Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar snart fagbrev som maler. Valgte dette yrket siden jeg ikke visste hva jeg ville bli, men angrer litt. Kjenner at jeg vil gjøre noe annet og helst tjene mer.

Det var noen som sa jeg kunne gå Teknisk Fagskole, men hva ender jeg opp med å bli da? Hvilke muligheter er det?

Andre sa jeg kunne ta mesterbrev, men forstår det slik at det koster og at jeg da blir låst til maleryrket. Det vil jeg helst ikke.

Noen som har erfaringer eller andre tips og råd? Vil helst bort fra dette yrket, men vet ikke hvordan. Vil helst slippe å gå på en karrieresmell igjen.

Kan legge til at mine hobbyer er tegning, musikk og fiske om det skulle være til hjelp.

Anonymkode: a005a...a7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du interessert å drive med andre områder innen malerbransjen? F.eks salg, drift av malerbutikk etc?

Anonymkode: 6e2b2...a0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du interessert å drive med andre områder innen malerbransjen? F.eks salg, drift av malerbutikk etc?

Anonymkode: 6e2b2...a0d

Har hjulpet litt i butikk før med salg, men det var ikke helt meg. Jeg er ikke den typiske utadvendte salgspersonen, aner ikke om det går an å endre på det heller? 😅 Synes ikke jeg dugte til det i det hele tatt

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar snart fagbrev som maler. Valgte dette yrket siden jeg ikke visste hva jeg ville bli, men angrer litt. Kjenner at jeg vil gjøre noe annet og helst tjene mer.

Det var noen som sa jeg kunne gå Teknisk Fagskole, men hva ender jeg opp med å bli da? Hvilke muligheter er det?

Andre sa jeg kunne ta mesterbrev, men forstår det slik at det koster og at jeg da blir låst til maleryrket. Det vil jeg helst ikke.

Noen som har erfaringer eller andre tips og råd? Vil helst bort fra dette yrket, men vet ikke hvordan. Vil helst slippe å gå på en karrieresmell igjen.

Kan legge til at mine hobbyer er tegning, musikk og fiske om det skulle være til hjelp.

Høres ut som om du er mer innadvent. Jeg foreslår at du spør skolen/fagskolen om hvilke muligheter du har videre etter fagprøven. De har oversikten mer enn folk her inne. Man kan tjene godt som maler, eller håndverker generelt.

Anonymkode: faa50...80c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om du er mer innadvent. Jeg foreslår at du spør skolen/fagskolen om hvilke muligheter du har videre etter fagprøven. De har oversikten mer enn folk her inne. Man kan tjene godt som maler, eller håndverker generelt.

Anonymkode: faa50...80c

Takk, det skal jeg gjøre! Tenkte bare høre her om andre hadde tatt den samme veien og eventuelt hva de endte opp med, litt spennende å lese andres erfaringer også :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du kvinne eller mann, TS? Det er vel ikke så mange damer som blir malere i vår tid heller?

Anonymkode: f606c...199

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du kvinne eller mann, TS? Det er vel ikke så mange damer som blir malere i vår tid heller?

Anonymkode: f606c...199

Jeg er kvinne :)

• 1 måned senere...
Skrevet
På 12.7.2020 den 11.56, AnonymBruker skrev:

Hei, TS! Gammelt innlegg, men prøver allikevel. Driver å tar fagbrev som maler, men sliter litt med fagprøven, og har ikke gått opp til prøve ennå(er privatist) Vet du hva man skal kunne klare når det gjelder å legge gulv? vet bare at det er et trefiberplate en må legge gulv over? men hvor stort er det i lengde og bredde/kvm og er det kvadrat? hvor anbefaler du å legge skjøt hvis det er 1x2 i lengde og bredde? takk på forhånd.

Anonymkode: b90ce...b7b

Skrevet
På 12.7.2020 den 11.56, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er også kvinne, tok svennebrev som maler da jeg var 20 år, begynte på teknisk fagskole da jeg var 27 år. Gikk rett over i stilling som prosjektleder hos en byggentreprenør da jeg var ferdig på fagskolen. Jobber med det på 6. året nå :) Mesterbrev-kurset består av ledelse, økonomi og markedsføring (LØM). Denne modulen ligger også inne i fagskoleløpet, så jeg sendte kopi av vitnemål og søkte mesterbrevnemda om å få "godskrevet" dette etter fagskolen, og fikk innvilget mesterbrev. Du må betale en kontigent for å stå oppført i et søkbart register over mestere, samt for å ha lov til å profilere deg med mesteremblemet. For min del har mesterbrevet ingen praktisk betydning der jeg jobber nå, så jeg har ikke betalt de siste årene. Kommer kanskje til å gjøre det hvis jeg bytter jobb til f.eks en malerbedrift el. senere.

Går du teknisk fagskole, så kvalifiserer du til ulike mellomlederjobber innen bygg og anlegg. Du kan bygge på med f.eks BIM, DAK eller andre spesialfelt senere. Jeg opplever at fagskoleingeniører blir mer og mer anerkjent og ettertraktet på jobbmarkedet. Fordelen vår er at vi har praktisk erfaring i bunnen, og kjenner allerede bransjen godt fra innsiden. Jeg anbefaler varmt dette løpet! Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...