 1d260...724
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #7 Skrevet 13. juli 2020 Det er nok sikkert arvelige faktorer inne i bildet, størrelse på bekken, størrelse på foster osv, men det er nok ikke direkte slik at man arver fødselen til sin mor. Jeg er kroppsmessig mest lik min fars slekt og mine fødsler har vært veldig ulike fødslene som moren min hadde. Hun hadde lange harde fødsler og jeg kjappe lette. Hun slet f.eks også med svak livmorhals og hadde derfor flere seine spontanaborter/ alt for tidlige fødsler, mens jeg aldri har hatt slike problemer. Anonymkode: 18ec4...19a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #8 Skrevet 13. juli 2020 Mamma var i fødsel i tre døgn når hun fødte meg, og både tante og bestemødre på begge sider hadde lange og harde fødsler. Samtlige gikk over termin. Selv har jeg hatt to enkle fødsler på 3 og 1 time, dagen før termin begge ganger. Anonymkode: 014bb...dd4
Gjest Albbas Skrevet 13. juli 2020 #9 Skrevet 13. juli 2020 Han fødselslegen som ofte er på Foreldrerådet sier at man først og fremst ligner seg selv. Altså at arvelighet ikke spiller så stor rolle, men dine tidligere fødsler sier mye om fremtidige fødsler. Mulig det er en statistisk sammenheng på arvelighet, men den er jo ikke stor. Verken jeg, mamma eller søsteren min har hatt like fødsler ifht tid og fødselstidspunkt.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #10 Skrevet 13. juli 2020 De sier at det kan brukes som utgangspunkt, men ikke skrevet i sten Anonymkode: a1d93...1c0
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #11 Skrevet 13. juli 2020 Enkelte ting kan ha en arvelig faktor, men selve fødselsforløpet er mest individuelt. Ingen av mine fødsler var lik mine mors fødsler, faktisk var mine fødsler totalt ulike også. Anonymkode: 83603...d20
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #12 Skrevet 13. juli 2020 Min mor og søster hadde fødsel på 48 timer første gang. Jeg hadde 17 timer, og var hjemme mesteparten av den tiden. For da jeg fikk 4 cm åpning, så gikk det 30 min så var babyen ute. Så de sa at neste fødsel kom til å gå raskt, og den tok 1,5 time. Min mor og søster hadde 24 timers fødsel med nummer 2. Anonymkode: 4b5b2...ec1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #13 Skrevet 13. juli 2020 Min mamma hadde veldig enkle fødsler og graviditeter. Og ble raskt gravid. Min søster og jeg har det på samme måte. Begge har blitt gravide på første forsøk, har enkle graviditet og kjappe, enkle fødsler Vi har en søster til, men hun har foreløpig ingen barn, så vet ikke hvordan det blir der føler absolutt at det går litt i arv. Har flere venninner hvor dette stemmer også. Moren til ei venninne hadde veldig tøffe fødsler, og dette gikk da igjen til datteren feks. Anonymkode: 1261a...347
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå