Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søvn har alltid vært en liten utfordring for frøkna på 10 mnd. Til og med på sykehuset slet de med å få tatt hørseltesten av henne fordi hun ikke sov dypt nok. 

Hun sover som regel godt om natta når hun først sovner. Problemet er bare at det varierer så veldig når hun faktisk sovner. Fram til hun var 4 mnd hadde hun den lengste våkentiden sin sent på kvelden, sovnet da sjelden før 1-2 tida. Det er heldigvis bedre, men hun sover fortsatt ikke nok. 

Hun sover 2-3 lurer på 30 min på dagen, og sovner alt fra 19-22 på kvelden. Våkner alt fra 6.30-8 på morgenen. Det er så enormt vanskelig å få rutine, for selv om hun kan ha to dager der hun f.eks våkner samtidig på morgenen og sover likt på dagen kan kveldene bli totalt forskjellige. Sovner hun i 18.30-19 tida på kvelden sover hu. Gjerne bare en halvtime for så å være våken i flere timer. Legger hun seg senere kan hun sovne kjapt eller ligge i flere timer.

Plutselig kan hun ta en dupp på 2-3 timer, noe som er lenger enn hun pleier å sove totalt på dagen. Hun kan også finne på å sove til 9.30. Dette er sjelden, men det skjer. 

Totalt sover hun sjelden over 12 timer. Siste døgnet han hun f.eks sovet 10.5 timer; 1,5 time fordelt på tre lurer og 9 timer i natt. Hun virker forsåvidt fornøyd for der meste, men det skal ikke mye til for at hun blir grinete om dagen. Må innrømme at jeg kjenner litt på at egentiden blir så minimal også når hun "aldri" sover og bare kneker på fanget hele dagen. 

Noen som har noen råd til meg? 

Anonymkode: 1563d...89f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å ikke fokusere for mye på å telle antall minutter? Ikke tell hvor ofte hun sover, eller hvor ofte hun har vært våken. Det er veldig lett da mye styres av klokka for å kunne forutse ting, men disse små er uforutsigbare. Noen trenger mindre søvn enn andre og alle dager er forskjellige. 

Hvis du har mulighet så ville jeg heller prøvd å fokusere på de tegnene hun gir. Det er vanskelig med rutiner på slike små, dagen blir etter behovene som er akkurat den dagen. Om det er mange små dupper eller færre lange dupper spiller ikke noen rolle så lenge barnet får dekt sitt behov den dagen. 

Som jeg forstår det så sover hun kun på fanget ditt? Hva med vogn eller bæresele? Da får du hvertfall vært litt mer mobil og kan få hendene fri til å gjøre andre ting. 

Hun merker også om du stresser fordi du teller minutter og sekunder på klokka, eller følger det som står på nettet. Barn er ikke teori, de er praksis. 

Anonymkode: 17369...35c

AnonymBruker
Skrevet

Min yngste på 10 mnd er ganske lik, men vi styrer søvnen ved å ha siste lur senest ferdig kl 15. Legger for natten kl 17.30, står opp 04.30-05. Det er dette som fungerer her, hvis vi tar en liten lur kl 17 kan han fint være våken til 22 og likevel våkne grytidlig neste morgen. Så har vi første lur 09 og andre kl 13. Som regel blir det bare 30 minutter per lur. 

Anonymkode: 348db...157

AnonymBruker
Skrevet

Men det er nettopp det, hun får ikke dekket sitt behov. 10-11 timer er ikke nok for en på 10 mnd. Hun blir fort grinete og mellom siste hvil og legging er hun veldig grinete. Bare makker rundt på fanget uten at noe er godt nok. 

Hun sover ikke på fanget, hun sover i senga. Men hun sover som regel kun 30 min og man får ikke gjort så mye da. Samme når jeg må sitte med henne til hun sovner når det kan bli så seint som 22. Sover kun i vogn på trilletur, og da helst i ulendt terreng, noe som også er en utfordring om vi skal noe. 

Stresser ikke, følger hennes rytme, må nesten det når hun sover så variert. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min yngste på 10 mnd er ganske lik, men vi styrer søvnen ved å ha siste lur senest ferdig kl 15. Legger for natten kl 17.30, står opp 04.30-05. Det er dette som fungerer her, hvis vi tar en liten lur kl 17 kan han fint være våken til 22 og likevel våkne grytidlig neste morgen. Så har vi første lur 09 og andre kl 13. Som regel blir det bare 30 minutter per lur. 

Anonymkode: 348db...157

Problemet her om siste lur er såpass tidlig så blir leggetiden som en siste lur. Hun sover en halvtime og våkner igjen for så å holde det gående i flere timer. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker man ikke skal være så redd for å prøve noe annet hvis dagens situasjon ikke funker. Kan jo godt hende rutiner er det som skal til, det går jo an å prøve et par uker og se om det hjelper noe. Søvn var totalt kaotisk for oss så vi gikk for et søvnprogram (little ones - men «alle» har jo et program som hevder de har løsningen på alle problemer) og selv om vi selvsagt må justere dagene etter hvordan baby har det akkurat den dagen så er søvn blitt mye mer forutsigbart og mye mindre kamp. Enig med ab over at barn er praksis og ikke teori men noen trenger faste rutiner mer en andre så for oss har det hjulpet. Høres uansett ut som om hun er overtrøtt, korte lurer, vanskelig å legge og våken igjen etter leggetid høres veldig kjent ut. 

Anonymkode: 1069c...072

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...