Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Evig tilbakevendende meg som abonnerer på økologiske grønnsaker. Denne gangen har jeg fått neper i hus som jeg ikke aner hva jeg skal bruke til. Har ikke spist en nepe i hele mitt liv.

Hva smaker det som, hva passer det til, skal de kokes, kan de spises rå, i det hele tatt? Ikke engang min trofaste vegetarkokebok nevnte neper..!

Skrevet

jeg spiser dem bare som dem er jeg:_)

Gjest Madeline
Skrevet

Neper er kjempegodt og jeg spiser de som de er.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Selv bruker jeg aldri neper annet enn til å knaske rå, men Mamma vet jeg bruker dem i kylling- og lammefrikassé. Kuttes i grove biter og has i sausen sammen med f.eks. gulrot og purre.

Skrevet

Neper er jo kjempegodt og sommergrønnsak nummer en for meg!

Spiser de også helst rå, i salater eller oppskåret i staver med dipp. Eller i wok, i gratenger osv.

Får du forresten ikke med et sånt oppskrifthefte til de grønnsakseskene? Trodde det var vanlig jeg. :)

Skrevet

Du kan også skjære opp nepene i staver og koke/smørdampe dem sammen med andre grønnsaker, feks nye gulrøtter, blomkål, brokkoli, sukkererter, vårløk etc. - gjerne også oppskårne nypoteter i samme gryte. Delikat og sommerlett tilbehør til både kjøtt og fisk, med persilledryss.

Ellers er neper som Dalwhinnie sier godt i frikassé - en klassiker i det franske kjøkken. :)

Gjest GreenSky
Skrevet

Passer fint i grønnsaksuppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...