Gå til innhold

Sandefjord for nyinnflyttere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er deres erfaringer med Sandefjord? Både dere som er tilflyttere og dere som har vokst opp der :)

Vi vurderer å flytte dit. Vi har ingen tilknytning til plassen annet enn at vi syns det er et flott sted :)

Vi er i 30 årene med 3 barn i alder 0-12 ₩år 

Anonymkode: d1900...2ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som tilflyttet til Vestfold kan jeg bare si at jeg ikke angrer et sekund! Jeg er selv fra rett utafor Oslo. Jeg bor litt lenger nord enn Sandefjord, men kjenner flere som har valgt å flytte dit. Jeg har et veldig godt inntrykk av byen, med nærhet til sjø, og mye hyggelig å ta seg til. Bolig er rimeligere, og jeg synes at livet har en litt roligere puls her, noe som passer meg veldig bra. Så har man stort sett alt man trenger her. Byene i Vestfold ligger ganske tett, så man kan lett dra til en annen by hvis man har lyst på litt variasjon.

Det eneste som er verdt å tenke over med Vestfold, er dette med jobb. Litt avhengig av hvilken utdannelse/yrkesgruppe dere er i, så kan det være litt utfordrende å finne seg noe relevant. Men med tanke på alt annet man får, så lever jeg greit med det 🙂

Anonymkode: 44aed...97e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tilflytter til Sandefjord (mannen min er herfra, så flyttet til han) og trives. Bor i et veldig rolig og koselig strøk med barnefamilier overalt. Trygt og behagelig, samtidig som Sandefjord har alt av butikker osv og kort vei inn til Oslo :) 

Anonymkode: 4704d...1c9

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er tilflytter til Sandefjord (mannen min er herfra, så flyttet til han) og trives. Bor i et veldig rolig og koselig strøk med barnefamilier overalt. Trygt og behagelig, samtidig som Sandefjord har alt av butikker osv og kort vei inn til Oslo :) 

Hvor? :)

Ikke mobbing og press mht klær og drikking osv?Gode skoler?Og godt miljø for barn og ungdom?

Anonymkode: 09014...0dd

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å flytte her til så kom gjerne med forslag til hvor det er mest barnevennlig og sentralt og godt å bo :)

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mobbing og press mht klær og drikking osv?Gode skoler?Og godt miljø for barn og ungdom?

Vi bor ved Bugårdsdammen. Vi har ikke så store barn at press i forhold til merker og drikking har blitt et tema, men veldig fornøyd med barneskolen hvertfall. Her vi bor er det alltid barn ute, i alle aldre. :) 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi bor ved Bugårdsdammen. Vi har ikke så store barn at press i forhold til merker og drikking har blitt et tema, men veldig fornøyd med barneskolen hvertfall. Her vi bor er det alltid barn ute, i alle aldre. :) 

Ligger en fem minutters kjøretur til byen, eventuelt rundt 20 min å gå til sentrum☺️ Kort vei til barneskole, ungdomsskole og vgs

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ligger en fem minutters kjøretur til byen, eventuelt rundt 20 min å gå til sentrum☺️ Kort vei til barneskole, ungdomsskole og vgs

Takk for svar. Må se nærmere på det.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mobbing og press mht klær og drikking kan det være hvor som helst,dessverre. Også i Sandefjord. 

Det er mye drikking og bruk av hasj blant mange unge ungdommer i Sandefjord. Ikke alle, men det er ganske vanlig i enkelte miljøer. 

Jeg tror de fleste skolene i byen er bra. Vi bor også her,trives godt. Jeg legger ikke ut hvilke skoler mine går på. :) 

Vi flyttet hit fra Oslo for 7 år siden,har ikke angret. 

Anonymkode: 46f28...437

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mobbing og press mht klær og drikking kan det være hvor som helst,dessverre. Også i Sandefjord. 

Det er mye drikking og bruk av hasj blant mange unge ungdommer i Sandefjord. Ikke alle, men det er ganske vanlig i enkelte miljøer. 

Jeg tror de fleste skolene i byen er bra. Vi bor også her,trives godt. Jeg legger ikke ut hvilke skoler mine går på. :) 

Vi flyttet hit fra Oslo for 7 år siden,har ikke angret. 

Kan bekrefte at det er MYE mer kropps-og klespress, mobbing samt alkoholbruk i tidlig alder i Sandefjord-miljøet i sammenligning med de andre Vestfold-byene. 

Anonymkode: 067a7...a6a

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan bekrefte at det er MYE mer kropps-og klespress, mobbing samt alkoholbruk i tidlig alder i Sandefjord-miljøet i sammenligning med de andre Vestfold-byene. 

Anonymkode: 067a7...a6a

Om jeg sammenlikner med skolen eldste gikk på i Oslo er det ikke mer her enn i Oslo. 

Mobbing er jeg ikke enig i,det blir virkelig tatt tak i på vår skole. 

Jeg er mer bekymra over alkohol og hasjbruk blant ungdommer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet at en del barn der havner i ugreit miljø med mye dop, våpen og kriminalitet. Det er en fin by, men den er også liten så det er lettere å falle ut eller havne i dårlig miljø enn i større byer, ironisk nok.

Anonymkode: 1ed74...70f

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet at en del barn der havner i ugreit miljø med mye dop, våpen og kriminalitet. Det er en fin by, men den er også liten så det er lettere å falle ut eller havne i dårlig miljø enn i større byer, ironisk nok.

Anonymkode: 1ed74...70f

Er andelen av barn som havner i disse miljøer i Sandefjord høyere enn i andre vestfoldbyer? 🤔

Anonymkode: c2e7d...59d

AnonymBruker
Skrevet

Sandefjord er et høl. Mye rus og krim for et så lite sted. Vinmonopolet der har av og til mest omsettning i hele landet og ligger alltid på topp 5 til tross for at både color line og fjordline har harryhandel ferjer som går fra sandefjord-strømstad. 

Anonymkode: e78db...2cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sandefjord er et høl. Mye rus og krim for et så lite sted. Vinmonopolet der har av og til mest omsettning i hele landet og ligger alltid på topp 5 til tross for at både color line og fjordline har harryhandel ferjer som går fra sandefjord-strømstad. 

Har bodd der i ti år og aldri opplevd noe sånt du skriver. Noe rølp på byen, men synes det var verre i Oslo der jeg bodde før. Sandefjord er også en hyttekommune med veldig mange som handler på polet og nok hever den omsetningen ganske kraftig. Du merker at sommeren har kommet når disse bilene i millionklassen fyller opp parkeringsplassene på meny og rundt vinmonopolet😂 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bodd der i ti år og aldri opplevd noe sånt du skriver. Noe rølp på byen, men synes det var verre i Oslo der jeg bodde før. Sandefjord er også en hyttekommune med veldig mange som handler på polet og nok hever den omsetningen ganske kraftig. Du merker at sommeren har kommet når disse bilene i millionklassen fyller opp parkeringsplassene på meny og rundt vinmonopolet😂 

Jeg flyttet hit og havnet rett i et sånt miljø, alt for lett. Byen er fin, men og være ungdom her har jeg nok litt blandede følelser på😅

Anonymkode: c66c8...11c

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet hit og havnet rett i et sånt miljø, alt for lett. Byen er fin, men og være ungdom her har jeg nok litt blandede følelser på😅

Du var kanskje yngre enn meg når du flyttet 🙈😂 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vokste opp i Sandefjord og flyttet derfra da jeg var 21. Det var helt vanlig å begynne å drikke og røyke marihuana fra du var 13 år. Jeg ville ikke at mine barn skulle vokse opp der. Har selv en tenåring nå og miljøet her vi bor er annerledes(Oslo) her er det in å være god i idrett og ha gode karakterer. 

Anonymkode: 292b3...ea9

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke et høl, nå får du gi deg.

Vinmonopolet går bra, men Sandefjord er også en hyttekommune med mange tilreisende. Det selges også mye dyr alkohol der, mange pengesterke folk i byen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev tidligere i tråden at vi flyttet hit for noen år siden. To av mine er ganske store ungdommer nå, og det er helt sant at det er mye alkohol og dop (særlig hasj) i enkelte miljøer. Mine har holdt på med idrett og ikke vært en del av det andre miljøet. 

Pass på og vit hvor ungene deres er,så tror jeg det skal gå fint. 

Det finnes mange ting for ungdom å holde med på, problemet starter vel ofte når det er flere unge som ikke har så mye å gjøre på fritiden. Mine har ikke fått henge i byen og på McDonalds i sentrum. 

Skolen og miljøet rundt  vi flyttet fra i Oslo har et enda større problem med dette, så det kan skje overalt. Selv vokste jeg opp i en liten bygd hvor vi drakk hjemmebrent fra 13-årsalderen, det var ikke heldig det heller 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...