Nuttery Skrevet 12. juli 2020 #1 Del Skrevet 12. juli 2020 Hei, Jeg fikk nylig påvist en liten beinlengdeforskjell (ca 2cm) hos legen. Han sa at det er ganske lite, men at å utjevne dette med en innleggssåle kan hjelpe på de smertene jeg har. Jeg har forsøkt å google etter såler for dette, de jeg finner er enten for høye (3-7cm) eller ekstremt dyre (2000kr for ett par). Noe annet jeg lurer på er at vil ikke skoene bli fryktelig trange hvis de er bygd opp 1-2 cm inni? Har noen erfaring med dette, og kan gi meg noen tips? Både til type såle, plass de kan kjøpes, eller om jeg rett og slett må bite i det sure eplet og kjøpe de dyre sålene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #2 Del Skrevet 12. juli 2020 2 cm er faktisk ikke veldig liten, det er fra der ortopediske begynner med å legge inn såler og bygge opp sko, legen din burde sendt deg videre til ortopedisk så de kan bestemme det, for den forskjellen der er betydelig, faktisk. Anonymkode: 5644a...23f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #3 Del Skrevet 12. juli 2020 Jeg vil anbefale deg å bygge opp gradvis, med vanlige innleggssåler (hæler) som du kjøper hvorsomhelst. Hver bygger ca 1/2 cm, så du begynner med 1 og legger så 2 oppå hverandre. Hva du så gjør videre blir opp til deg, om du stopper på 1 cm eller kjøper noe dyrere. Som du skriver, blir det litt klønete med hele 2 cm innleggssåle i en vanlig sko. Du har selvsagt også muligheten for å bygge litt på hælen, i stedet for innleggssåle, evt en kombinasjon. En skomaker kan bygge opp hælen på en sko. Uansett vil du få vondt i perioden da musklene i ryggen "legger seg om", men etter det vil du merke mindre ryggvondt. Anonymkode: 43a47...444 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 12. juli 2020 Forfatter #4 Del Skrevet 12. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 2 cm er faktisk ikke veldig liten, det er fra der ortopediske begynner med å legge inn såler og bygge opp sko, legen din burde sendt deg videre til ortopedisk så de kan bestemme det, for den forskjellen der er betydelig, faktisk. Anonymkode: 5644a...23f Den var 1,9cm eller noe sånt, han sa de fleste ikke merket noe med denne forskjellen. Han sa at jeg kunne prøve med en såle på f.eks 0.5cm til å begynne med, for å se om det hjalp. Personlig "vet" jeg at dette antageligvis utgjør en del av problemene jeg har med den ene hoften min. Fikk beskjed om å kjøpe en innleggssåle på 0.5cm og ta en tur til fysioterapeut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 12. juli 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 12. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil anbefale deg å bygge opp gradvis, med vanlige innleggssåler (hæler) som du kjøper hvorsomhelst. Hver bygger ca 1/2 cm, så du begynner med 1 og legger så 2 oppå hverandre. Hva du så gjør videre blir opp til deg, om du stopper på 1 cm eller kjøper noe dyrere. Som du skriver, blir det litt klønete med hele 2 cm innleggssåle i en vanlig sko. Du har selvsagt også muligheten for å bygge litt på hælen, i stedet for innleggssåle, evt en kombinasjon. En skomaker kan bygge opp hælen på en sko. Uansett vil du få vondt i perioden da musklene i ryggen "legger seg om", men etter det vil du merke mindre ryggvondt. Anonymkode: 43a47...444 Holder det med oppbygging for hælen? Altså ikke hele foten? Tenkte å begynne smått, men vil opp til i alle fall 1,5cm etter hvert. Jeg er sykepleier å går mye på jobb, og har mye vondt i både ryggen (spesielt skuldre og nakke), og høyre hofte (h. bein er kortest). Det blir nok en omstilling ja Men det kan da ikke bli stort verre enn det er tenker jeg! 😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juli 2020 #6 Del Skrevet 12. juli 2020 Blatchford - sko og såler Drevelin - fotsenger Fot- og ankelspesialisten Dette var bare et lite utvalg fra Google etter å ha søkt på oppbygging av sko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 12. juli 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 12. juli 2020 (endret) 4 minutter siden, Blondie65 skrev: Blatchford - sko og såler Drevelin - fotsenger Fot- og ankelspesialisten Dette var bare et lite utvalg fra Google etter å ha søkt på oppbygging av sko. Men for å få dette dekket kreves det henvisning til ortoped, og attest fra ortoped. Pluss forskjellen må være over 2cm, noe jeg ikke tror det er hos meg. Jeg ligger rett i underkant. Har bare fått beskjed om å kjøpe litt oppbygging i skoen Men er klar over at dette er en mulighet ja.. Endret 12. juli 2020 av Nuttery Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #8 Del Skrevet 12. juli 2020 1 minutt siden, Nuttery said: Holder det med oppbygging for hælen? Altså ikke hele foten? Tenkte å begynne smått, men vil opp til i alle fall 1,5cm etter hvert. Jeg er sykepleier å går mye på jobb, og har mye vondt i både ryggen (spesielt skuldre og nakke), og høyre hofte (h. bein er kortest). Det blir nok en omstilling ja Men det kan da ikke bli stort verre enn det er tenker jeg! 😛 Javisst! Og hvordan skulle du få plass til 2 cm såle under hele foten i en vanlig sko? Jeg har 1.5 cm lengdeforskjell på bena, og har ikke brukt innleggssåle på mange år. Men nå har jeg så vondt i korsryggen at jeg nok må starte opp igjen. Anonymkode: 43a47...444 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 12. juli 2020 Forfatter #9 Del Skrevet 12. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Javisst! Og hvordan skulle du få plass til 2 cm såle under hele foten i en vanlig sko? Jeg har 1.5 cm lengdeforskjell på bena, og har ikke brukt innleggssåle på mange år. Men nå har jeg så vondt i korsryggen at jeg nok må starte opp igjen. Anonymkode: 43a47...444 Det jeg tenkte på var at foten vil jo da være litt som jeg går i en høyhelt sko (dog veldig liten), altså helle nedover. Vet ikke om det er bra heller.. Jeg er klar over at det ikke er mulig å få 2cm såle inn i en vanlig sko, det er derfor jeg spurte. Om man eventuelt behøver "spesialbygde" sko (huff). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juli 2020 #10 Del Skrevet 12. juli 2020 (endret) 4 minutter siden, Nuttery skrev: Men for å få dette dekket kreves det henvisning til ortoped, og attest fra ortoped. Jeg har ingenting, har bare fått beskjed om å kjøpe litt oppbygging i skoen Men er klar over at dette er en mulighet ja.. Er du på jakt etter ordopeder? Man får ikke dekket det med mindre det er en viss forskjell (kjenner til dette da jeg hadde en bekjent som var akkurat under grensen - vedkommende betalte selv i alle år). Selv om du eventuelt skulle få det dekket, vil du bare få et visst beløp i året - resten må du dekke selv. Jeg hadde håpet at kildene mine kunne hjelpe deg videre? Eventuelt må du jo be legen henvise. Endret 12. juli 2020 av Blondie65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 12. juli 2020 Forfatter #11 Del Skrevet 12. juli 2020 Akkurat nå, Blondie65 skrev: Er du på jakt etter ordopeder? Man får ikke dekket det med mindre det er en viss forskjell (kjenner til dette da jeg hadde en bekjent som var akkurat under grensen). Vedkommende betalte selv i alle år. Selv om du eventuelt skulle få det dekket, vil du bare få et visst beløp i året - resten må du dekke selv. Jeg hadde håpet at kildene mine kunne hjelpe deg videre? Eventuelt må du jo be legen henvise. Nei, jeg er i utgangspunktet ute etter en nettside for å kjøpe såler på ca 1,5cm høyde. Jeg finner ikke dette selv, finner enten 3-7cm, eller disse som koster 2000kr+. Jeg tenker at det må da også finnes såler i litt lavere høyde, som ikke koster skjorta. Men ja, jeg må nok betale det selv uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg setter uansett pris på linkene du fant frem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #12 Del Skrevet 12. juli 2020 3 minutter siden, Nuttery said: Det jeg tenkte på var at foten vil jo da være litt som jeg går i en høyhelt sko (dog veldig liten), altså helle nedover. Vet ikke om det er bra heller.. Jeg er klar over at det ikke er mulig å få 2cm såle inn i en vanlig sko, det er derfor jeg spurte. Om man eventuelt behøver "spesialbygde" sko (huff). Jeg bygget aldri opp mer enn 1 cm, mens benlengdeforskjellen var 1/2 cm mer, og det gjorde nytten for meg. Så det er ikke sikkert at du må helt opp til 2 cm for å få effekt. Du kan kanskje ha egne jobbsko, som er bygget opp under hele foten, mens du bruker innleggssåle til andre sko? Men jeg merket aldri noe til at jeg "gikk i en høyhælt sko" da jeg brukte innleggssåle på 1 cm. Tror du må prøve deg litt fram. Anonymkode: 43a47...444 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juli 2020 #13 Del Skrevet 12. juli 2020 20 minutter siden, Nuttery skrev: Noe annet jeg lurer på er at vil ikke skoene bli fryktelig trange hvis de er bygd opp 1-2 cm inni? Det vanlige er at man bygger opp skoen fra utsiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #14 Del Skrevet 12. juli 2020 3 minutter siden, Nuttery said: Nei, jeg er i utgangspunktet ute etter en nettside for å kjøpe såler på ca 1,5cm høyde. Jeg finner ikke dette selv, finner enten 3-7cm, eller disse som koster 2000kr+. Jeg tenker at det må da også finnes såler i litt lavere høyde, som ikke koster skjorta. Men ja, jeg må nok betale det selv uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg setter uansett pris på linkene du fant frem Jeg tror ikke du skal gå rett på 1.5 cm, da får du i alle fall megavondt i overgangsperioden. Du ble vel også anbefalt å kjøpe en 1/2 cm innleggssåle, etter hva du har skrevet tidligere. Kjøp en pakke med vanlige innleggshæler, og begynn der. Anonymkode: 43a47...444 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 12. juli 2020 Forfatter #15 Del Skrevet 12. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du skal gå rett på 1.5 cm, da får du i alle fall megavondt i overgangsperioden. Du ble vel også anbefalt å kjøpe en 1/2 cm innleggssåle, etter hva du har skrevet tidligere. Kjøp en pakke med vanlige innleggshæler, og begynn der. Anonymkode: 43a47...444 Jeg har tenkt å starte på 0.5cm. Jeg er likevel ute etter en nettside hvor det er mulig å kjøpe såler med 1,5cm høyde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #16 Del Skrevet 12. juli 2020 Jeg har også ca 2 cm forskjell i benlengde. Hadde tidligere nesten 5 cm og ble operert. Nå bruker jeg vanlig kork-hæl som du får kjøpt på de fleste skobutikker. De finnes i størrelsen 5 og 10 mm og koster ca en femtilapp. Oppbygging av sko fungerer litt bedre for min del, men det koster ganske mye. Anonymkode: 4448b...a98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå