Gå til innhold

Hvor og når møtte du dine «stebarn»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg og kjæresten har vært sammen i 1,5 år. Det ble slutt med han og barnemor for 2 år siden, og derfor skjulte vi oss i 6 måneder før vi visste oss «offentlig». Han har to barn, som jeg har ønsket å drøye med å møte siden jeg har vært redd for å være den som har «ødelagt» familien.

Jeg har overhodet ikke vært en del av bruddet, men likevel føler jeg at det har vært tidlig å møte dem. Men nå har vi snakket om det mer og mer, og vi har bestemt oss for at tiden er inne. Jeg er driiitnervøs.
Elsker barn, har to tantebarn og flere barn i familien så er vandt med det. Men så lurer jeg på... synes dere det er for tidlig?

Jeg ELSKER kjæresten og  vi er sikre på en framtid sammen, DOG er ikke barnemor begeistret over forholdet vårt. Noe som kanskje ødelegger litt?

Barna er 7 og 13 år. Jeg er 23, samboer 37. Har foreslått at vi kan dra på en dagstur sammen, eller på lekeland der de kan trekke seg unna hvis de vil det... men hvor møtte dere barna? Og hvis det er noen mødre her: hva tenkte du da barna møtte «stemor»?

Ble litt rotete dette her, og jeg gleder meg såklart til å møte de! Måtte bare få ut litt tanker🥰 OBS: jeg betegner meg ikke som en stemor nå, men bruker begrepet i denne tråden. Og før dere spør om jeg vil ha barn selv: Kroppen min bestemte seg for 7 år siden at jeg ikke sku få lov😌🤓 

Anonymkode: e1237...5f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg møtte sønnen til kjæresten min for 5 år siden. Da var han snart 6 år og jeg og hans far hadde vært sammen i over 5 år. 

Grunnen til at jeg ikke ble kjent med han før, var fordi guttens mor altså eks damen, nektet meg å være i nærheten av barnet,og nektet faren samvær hvis jeg var tilstede. 

Jeg møtte han mens han fremdeles bodde med moren, men hadde flyttet inn på eget rom fordi forholdet var dødt. 

Han flyttet ut rett etter vi ble kjent, og like etterpå ble vi sammen. 

Han sier jeg ikke var årsaken til bruddet, men at jeg var et springbrett for å komme seg ut av forholdet tidligere. 

Anonymkode: 38901...174

Skrevet

Jeg møtte stesønnen da jeg var sammen med eksen etter vi hadde vært sammen etter 1 mnd. Mulig det var litt tidlig men hadde han mest uansett da.. han var 3 år og tok imot meg med åpne armer.. men hadde det vært meg hadde jeg ventet ihvertfall et halvt år..

Skrevet

På generelt grunnlag må en se an når det passer. Jeg vil anta det tar lenger tid før det passer når du ikke er gammel nok til å kunne være barnas mor. Dersom dere tar en tur på badeland, er det godt mulig utenforstående tror kjæresten din har med sine tre døtre på badeland.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler offentlig plass først. Kort møte, feks 1 time. Lekeland, badeland, kino, cafe elns. 

Ha flere møter sånn. Greit at far presenterer deg som venninne før barna får lagt en mening om deg. Fort at de kommer i forsvar ovenfor moren hvis du er kjæresten til far. 
Når dere har fått et greit forhold og barna liker deg så kan du øke med å dra på besøk til de. Lage middag, se film, være med på deres interesser. Vær nyskjerrig og vis de at du ønsker å bli kjent med de. Ikke vis ømhet ovenfor far rundt barna før barna er komfortable med det. Viktig å ta det med ro. 
Når barna er trygge på deg kan dere gjøre aktiviteter alene sammen. God start til et godt forhold. 
Så når dere skal ta det steget å flytte sammen så er det viktig at barna er ombord på det også. 

Anbefaler deg også å få et godt forhold til moren. Gjør det mye enklere med barna også. Konflikter kan lage splid mellom barna, deg, far og mor. Det er ikke sunt. Møt mor alene og la henne bli kjent med deg. Møt henne med åpent sinn. 

Lykke til. Jeg er stemor og har godt forhold til stebarna og mor. 

Anonymkode: c90f9...641

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Brunello skrev:

På generelt grunnlag må en se an når det passer. Jeg vil anta det tar lenger tid før det passer når du ikke er gammel nok til å kunne være barnas mor. Dersom dere tar en tur på badeland, er det godt mulig utenforstående tror kjæresten din har med sine tre døtre på badeland.

Vel, jeg bryr meg fint lite hva folk tror. Dessuten tror jeg folk fint klarer regnestykket når de ser han behandle meg som en kjæreste, og ikke datter. Vi ser virkelig ikke på det som en faktor i denne situasjonen 🙂🙂🙂 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler offentlig plass først. Kort møte, feks 1 time. Lekeland, badeland, kino, cafe elns. 

Ha flere møter sånn. Greit at far presenterer deg som venninne før barna får lagt en mening om deg. Fort at de kommer i forsvar ovenfor moren hvis du er kjæresten til far. 
Når dere har fått et greit forhold og barna liker deg så kan du øke med å dra på besøk til de. Lage middag, se film, være med på deres interesser. Vær nyskjerrig og vis de at du ønsker å bli kjent med de. Ikke vis ømhet ovenfor far rundt barna før barna er komfortable med det. Viktig å ta det med ro. 
Når barna er trygge på deg kan dere gjøre aktiviteter alene sammen. God start til et godt forhold. 
Så når dere skal ta det steget å flytte sammen så er det viktig at barna er ombord på det også. 

Anbefaler deg også å få et godt forhold til moren. Gjør det mye enklere med barna også. Konflikter kan lage splid mellom barna, deg, far og mor. Det er ikke sunt. Møt mor alene og la henne bli kjent med deg. Møt henne med åpent sinn. 

Lykke til. Jeg er stemor og har godt forhold til stebarna og mor. 

Tusen takk for godt svar! Setter pris på det, og det hjelper ett nervøst hjerte😊  jeg forholder meg lite til mor som situasjonen er nå, men når vi får mer med hverandre å gjøre vil jeg aldri stå i veien for ett godt samarbeid med henne. Håper bare hun tenker det samme😁

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg bryr meg fint lite hva folk tror. Dessuten tror jeg folk fint klarer regnestykket når de ser han behandle meg som en kjæreste, og ikke datter. Vi ser virkelig ikke på det som en faktor i denne situasjonen 🙂🙂🙂 

Det er åpenbart en svært viktig faktor. Mange 13-åringer vil ha null respekt for fars kjæreste på 23. Spesielt dersom mor ikke snakker pent om det hjemme.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er hans barn, så jeg ville latt han styre det.

Anonymkode: d18a3...77a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Brunello skrev:

Det er åpenbart en svært viktig faktor. Mange 13-åringer vil ha null respekt for fars kjæreste på 23. Spesielt dersom mor ikke snakker pent om det hjemme.

Tenker at hennes ønske om å vise respekt til meg, kommer an på min måte å vise respekt for henne.

Regner ikke med det vil blomstre med en gang, men det gjør det ikke bedre med en slik holdning som utgangspunkt.

Jeg lar henne tilnærme seg meg, i akkurat det tempo hun ønsker. Dessuten tenker jeg ikke å ha noe oppdrager rolle🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Brunello skrev:

Det var ikke noe hyggelig skrevet. Du høres ut som en bitter og forsmpdd ex dame

Anonymkode: 38901...174

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er heldigvis ikke i denne situasjonen. Det være slik at det er partneren som introduserer dem for deg.

Endret av Sosialt
AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer ganske godt med virkelighet.  TS kunne vært storesøster til stebarnet sitt.

Det er best at du holder seg unna barna. Når man blir stemor/stefar så bør aldersforskjellen være såpass mye at det kunne ha vært dine egne barn.

Anonymkode: ae7a4...196

• Liker 1
Gjest Kirsebæra
Skrevet (endret)

.

Endret av Kirsebæra
Slettet
AnonymBruker
Skrevet

Du virker veldig fornuftig og reflektert. Jeg har selv opplevd hvor ille det kan gå som barnas mor.

Barna er så store at pappan burde spørre de selv om de vil møte pappas kjæreste. Og evnt komme med noen forslag til hva dere kan gjøre. 

Her ble alt gjort feil fra pappaens side og dermed har barna ikke tatt det bra og alt blitt en gedigen konflikt. 

Anonymkode: a639d...757

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ganske godt med virkelighet.  TS kunne vært storesøster til stebarnet sitt.

Det er best at du holder seg unna barna. Når man blir stemor/stefar så bør aldersforskjellen være såpass mye at det kunne ha vært dine egne barn.

Hvis dere tror han fikk meg da han var 14, er det Ok at dere tenker sånn. For det viser at dere ikke tenker så langt...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen fasit på dette. Jeg ventet med å introdusere min sønn til etter det var gått 8 måneder. Introduserte som venn da. Jeg er veldig på at man bør vente litt, at man er sikker før man inkluderer barn, men en kan aldri gardere seg helt. For min del ble jeg usikker på følelsene mine for mannen kort tid etter, og da følte jeg meg veldig dum. 😕 

Min eks introduserte før han i det hele tatt vurderte dama som partner. De var strengt tatt bare pulevenner. Få uker senere var de på hyttetur med en annen dame.. Noe jeg ikke synes noe om, men jeg ga klar beskjed om at sønnen skulle bli inkludert, så måtte han stå i det, ikke introdusere han for hver nye dame som går inn og ut av livet. Det ville aldri falt meg inn å nekte ny partner å få være med sønnen vår, men jeg syns man bør vente til det er seriøst, og at man har tro på forholdet, men det finnes som sagt ingen fasit. Det blir opp til hver enkelt.

Anonymkode: e4955...e19

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvom dette stemmer. Kan heller TS fungere mer som venninne for barna til kjæresten hennes. Det vil i større grad fungere enn at hun tar morsrollen for en som er 10 år eldre.

Anonymkode: c66c8...edb

• Liker 2
Gjest Kirsebæra
Skrevet (endret)

.

Endret av Kirsebæra
Slettet
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for godt svar! Setter pris på det, og det hjelper ett nervøst hjerte😊  jeg forholder meg lite til mor som situasjonen er nå, men når vi får mer med hverandre å gjøre vil jeg aldri stå i veien for ett godt samarbeid med henne. Håper bare hun tenker det samme😁

Anbefaler deg å ta det steget før du møter barna. Slik at hun får møte deg først. Jeg er mor selv og jeg hadde villet møtt nye damen til mannen før barna hadde blitt involvert. 

Kan ikke far invitere mor på besøk en kveld eller du ta en kaffe med henne? Hun kjenner barna sine like godt som far. Dere kan legge en plan for hvordan dere skal introdusere det ovenfor barna. 
Samarbeid er alfa og omega 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...