Trill Skrevet 7. juli 2005 #1 Skrevet 7. juli 2005 Når eg lagar grove rundstykker blir dei ALLTDI mislykka.. Dei blir altfor kompakte- og det skjer igjen og igjen og igjen... Tips- nokon? Har du ei god oppskrift?
Gjest manne-hobbybaker-gjest Skrevet 7. juli 2005 #2 Skrevet 7. juli 2005 Vet ikke om du definerer disse som grove men det er iallefall ikke bare hvetemel i disse. Jeg har iallefall aldri hatt problemer med disse. Solsikkerundstykker (20 store eller 16 enda større) 5 dl skummet melk 1 beger kesam (magreste går bra) 50 gram gjær 2 ss olje (eks solsikkeolje) 1 ts salt 1 dl (75g) solsikkefrø 3 dl (200g) grovbakst 3 dl (180g) fin sammalt hvete 10 dl (650g) hvetemel Grovbakst kan erstattes med en blanding av rugmel (50%) grov sammalt hvetemel (25%) og litt vanlig hvetemel (25%) - tror dette er det forholdet jeg bruker. 1 Bland alt det tørre (inkl frø). 2 Varm opp melk, kesam, olje og rør kesamen inn slik at det blir en jevn "suppe". Ha i gjær når væsken er lunken og bland til den er oppløst. 3 Bland tørt og vått og elt noen minutter. 4 Hev i minst en time 5 Trill ut rundstykker 6 Hev på nytt i en time på brett. 7 Pensle med egg og ha på mer solsikkefrø 8 Stek på 225 grader i ca 10 min. Jeg har mine midt i ovnen. Disse er helt flotte å fryse og jeg har alltid et lager i fryseren. Jeg pleier å varme opp rundstykkene i stekeovnen etter at de har tint. Digg med et godt stykke ridderost.
Sommerfugl Skrevet 7. juli 2005 #3 Skrevet 7. juli 2005 1 liter grovt mel (sammalt vete, bygg, havregryn) 1 liter hvetemel 100 gram tørrgjær 1 liter vann 1 desiliter olje (måler aldri, bare heller i) Salt Lar det heve, har i litt mer mel og ruller ut. Stekes til de er klare (avhenger av størrelsen) på 225 grader.
Arkana Skrevet 12. juli 2005 #4 Skrevet 12. juli 2005 Grove seter-rundstykker (35-40 stk) 200 g smør 1 liter melk 75 g gjær 3 ts salt 2 ss sukker 200 g havregryn 300 g sammalt hvete 900 g hvetemel Smelt smøret og hell i melken, varm til 37 grader. Rør gjæren ut i litt av væsken. Tilsett resten av ingrediensene og elt til en blank og smidig deig. Dekk bollen med plast og la heve til dobbel størrelse. Elt deigen lett og del i 35-40 emner som trilles til rundstykker. Sett på stekebrett, dekk til og etterhev ca 20 minutter. Pensle med egg, og stek på midterste rille ved 225 grader i ca 15 minutter. Avkjøl på rist.
Trill Skrevet 12. juli 2005 Forfatter #5 Skrevet 12. juli 2005 Takk for svar Skal prøve meg på dei når sola fær!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå