AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #1 Skrevet 12. juli 2020 Hei! jobber fullt som regnskapsfører (ikke autorisert og fører kun internregnskap så å oppnå autorisasjon i nåværende jobb er uaktuelt). Jeg ønsker å bli autorisert etterhvert og kommer til å søke meg videre når tiden er inne. Har det utrolig fleksibelt i nåværende stilling og trives godt. Men jeg føler at jeg stagnerer med tanke på faglig utvikling. Jeg er en introvert sjel som overhode ikke ønsker noen form for lederstilling men det er viktig for meg med faglige utfordringer. Har nå kommet inn på master i siviløkonom ved mitt lokale universitet g tenkte å ta et fag i halvåret ved siden av jobb. Har fire barn så jeg har begrenset med fritid, så noe mer enn det tror jeg ikke er oppnåelig. Målet med master er at jeg en gang i fremtiden ønsker å jobbe som selvstendig næringsdrivende og ønsker å ha den tittelen i tillegg til autorisert regnskapsfører. Så til spørsmålet: bør jeg nevne i en eventuell jobbsøknad til neste jobb at jeg holder på med master? Er redd det vil gi inntrykk av at jeg bare er på vei innom for å så søke meg videre. Hører gjerne også fra andre økonomer i forskjellige stillinger om hvordan deres jobbhverdag er og om noen har tips til gode og utfordrende stillinger som passer for introverte! Anonymkode: 34eed...490
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #2 Skrevet 12. juli 2020 Er det et studie som er lagt opp til å ta ét og ét fag sammen med andre deltidsstudenter? Ellers vil egentlig fraråde den løsningen din. Min erfaring med sivøkstudiet (fulltid) er at mange fag henger sammen og at gruppearbeid og slikt også går for hele semestret/studiet, så her vil du nok dessverre bli en ensom ulv som sliter med å følge med. Masteroppgaven hos oss startet vi forresten med allerede første studieåret, der problemstillingen ble levert inn som obligatorisk arbeidskrav, neste semester måtte hele metodedelen være ferdig (samtidig med, og som en del av, metodefaget i utdanningen) osv, så det er ikke så lett å dele inn i småbiter om det ikke er lagt tilrette for det. Har du sett på om du kanskje kan få sponset master i regnskap og revisjon (MMR)? De sponser det for mange i de store revisjonssekskapene, da betaler de utdanningen og får lønn underveis mener jeg. Ellers kan du se på en mer samlingsbasert master som er for folk i jobb, det er nok smartere enn sivøk. Master of Management er veldig bra, og så har du selvfølgelig MBA. Anonymkode: fb84d...6f6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #3 Skrevet 12. juli 2020 Du vil ta studiet over så mange år at du kan risikere å miste studieretten din. Sjekk hvilke regler universitet har når det gjelder progresjon. Det vil ta fryktelig lang tid å ta en master på den måten. Du bør ikke skrive at du «holder på med master» før du har tatt en hel del fag og faktisk har slutten i sikte. Hvis jeg hadde kalt deg inn til jobbintervju og oppdaget at du tar ett fag per semester og er i gang med fag nummer to, hadde jeg tenkt det var useriøst. Jeg hadde forventet at du studerte minimum 50%. Det er bedre å gå ned til 80% stilling og ta master på deltid (50%). Anonymkode: c510f...0ef
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #4 Skrevet 12. juli 2020 Ts her. tusen takk for konstruktive svar, jeg var ikke klar over at det kunne by på så mange «problemer» å ta ett og ett emne. Da er det sikkert bedre å se etter noe samlingsbasert på deltid, det hadde jo vært topp å møte andre i samme situasjon! Anonymkode: 34eed...490
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #5 Skrevet 12. juli 2020 På Høyskolen Innlandet kan du ta en master delt i 4 år for å bli siviløkonom. De har 3 ulike retninger du kan velge. Det er samlingsbasert og du må ta ikke en, men 2 fag per semester. Anonymkode: e7f4f...186
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #6 Skrevet 12. juli 2020 Jeg tok master på høgskolen i innlandet som andre nevner over her med 2 fag i semesteret over 4 år. Det var lagt opp til en del gruppeoppgaver selv om det var samlingsbasert så tror kanskje det hadde vært litt utfordrende å ta det på 8 år, særlig med masteroppgaven. Studieplaner kan også endre seg så det kan hende de emnene du tar kan endre seg med antall stp frem til du er ferdig. Endel sånne praktiske ting som jeg ville sjekket nøye ut først om du ønsker å dra det ut over så mange år. Jeg har heller ingen lederambisjoner men er opptatt av trygghet og forutsigbarhet så jeg tok hovedsakelig masteren for jeg føler at faglig tyngde er en trygghet i jobbmarkedet. Samtidig som at jeg syns det er gøy og interessant å studere. Jeg har samme jobb som før jeg studerte og har heller ingen plan om å bytte. Er nok også litt introvert, jeg jobber i offentlig sektor og har en jobb som noen kanskje vil si er kjedelig men som for meg er trygg og forutsigbar. Jeg syns ikke det er negativt å nevne i jobbsøknad at du studerer, de fleste arbeidsgivere ønsker vel ansatte som er utviklende og offensive. Regner med at du søker på jobber i samme bransje så det er ikke så rart at man ønsker å videreutdanne seg. Anonymkode: 3f1fe...c4a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #7 Skrevet 13. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok master på høgskolen i innlandet som andre nevner over her med 2 fag i semesteret over 4 år. Det var lagt opp til en del gruppeoppgaver selv om det var samlingsbasert så tror kanskje det hadde vært litt utfordrende å ta det på 8 år, særlig med masteroppgaven. Studieplaner kan også endre seg så det kan hende de emnene du tar kan endre seg med antall stp frem til du er ferdig. Endel sånne praktiske ting som jeg ville sjekket nøye ut først om du ønsker å dra det ut over så mange år. Jeg har heller ingen lederambisjoner men er opptatt av trygghet og forutsigbarhet så jeg tok hovedsakelig masteren for jeg føler at faglig tyngde er en trygghet i jobbmarkedet. Samtidig som at jeg syns det er gøy og interessant å studere. Jeg har samme jobb som før jeg studerte og har heller ingen plan om å bytte. Er nok også litt introvert, jeg jobber i offentlig sektor og har en jobb som noen kanskje vil si er kjedelig men som for meg er trygg og forutsigbar. Jeg syns ikke det er negativt å nevne i jobbsøknad at du studerer, de fleste arbeidsgivere ønsker vel ansatte som er utviklende og offensive. Regner med at du søker på jobber i samme bransje så det er ikke så rart at man ønsker å videreutdanne seg. Anonymkode: 3f1fe...c4a Takk for svar! hvordan fungerte gruppeoppgavene? Regner med elevene kom fra mange forskjellige steder i landet og at det var vanskelig å møtes utenom samlingene? Og hvordan var samlingene generelt? Hvor stor del Var undervisning og hva gjorde dere da dere hadde fri? Da var det kanskje overvekt av studenter som hadde familie og ikke var helt unge lenger? Dette høres jo helt perfekt ut! Anonymkode: 34eed...490
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #8 Skrevet 13. juli 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! hvordan fungerte gruppeoppgavene? Regner med elevene kom fra mange forskjellige steder i landet og at det var vanskelig å møtes utenom samlingene? Og hvordan var samlingene generelt? Hvor stor del Var undervisning og hva gjorde dere da dere hadde fri? Da var det kanskje overvekt av studenter som hadde familie og ikke var helt unge lenger? Dette høres jo helt perfekt ut! Anonymkode: 34eed...490 Det kan godt hende opplegget har forandret seg men når jeg studerte så var det fire samlinger i semesteret, 50% obligatorisk oppmøte. Samlingene varierte mellom 2 og 3 dager. En del bodde ikke så langt unna så de reiste frem og tilbake mens andre som meg selv måtte overnatte. Noen gikk ut og spiste middag sammen på kvelden, var med på det noen ganger men tok ofte en rolig kveld. Tok det litt som en husmorferie. Det var studenter i alle aldre egentlig, noen som kom rett fra bachelor og noen som hadde arbeidet lenge. Noen bodde i nærheten av hverandre så de samarbeidet fysisk på gruppeoppgaver men det var ikke tilfelle for meg. Vi brukte en versjon av Word der flere kan skrive i samme dokument samtidig, også snakket vi sammen på Skype eller sendte eposter med ting vi diskuterte. Det var ofte lagt opp til flere delsvar på hver oppgave så vi fordelte deloppgavene mellom oss. Det er litt mer tidkrevende å skrive gruppeoppgave på den måten men det gikk greit egentlig. Anonymkode: 3f1fe...c4a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #9 Skrevet 13. juli 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan godt hende opplegget har forandret seg men når jeg studerte så var det fire samlinger i semesteret, 50% obligatorisk oppmøte. Samlingene varierte mellom 2 og 3 dager. En del bodde ikke så langt unna så de reiste frem og tilbake mens andre som meg selv måtte overnatte. Noen gikk ut og spiste middag sammen på kvelden, var med på det noen ganger men tok ofte en rolig kveld. Tok det litt som en husmorferie. Det var studenter i alle aldre egentlig, noen som kom rett fra bachelor og noen som hadde arbeidet lenge. Noen bodde i nærheten av hverandre så de samarbeidet fysisk på gruppeoppgaver men det var ikke tilfelle for meg. Vi brukte en versjon av Word der flere kan skrive i samme dokument samtidig, også snakket vi sammen på Skype eller sendte eposter med ting vi diskuterte. Det var ofte lagt opp til flere delsvar på hver oppgave så vi fordelte deloppgavene mellom oss. Det er litt mer tidkrevende å skrive gruppeoppgave på den måten men det gikk greit egentlig. Anonymkode: 3f1fe...c4a Høres jo veldig greit ut. Var det muntlige presentasjoner? Måtte det gjøres alene eller i gruppe og evt foran hvor mange? Anonymkode: 34eed...490
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #10 Skrevet 13. juli 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan godt hende opplegget har forandret seg men når jeg studerte så var det fire samlinger i semesteret, 50% obligatorisk oppmøte. Samlingene varierte mellom 2 og 3 dager. En del bodde ikke så langt unna så de reiste frem og tilbake mens andre som meg selv måtte overnatte. Noen gikk ut og spiste middag sammen på kvelden, var med på det noen ganger men tok ofte en rolig kveld. Tok det litt som en husmorferie. Det var studenter i alle aldre egentlig, noen som kom rett fra bachelor og noen som hadde arbeidet lenge. Noen bodde i nærheten av hverandre så de samarbeidet fysisk på gruppeoppgaver men det var ikke tilfelle for meg. Vi brukte en versjon av Word der flere kan skrive i samme dokument samtidig, også snakket vi sammen på Skype eller sendte eposter med ting vi diskuterte. Det var ofte lagt opp til flere delsvar på hver oppgave så vi fordelte deloppgavene mellom oss. Det er litt mer tidkrevende å skrive gruppeoppgave på den måten men det gikk greit egentlig. Anonymkode: 3f1fe...c4a Jer er ikke Ts. Vet du om det var noen med utenlandsk backgrunn? Jeg bare spør fordi selv om jeg har bestått Bergens test, er jeg veldig usikker om min norsk er god nok for en master, og synes det vil være veldig ubehagelig å være den eneste som ikke er norsk. Beklager om det høres litt dum ut, men jeg erfarte en gang på en annen kurs at nordmenn ikke var spesielt imøtekommende. De var greit og hyggelig, men ikke så inkluderende. Følte at jeg brukte all min energi bare for å prøve å inkludere meg i de samtalene. Anonymkode: e7f4f...186
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #11 Skrevet 13. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres jo veldig greit ut. Var det muntlige presentasjoner? Måtte det gjøres alene eller i gruppe og evt foran hvor mange? Anonymkode: 34eed...490 Vi hadde muntlig forsvar av masteroppgaven, det var foran sensorene og fagansvarlig bare. Hadde vel et par andre presentasjoner av gruppeoppgaver, det var foran de som tok samme emne så antallet kan jo variere. Hadde ingen individuell presentasjon. Så det var ikke så mye muntlig opplegg. Man ble selvfølgelig oppfordret til å stille spørsmål og delta i undervisningen, noen var veldig frampå der men det er frivillig. Anonymkode: 3f1fe...c4a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #12 Skrevet 13. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jer er ikke Ts. Vet du om det var noen med utenlandsk backgrunn? Jeg bare spør fordi selv om jeg har bestått Bergens test, er jeg veldig usikker om min norsk er god nok for en master, og synes det vil være veldig ubehagelig å være den eneste som ikke er norsk. Beklager om det høres litt dum ut, men jeg erfarte en gang på en annen kurs at nordmenn ikke var spesielt imøtekommende. De var greit og hyggelig, men ikke så inkluderende. Følte at jeg brukte all min energi bare for å prøve å inkludere meg i de samtalene. Anonymkode: e7f4f...186 Ja det var et par stykker der som hadde utenlandsk bakgrunn. I et samlingsbasert studie som dette så møtes man jo ikke så mange ganger i året så jeg vil ikke si at jeg ble så veldig godt kjent med noen av de andre utover de jeg var på gruppe med. Så for meg (som er norsk) så var det ikke så veldig sosialt givende, men som jeg har skrevet før i tråden så deltok jeg ikke så ofte på felles middag på kvelden osv så tror det blir litt til hva man ønsker selv. En stor del av pensum er på engelsk, og man kan velge å skrive masteroppgaven på engelsk om man vil det. Så om du behersker engelsk så tror jeg ikke det er faglig til hinder om du føler deg usikker på norsken Anonymkode: 3f1fe...c4a 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #13 Skrevet 13. juli 2020 Takk! Greit å høre at man kan skrive masteroppgaven på engelsk Men hvem har valgt de gruppene ? For å danne en gruppe må man bli litt kjent med hverandre, eller var det læreren som bestemt hvem skal være med hvem? Anonymkode: e7f4f...186
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #14 Skrevet 13. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Greit å høre at man kan skrive masteroppgaven på engelsk Men hvem har valgt de gruppene ? For å danne en gruppe må man bli litt kjent med hverandre, eller var det læreren som bestemt hvem skal være med hvem? Anonymkode: e7f4f...186 Ble oppdelt i grupper på første samling av skolen. Gruppene skulle vi ha det første semesteret, så kunne man danne nye grupper senere om man ville men tror de aller fleste fortsatte i samme gruppene. Anonymkode: 3f1fe...c4a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå