AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #1 Skrevet 11. juli 2020 Hei. Jeg er en jente i starten av 20 årene som det siste året har gått ned en del i vekt ufrivillig. Jeg er en svært aktiv person, og trener mye. Spiser meg alltid mett og spiser det jeg har lyst på. I dag f.eks. spiste jeg en hel Grandiosa til middag og en lion-is til dessert. Likevel har vekten bikket nedover det siste året, trolig grunnet at jeg går et tungt studie, er mye i aktivitet og har en deltidsjobb i tillegg. Tipper jeg får i meg mellom 1900-2200 kcal per dag, kan variere en del, ligger nok oftest rundt 2000, men kan ha dårlige dager der jeg er nede i 1600. Veide meg i dag og fikk litt sjokk, for nå er jeg bare 51 kg, og jeg er 172 cm høy. Jeg ønsker gjerne å legge på meg, men problemet er at jeg blir veldig fort mett. Jeg har lært meg godt å kjenne hvor mye mat jeg orker per måltid, og forsøker jeg å øke mengden utover dette, selv med svært kaloritett mat, så blir jeg overmett og greier ikke spise like mye til neste måltid/neste dag. Så hver gang jeg forsøker å øke kalorimengden så blir jeg overmett og greier rett og slett ikke fysisk å få i meg samme mengde mat senere på dagen/neste dag, hvis dere forstår? Det blir derfor alltid en ond sirkel som jeg ikke greier å komme meg ut av. Har noen vært i liknende situasjon eller har noen generelle tips for vektoppgang? Anonymkode: 2fff6...e45
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #2 Skrevet 11. juli 2020 Ubegripelig for meg at noen ikke greier å legge på seg! Anonymkode: be491...089 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #3 Skrevet 11. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ubegripelig for meg at noen ikke greier å legge på seg! Anonymkode: be491...089 hørt om høy forbrenning?😂 smarting Anonymkode: e420f...753
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #4 Skrevet 11. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: hørt om høy forbrenning?😂 smarting Anonymkode: e420f...753 Ikke så høy forbrenning bortsett hos toppidrettsutøvere.. Anonymkode: be491...089
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #5 Skrevet 11. juli 2020 Er det lenge siden du var hos fastlegen og tok blodprøver o.l? Jeg ville begynt der, og bedt om henvisning til ernæringsfysiolog for å kunne få hjelp ut ifra ditt utgangspunkt. ellers vil jeg si at du bør spise energitett mat, gjerne ekstra fett. Spiser du havregrøt til frokost, brukt 1ss peanøttsmør i, spiser du salat spis mye dressing, oliven, mais, ost osv. Tren på å spise litt mer enn du gjør nå. Tenker på 2-3 ss mer til hvert måltid, gjør du det en gang i uka kommer du gradvis opp i større mengder mat. Anonymkode: 96c5a...e01 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #6 Skrevet 11. juli 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Ubegripelig for meg at noen ikke greier å legge på seg! Anonymkode: be491...089 Javel. Vi finnes likevel. Ubegripelig for meg at folk kan være så trangsynte. Anonymkode: 653b7...aad 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #7 Skrevet 11. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: hørt om høy forbrenning?😂 smarting Anonymkode: e420f...753 Handler ikke om høy forbrenning, handler om litt for lavt kaloriinntak over tid. Noe som også TS forklarer. Har du forsøkt å drikke kalorier? Ofte er det mindre mettende Anonymkode: 52040...8ab 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #8 Skrevet 11. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det lenge siden du var hos fastlegen og tok blodprøver o.l? Jeg ville begynt der, og bedt om henvisning til ernæringsfysiolog for å kunne få hjelp ut ifra ditt utgangspunkt. ellers vil jeg si at du bør spise energitett mat, gjerne ekstra fett. Spiser du havregrøt til frokost, brukt 1ss peanøttsmør i, spiser du salat spis mye dressing, oliven, mais, ost osv. Tren på å spise litt mer enn du gjør nå. Tenker på 2-3 ss mer til hvert måltid, gjør du det en gang i uka kommer du gradvis opp i større mengder mat. Anonymkode: 96c5a...e01 Takk for tips. Er en stund siden ja, bestilt time, men første ledige var uti august. Anonymkode: 2fff6...e45
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #9 Skrevet 11. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Handler ikke om høy forbrenning, handler om litt for lavt kaloriinntak over tid. Noe som også TS forklarer. Har du forsøkt å drikke kalorier? Ofte er det mindre mettende Anonymkode: 52040...8ab Jeg drikker melk, men er ikke noe glad i juice/brus (kun Pepsi Max hehe). Anonymkode: 2fff6...e45
Silva Pluvialis Skrevet 11. juli 2020 #11 Skrevet 11. juli 2020 (endret) Har du prøvd proteinshaker som kan gi økt vekt? Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #12 Skrevet 11. juli 2020 Jeg hadde det sånn i 20-årene. Pga det du også beskriver som høyt aktivitetsnivå, stress pga studiene, mye rastløs energi og generelt dårlig matlyst. Kjøpte meg ernæringsdrikker på apoteket beregnet for gamle folk, men du kan få samme nytten av å drikke milkshake laget på fet melk. Å drikke kaloriene føles mindre tiltak enn å innta de som mat man må tygge. Ti år etter så har jeg derimot lagt på meg flere kilo, og sliter mer andre veien. Så det går seg til 😅 Anonymkode: 8ffb9...02a 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #13 Skrevet 11. juli 2020 Spis små måltider og ofte. En-to ts olje feks inneholder mye kcal og kan være gull verdt (feks over egg, kjøtt, salater). Fløte inneholder mange kcal og kan puttes i smoothies, eggerøre, div matlaging. Nøtter er kaloririkt selv i små mengder. Avocado kan blandes inn i smoothies det også 🙂 Anonymkode: f468a...3d1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #14 Skrevet 12. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: hørt om høy forbrenning?😂 smarting Anonymkode: e420f...753 Dette er jo bare tull. Det er selvsagt ikke rart man ikke greier å legge på seg når man ikke spiser mer enn man forbrenner. Jeg veier 57 kg og måtte nok ha spist ca 2700 kcal daglig om jeg skulle ha lagt på meg litt. Man går selvsagt ikke opp i vekt av 2000 kcal når man er normalt aktiv. Anonymkode: fda0f...7a4 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #15 Skrevet 12. juli 2020 Prøv med peanøtter mellommåltid. Det var slik jeg la på meg. Spis mer ost og fete meieriprodukter. Bytt ut alle magre produkter (som skinkepålegg ol) med deres fete alternativ (som salami). Vi som slanker oss ser etterhvert hva vi har gjort for å legge på oss. Noen eksempler: ekstra ost på pizza og rømmedressing, fancy kaffe (med helmelk og sirup), kveldsmat (får inn et ekstra måltid), ekstra sjokolade, saus på middager listen er lang... Anonymkode: c21f9...acd 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #16 Skrevet 12. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ubegripelig for meg at noen ikke greier å legge på seg! Anonymkode: be491...089 Hvorfor det? Jeg klarer ikke å legge på meg, uansett hvor mye jeg prøver. Jeg kan spise hva som helst, når som helst, vekta går ikke opp. Noen er bare sånn.🙄 Anonymkode: d9aec...861 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #17 Skrevet 12. juli 2020 Jeg var akkurat som deg! la aldri på meg uansett.. etter 23/24 begynte vekta å krype litt oppover. Ble en kilo i året ca.. Nå er jeg 56 kg (162cm), og savner veldig da jeg var 50 kg😓 vanskelig å få fort de 6 kiloene! Men skjønner at 56 ikke er mye altså! Men det er 6 kilo med dvask 🤪 så tipper problemet ditt blir løst med tidens tann Anonymkode: 7675e...1da 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #18 Skrevet 12. juli 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Jeg klarer ikke å legge på meg, uansett hvor mye jeg prøver. Jeg kan spise hva som helst, når som helst, vekta går ikke opp. Noen er bare sånn.🙄 Anonymkode: d9aec...861 Du har telt kalorier og spist 3000-4000 kcal daglig? Det tviler jeg helt ærlig på. Anonymkode: fda0f...7a4 2
Ikanonym Skrevet 12. juli 2020 #19 Skrevet 12. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: hørt om høy forbrenning?😂 smarting Anonymkode: e420f...753 Man kan jo aldri ha lav forbrenning visstnok.. andre veien er det såååå enkelt; bare spis mindre og beveg deg mer. Kalorier inn og ut. men kanskje dette med vekt ikke alltid er så enkelt? 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #20 Skrevet 12. juli 2020 Jeg er 45 år, og har alltid vært for tynn. Er nå 166 og veier 47 kilo. I flere år lot jeg dette plage meg. Å være tynn er tydeligvis noe det er fullt lov å bemerke, i motsetning til det å være overvektig. Så jeg ble til stadighet påminnet min tynnhet. Jeg har også savnet å kunne gå i utringete klær, da jeg føler at brystpartiet mitt er for benete. Jeg har derfor prøvd å legge på meg, og har prøvd alle "kurer" for slikt: mer næringstett mat (smør, majones, rømme, helmelk), prøvd å drikke i meg kalorier (tilsatt f eks juice berikningsmidler), prøvd å spise mer osv. Men som deg, orker jeg rett og slett ikke mer mat enn det jeg gjør. Og på et eller annet tidspunkt blir man lei av å stadig tenke på vekt og mat, og går dermed lei av å tilsette og velge "riktig". Jeg kan egentlig ikke fordra kaker og fet mat, så julen er rene "slankekuren" for meg..... Om legebesøket ditt i august viser at du er frisk, så ville jeg prøvd å la være fokusere så voldsomt på vekten. Fokuser på å spise riktig og tilstrekkelig til å ha nok energi igjennom dagen. Få nok søvn. Om du nå trener mye kondisjon, gå over til mer styrke. Det forbrenner mindre kalorier, men gir kroppen mer former. Jeg har ikke lagt på meg i de senere år, men på treningssenteret er styrketrening i fokus. Så fordi om jeg veier det samme nå som for 3 - 4 år siden, får jeg stadig høre at jeg "ser godt ut" av folk som tidligere har bemerket at jeg var for tynn Et godt råd er å alltid planlegge dagen slik at du får i deg mat hver 3. - 4. time. Det er jeg ihvertfall opptatt av. Ikke hva jeg spiser, men at jeg spiser. Spiser jeg ikke jevnt iløpet av dagen, får jeg vondt i hode, blir svimmel og uvel. Antakelig fordi min lave vekt gir raskt blodtrykksfall og da krever kroppen jevn tilførsel av energi. Og så mye du huske på at livet går i bølger. Akkurat nå er det travelt, kroppen din reagerer med å bruke mer energi. Om noen år roer det kanskje seg, og kroppen din vil reagere annerledes. Men hør selvsagt med legen din. Det viktigste er at du er frisk. Anonymkode: 9c822...c61 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå