AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #1 Skrevet 12. juli 2020 Vår sønn på 16 år er inne i en periode hvor han virkelig ser ut til å mislike alt ved meg som mor like sterkt som han nærmest tilber faren sin. Føler jeg står midt i et sjalusidrama med min egen sønn.... Han viser ekstra sinne og frustrasjon til meg hvis far og jeg finner på noe sammen uten han. Han trives godt på skolen, men finner ganske sjelden på noe med dem i fritiden. Han demonstrerer høylytt ved alt jeg sier og gjør, alt ved meg er utrolig teit i beste tenåringsopprør- stil, mens faren ser ut til å unnslippe helt. Vi har kommet til enighet om at slik er det nå en periode, at det forandrer seg etterhvert. Noen her som har opplevd noe lignende? Anonymkode: 20fb3...88d
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #2 Skrevet 12. juli 2020 Er du den strenge som må sette mest grenser og krav, mens mannen din er mer i bakgrunnen og fremstår som lite streng? Dette er veldig typisk, og samtidig grunnen til at mange tenåringer "ikke liker" mamma en periode. Det beste tipset er i så fall å la mannen få mer ansvar for å sette grenser og gi konsekvenser, så ikke hele byrden faller på deg. - Hilsen ungdomsskolelærer Anonymkode: f96d0...4b6 9
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #3 Skrevet 12. juli 2020 Det er vel ikke unormalt. Min kjæreste har barn og nå som datteren nærmer seg tenårene går det andre veien. Pappa er dust og mamma er grei. Det forsterkes selvsagt mer av at mor danser etter hennes pipe. Anonymkode: 787d7...49a 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #4 Skrevet 12. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du den strenge som må sette mest grenser og krav, mens mannen din er mer i bakgrunnen og fremstår som lite streng? Dette er veldig typisk, og samtidig grunnen til at mange tenåringer "ikke liker" mamma en periode. Det beste tipset er i så fall å la mannen få mer ansvar for å sette grenser og gi konsekvenser, så ikke hele byrden faller på deg. - Hilsen ungdomsskolelærer Anonymkode: f96d0...4b6 Riktig! Det er jeg som er den kijipe grensesetteren. Vi jobber med at han skal forsøke med grensesetting også, men vanskelig å snu mannen dessverre. Nå er gutten vår selvdreven og dyktig på skolen, så den delen går mest av seg selv nå heldigvis. Egentlig er det ikke behov med så mye grensesetting for han lenger, men opp igjennom barndommen hans er det jeg som har vært grensesetteren hans. Håper forholdet mellom sønnen og meg blir bedre. Det er veldig fint mellom faren hans og meg. Anonymkode: 20fb3...88d 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #5 Skrevet 12. juli 2020 Her må jo far også sette ned foten, forklare at det ikke er greit å snakke til deg på den måten. Anonymkode: febc6...13c 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #6 Skrevet 12. juli 2020 Opposisjon i den alderen er jo helt vanlig. Det går over. Anonymkode: cb94f...92d
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #7 Skrevet 12. juli 2020 Det er vel litt sånn det skal være, så lenge han ikke blir stygg i munnen og gjør ulovlige/ikke ok ting så ville jeg ha vært der for han og trøstet meg med at det er over om noen år. Anonymkode: 40a28...e9c 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #8 Skrevet 12. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Riktig! Det er jeg som er den kijipe grensesetteren. Vi jobber med at han skal forsøke med grensesetting også, men vanskelig å snu mannen dessverre. Nå er gutten vår selvdreven og dyktig på skolen, så den delen går mest av seg selv nå heldigvis. Egentlig er det ikke behov med så mye grensesetting for han lenger, men opp igjennom barndommen hans er det jeg som har vært grensesetteren hans. Håper forholdet mellom sønnen og meg blir bedre. Det er veldig fint mellom faren hans og meg. Anonymkode: 20fb3...88d Veldig standard dette her. Mulig du ikke trenger å sette så mye grenser nå, men det er sikkert du som må be han om alle småtingene, som å rydde av bordet etter seg, rydde rommet eller lignende? I din sønns øyne er du akkurat nå en masete kjerring, mens faren er en kul og avslappet kompis. Du må snakke med mannen din om hva slags ansvar han har oppi dette, for det er faktisk delvis hans skyld at forholdet mellom deg og sønnen er som det er. Det hadde ikke gått å oppdra et barn hvis dere begge var som mannen din, og det er ikke rettferdig at du må ta ansvar å være den strenge hver gang. Når det er sagt, høres det ikke så ille ut at dette ikke blir bedre om noen år, så jeg tror ikke du skal være redd for at forholdet deres er ødelagt for alltid eller noe slikt. Allikevel syns jeg mannen din bør komme på banen og både fortelle sønnen deres hvordan man behandler andre (deg), i tillegg til at han fremover må gi flere av de "kjipe" beskjedene. - Ungdomsskolelærer Anonymkode: f96d0...4b6 7
Gjest WhisperingWind Skrevet 12. juli 2020 #9 Skrevet 12. juli 2020 Normalt at barn utagerer mest mot den de er tryggest på. Kjipt nok 👀😂 MEN. Mannen din må backe deg opp. Dere skal stå sammen om regler, plikter og oppgaver. Her må han gro noen baller.
Gjest Mysticgirl Skrevet 12. juli 2020 #10 Skrevet 12. juli 2020 Da må jo selvfølgelig mannen din sette grenser for sønnen den og snakke med han, siden det er han som høster mer respekt fra din sønn. Så han må trå til og fortelle hvor skapet skal stå .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå