AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #1 Skrevet 11. juli 2020 Prøvde å skjule irritasjonen. Broren min er på besøk fordi vi har ferie. Det er jeg også. Vi er hos foreldrene våre. Jeg vil vi skal ha en koselig stund. Men jeg tror kanskje ikke jeg klarte helt å skjule irritasjonen. Broren min går rundt og sover. (Både han og jeg er i 20-årene). Han har alltid vært slik som person, men hadde håpet det kunne bli borte med alderen. Det virker ikke som det blir det. For nå er han i midten av 20-årene. I går er et eksempel. Jeg lagde maten, satte frem på bordet. Så fikset jeg dessert. Etter vi var ferdig spurte mamma om alle kunne ta sitt og sette i oppvaskmaskinen. Det var ikke noe problem. Yngste bror som er tenåring er veldig arbeidsom og begynte å ta hele bordet. Spurte om jeg var ferdig, det var jeg ikke. Så ser jeg vekk litt, blir opptatt av noe annet og plutselig er tallerken borte. Jeg spør om jeg kan få den igjen. Så får jeg igjen en tom tallerken! «Med noe på...» sa jeg litt ironisk/spydig. «Hvor er det som var på?» spør jeg. «I søppela?» svarer eldste broren. Jaja, jeg gadd ikke starte kjefting. Han bare lonav det hele og sa at «slik går det når jeg skal gjøre husarbeid». I dag....spør jeg om han skal bli med på butikken. Om han skal ha noe. Var ca kl 13 og så hadde jeg visst vekt han. Viste liten interesse for å bli med. Så jeg handlet til meg selv. En ganske dyr ost. Jeg skulle lage en rett, han kan ikke spise noen ingredienser så han må lage sin egen. Så spør han om vi har igjen xxxx. Vi har bittelitt. Så sier jeg at butikken er oppe i x timer til. Det tar 5 min å gå. Så sjekker han på Google og det står at det er åpent til XX, men noen hadde foreslått andre åpningstider. Som da ville bety at det nettopp stengte. «Gidder ikke å gå se om det er stengt». Veldig farlig å gå i 5 min? Verste som kan skje er at du kommer til stengt butikk..... Så tar han faen meg osten MIN?! Vi har vanlig ost også. Den jeg har er mer dyr, jeg liker bedre smaken i den. Han tar faen meg det første han ser! Han evner ikke å tenke over prisen på ting, om det kan være andre sitt. Og ikke engang gidder å gå på butikken i 5 min fordi det KAN være stengt?! Hva slags diagnose er det? Anonymkode: c468a...7b7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #2 Skrevet 11. juli 2020 Du høres ikke veldig hyggelig ut du heller, ut i fra det du skriver her. Anonymkode: f64ac...a9c 7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #3 Skrevet 11. juli 2020 Du virker da som et hyggelig søsken.... Anonymkode: 477f5...291 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #4 Skrevet 11. juli 2020 Jeg tror at det er flere års oppsamlet irritasjon og frustrasjon som snakker her. Men som jeg leste fra en annen bruker her en gang, så kommer man kanskje lenger med litt raushet og forståelse. Når du sier at han går rundt og sover, mener du at han ikke er oppmerksom (nok) på ting som skjer rundt ham? Noen er mer distre enn andre, eller ikke så flink på sosiale koder, uten at det nødvendigvis skyldes diagnoser. Anonymkode: 4c985...fd9
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #5 Skrevet 12. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at det er flere års oppsamlet irritasjon og frustrasjon som snakker her. Men som jeg leste fra en annen bruker her en gang, så kommer man kanskje lenger med litt raushet og forståelse. Når du sier at han går rundt og sover, mener du at han ikke er oppmerksom (nok) på ting som skjer rundt ham? Noen er mer distre enn andre, eller ikke så flink på sosiale koder, uten at det nødvendigvis skyldes diagnoser. Anonymkode: 4c985...fd9 Hadde du ikke blitt irritert om noen bare gang på gang tok det første som falt dem inn? Ja jeg mener det du skriver her. Liksom ikke noe hensyn til hva det koster for andre eller om andre kanskje kan ha mer bruk for eller mer lyst på...de bare tar det fordi det er raskest tilgjengelig. Og ikke engang vise interesse for å bli med på noe eller si hva andre evt kan ta med? For så å vurdere å gå på butikken men «gidder ikke likevel» fordi man KAN møte en stengt butikk. Farlig å gå 5 minutter for å sjekke det altså..... Anonymkode: c468a...7b7
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #6 Skrevet 12. juli 2020 Empati er evne til å sette seg inn i en annen person sin tilstand. Du er sikkert forvirret og forstår ikke. Derfor du opplever frustrasjon. Alt har en årsak. Hvis din bror mangler noen antenner, så må du enten godta og ta høyde for det eller finne en annen løsning der enten bror din eller du ikke er sammen. Noen mennesker har ikke evne til å tenke på andre enn seg selv. Du har rett å si fra til din bror om at du blir lei deg når han tar maten din uten å spørre. Om han ikke hører eller ønsker å gjøre noe med det, så må du nesten bare finne ut om du kan godta å være med en sånn person. Hvis du velger å være med han på tross av hans uvillighet til å ta lærdom av det, så er det beste om du lærer å godta og akseptere situasjonen. Anonymkode: 86260...0e5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå