Gå til innhold

Klatreroser i indre Troms?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg bor i indre Troms og har en liten hageflekk som ligger godt i le, altså mye sol og det blir godt og varmt akkurat der om sommeren. 
Men- har lest meg opp at roser bør være H7 eller mer- og jeg har ikke lyst på nyperoser 🤨 Er det noen som har litt greie på roser og kan anbefale meg en type som kan passe til min lille hageflekk? 
Tenkte å plante den inntil husveggen som er sørvendt 😊

Anonymkode: aa004...7d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Tiala skrev:

Jeg har sett litt på denne: https://hageland.no/hageplanter/roser/buskrose-hurdalsrose-2/  
Noen som har erfaring med denne rosen? Og som gjerne bor litt langt nord 😉😊

ts

Hurdalsrosen er veldig vanlig ved kysten av Nordland og Troms, men jeg vet ikke hvordan den klarer seg i innlandet.  Den er meget vakker, synes jeg :)  Dette er en buskrose som blir opp til 2-3 meter her hos meg.  Det er enkelt å ta avleggere, så vi har 4 stk. på eiendommern.  

Jeg har også klatrerosene "Polstjernen" (hvit) og "Flammentanz" (rød).  Tror dette er roser som tåler det hardeste klima.  

Anonymkode: 67841...6b4

Skrevet

Tusen takk for tips! Det er vanskelig å få tak i roser nå- men skal sette den på listen til nest års innkjøp ❤️Begge to så jo nydelige ut! Så krysser jeg fingre for at jeg skal klare det - selv på innlandet 😊

ts

Skrevet

Åja, hehe- ikke anonym mer- men det gjør ingenting 😅😊

Skrevet

Se på canadiske roser :)

Du kan spørre på Hesleberg gartneri eller Lundeby gartneri (send en mail), de har stort utvalg og sender. Kan godt være at noen på https://forum.hagegal.no/ har erfaringer. 

Hvis hagen ligger godt i le og du gjør godt grunnarbeid kan det være du kan slippe unna med lavere herdighetsgrad også :)

Skrevet
15 minutter siden, Tiala skrev:

Tusen takk for tips! Det er vanskelig å få tak i roser nå- men skal sette den på listen til nest års innkjøp ❤️Begge to så jo nydelige ut! Så krysser jeg fingre for at jeg skal klare det - selv på innlandet 😊

ts

Det er ikke sommeren som er vanskelig for rosene så langt nord, ser du fremhever at flekken er sørvendt og har mye sol om sommeren. 

Det er altså vinteren og frostskader som er greia. Mye kan avhjelpes ved at du er veldig flink til å dekke til rosen om vinteren. Strie, granbar, tykt lagt på jorda rundt rosestammen og oppetter stammen. Man bør også hyppe litt jord oppetter stammen, som beskyttelse for at den skal bunnfryse ned til marknivå. Den må ha noe stamme å springe nye skudd utifra neste sommer, som ikke er frostskadd og ødelagt av frost.

Altså, dekk veldig godt til om høsten, masse, så øker du sjansen for at rosebusken overlever den harde vinteren i nord.

Skrevet

Tusen takk for gode råd! 😊🌼 De skal jeg følge når jeg får kjøpt roser! 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...