AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #1 Skrevet 11. juli 2020 har alltid ønsket oss to tette barn, å nå som lille er 2 mnd kribler det faktisk litt i eggstokkene! vi har hatt en tøff tid med kolikk og mye gråt, men på ingen måte avskremt av den grunn (kanskje mest fordi de færreste får to kolikkunger på rad, med unntak såklart). har noen erfariger å dele? kom gjerne med alle fordelene og ulempene dere sitter inne med. Vi tenker forresten ikke å direkte prøve, men ha ubeskyttet sex å la naturen gå sin gang. er jeg helt på bærtur som ønsker dette? Anonymkode: 38bd5...400
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #4 Skrevet 11. juli 2020 Er dette første? Trenger ikke bli slik at dere opplever det likt, men jeg har to barn hvor den ene hadde kolikk, og jeg syns først det ble slitsomt å ha barn når de bikket 6 måneder. Kanskje fordi nyfødte sover en god del, også de som har kolikk, noe som gir foreldrene litt tid til å hente inn energien igjen. Nå har vi en på 1,5 år og en på 4 år, og det er kun tid for å slappe av mellom kl 19.30 og egen leggetid kl 21.30 (men yngste våkner et par ganger). Begge står opp kl 4.45 sharp hver dag 😂 Anonymkode: 70c4f...17a 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #5 Skrevet 11. juli 2020 Ja. Du skal kunne følge opp 2 barn. Utfordrende med ettåring og nyfødt, treåring og toåring og videre... Anonymkode: 5447c...136 7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #6 Skrevet 11. juli 2020 Én er som én og to er som ti, pleide moren min å si. Hun fikk broren og søsteren min med 16 mnds mellomrom, og hun hadde meg og eldstebroren min i samme slengen - og selv om vi var "store" så ble det så mye jobb med de to minste. Søsteren min kunne ikke legges på gulvet, for da var bror der med en gang og tråkket på henne. Hun satt stort sett i senga si og pludret. Det er to bleieunger samtidig, og det er mer slitsomt med to i ulik alder, men samtidig babyer enn det er med tvillinger. De slutter med bleie og smokk i forskjellig tempo, skal ha forskjellig mat i forskjellig tempo og stimuleres med på to forskjellige måter. Jeg ville ventet. Anonymkode: e850b...87b 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #7 Skrevet 11. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette første? Trenger ikke bli slik at dere opplever det likt, men jeg har to barn hvor den ene hadde kolikk, og jeg syns først det ble slitsomt å ha barn når de bikket 6 måneder. Kanskje fordi nyfødte sover en god del, også de som har kolikk, noe som gir foreldrene litt tid til å hente inn energien igjen. Nå har vi en på 1,5 år og en på 4 år, og det er kun tid for å slappe av mellom kl 19.30 og egen leggetid kl 21.30 (men yngste våkner et par ganger). Begge står opp kl 4.45 sharp hver dag 😂 Anonymkode: 70c4f...17a førstemann ja! tja, sover og sover.. hun har vell egentlig vært våken hele dagen, å måtte bli bært konstant. tviler ikke på at det blir travelt, men om man uansett må springe etter en, så er det kanskje ikke så ille å springe etter to? eller tar jeg heilt feil? mini vil være rundt året når evt lillesøsken kommer, da har hun forhåpentligvis normal døgnrytme og trenger ikke så mange hviler på dagtid (altså, vi kan styre dagen litt etter minstemann sitt behov). far har en søster som er året yngre, jeg er tvilling. vil så gjerne at barna mine skal få oppleve det samme som oss! lite å hente fra foreldrene våre, de sier det var travelt med ett smil, men at vi har hatt så godt lag i hverandre. takk for ett litt mer utfyllende svar forresten 😁 Anonymkode: 38bd5...400
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #8 Skrevet 11. juli 2020 For både din og barnets helse er det best å vente en stund mellom svangerskap. Så tette øker risiko for alle mulige komplikasjoner. https://forskning.no/svangerskap-menneskekroppen/hyppige-fodsler-gir-oftere-komplikasjoner/1073456 (gammel artikkel, men det jeg fant i farten. Mange sier det samme) For min del er det GALSKAP å vente mindre en et år før man blir gravid igjen. For det første så trenger kroppen din å hente seg inn og så skal du ha overskudd til en baby mens du går gravid. Ville aldri ha vurdert det. At noen vil seg selv så vondt.. For min del ønsker jeg å vente minst tre år mellom fødsler. Anonymkode: c95b0...b6d 12
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #9 Skrevet 11. juli 2020 Er 15 måneder mellom mine. Yngste blir snart to og eldste er rett over 3. Føler det nå begynner å roe seg litt, at jeg har to småbarn. Men det har vært ganske intenst. Unntakstilstand rett og slett. Ble litt ekstra ikke når yngste ble prematur. Ikke så kult med over en måned på sykehus når man har en ettåring hjemme. Men jeg har hele tiden også fokusert på alle gledene de har av hverandre, og det er ikke rent få. Anonymkode: 4cb9c...fd0 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #10 Skrevet 11. juli 2020 En baby er (som oftest) svært lite krevende sammenlignet med et lite barn. Her skjønte jeg virkelig ikke hva folk snakket om når de sa at det er slitsomt å ha barn før yngste var over 1,5 år, begynte i barnehage og jeg var i full jobb. DA ble det slitsomt, og enda mer så da yngste (2 år mellom de) også begynte å bli mer mobil og jeg hadde to småbarn å ta vare på. Dersom man ser bort i fra at det er slitsomt så er det også godt for eldste å få all oppmerksomhet mens h*n er liten. Når barna er veldig små krever de veldig mye, og dersom mor og far er opptatt med en baby så blir det lettere søskensjalusi osv. Anonymkode: 6b191...e98 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #11 Skrevet 11. juli 2020 Jeg er veldig glad vi valgte to tette. Jeg er ikke enig i at en er som en og to er som ti. Det var mye større overgang fra 0 til 1 enn fra 1 til 2. Våre har stor glede av hverandre og vi ble fort ferdig med småbarnsperioden. Anonymkode: c15df...de6 7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #12 Skrevet 11. juli 2020 18 mnd er så tett som jeg kunne hatt det. Tettere enn det begynner det å bli voldsomt. Anonymkode: 87fc5...252
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #13 Skrevet 11. juli 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig glad vi valgte to tette. Jeg er ikke enig i at en er som en og to er som ti. Det var mye større overgang fra 0 til 1 enn fra 1 til 2. Våre har stor glede av hverandre og vi ble fort ferdig med småbarnsperioden. Anonymkode: c15df...de6 Enig. Riktignok ikke så tette som TS snakker om, men. Anonymkode: 35749...c03 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #14 Skrevet 11. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: har alltid ønsket oss to tette barn, å nå som lille er 2 mnd kribler det faktisk litt i eggstokkene! vi har hatt en tøff tid med kolikk og mye gråt, men på ingen måte avskremt av den grunn (kanskje mest fordi de færreste får to kolikkunger på rad, med unntak såklart). har noen erfariger å dele? kom gjerne med alle fordelene og ulempene dere sitter inne med. Vi tenker forresten ikke å direkte prøve, men ha ubeskyttet sex å la naturen gå sin gang. er jeg helt på bærtur som ønsker dette? Anonymkode: 38bd5...400 Kan si at jeg var hormonell og ønsket to tette fra baby var 3 uker til ca 5 mnd. Følte ting gikk lett og alt var kos, selv med våkenetter. Nå når vår er 12 mnd takker jeg alt jeg har for at jeg ikke fikk mensen tidlig etter fødsel og rakk å gjøre noe med dette. Vi gjør ikke annet enn å løpe etter og forhindre uhell, samt underholde og trøste, det er en tomannsjobb og der vår er nå i dag, fortjener han vårt fulle fokus og oppmerksomhet. Når han er større passer det med en til. Vi tenker å satse på 2 år mellom våre, hvis naturen spiller med. Anonymkode: e1661...b53 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #15 Skrevet 11. juli 2020 16,5 måneder mellom mine, vi ville ha to tette, og tror jeg ble gravid igjen omtrent samme dag som vi droppet prevensjon 😁 Nå er ungene blitt ganske store, men jeg synes to tette har vært helt perfekt fra første stund. De kan holde på med samme aktiviteter, og har alltid en lekekompis med når vi er på ferie, baby/ småbarnstid var fort unnagjort, og de blir voksne og klarer seg selv omtrent samtidig. Helt perfekt, spør du meg 😊 Anonymkode: b2383...217 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #16 Skrevet 11. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: førstemann ja! tja, sover og sover.. hun har vell egentlig vært våken hele dagen, å måtte bli bært konstant. tviler ikke på at det blir travelt, men om man uansett må springe etter en, så er det kanskje ikke så ille å springe etter to? eller tar jeg heilt feil? mini vil være rundt året når evt lillesøsken kommer, da har hun forhåpentligvis normal døgnrytme og trenger ikke så mange hviler på dagtid (altså, vi kan styre dagen litt etter minstemann sitt behov). far har en søster som er året yngre, jeg er tvilling. vil så gjerne at barna mine skal få oppleve det samme som oss! lite å hente fra foreldrene våre, de sier det var travelt med ett smil, men at vi har hatt så godt lag i hverandre. takk for ett litt mer utfyllende svar forresten 😁 Anonymkode: 38bd5...400 Som jeg svarte i en annen tråd; hvis dere som par takler det, kroppen og psyken din takler det så kjør på. Bare vær klar over at det kan være tøft. Når folk sier at det var slitsomt med et smil om munnen så er det ofte for å ikke klage, og ofte fordi man raskt glemmer det verste med å få barn 😅 Førstemann her våknet flere ganger om natten frem til han var fire, så ville heller ikke tatt det for gitt at barnet deres har normal døgnrytme innen et år. Husk også på at de første årene krever mye nærhet, trøst, oppmerksomhet og konstant årvåkenhet. Den dårlige samvittigheten du får over at du ikke evner å gi dette til begge barna hele tiden er litt lettere å bære når barnet er stort nok til at du kan forklare hvorfor. Anonymkode: ee95c...e4f 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #17 Skrevet 11. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: førstemann ja! tja, sover og sover.. hun har vell egentlig vært våken hele dagen, å måtte bli bært konstant. tviler ikke på at det blir travelt, men om man uansett må springe etter en, så er det kanskje ikke så ille å springe etter to? eller tar jeg heilt feil? mini vil være rundt året når evt lillesøsken kommer, da har hun forhåpentligvis normal døgnrytme og trenger ikke så mange hviler på dagtid (altså, vi kan styre dagen litt etter minstemann sitt behov). far har en søster som er året yngre, jeg er tvilling. vil så gjerne at barna mine skal få oppleve det samme som oss! lite å hente fra foreldrene våre, de sier det var travelt med ett smil, men at vi har hatt så godt lag i hverandre. takk for ett litt mer utfyllende svar forresten 😁 Anonymkode: 38bd5...400 Problemet er ikke at det er krevende med en baby i seg selv, men at det er vanskelig å møte behovene til en liten baby når man har en på ett år som må fotfølges hvert eneste øyeblikk for å ikke skade seg. En ettåring har veldig mange behov som skal møtes. Etter min erfaring vil det ikke være mulig å styre dager etter minstens behov hvis det er en ettåring i huset. For å ta er eksempel: Min mann er 15 måneder yngre enn sin bror, og broren hans følte seg dessverre så forsømt av foreldrene gjennom hele barndommen at han ikke har kontakt med foreldrene sine idag. Dette kan selvfølgelig også gå helt fint, men er en eller begge barna veldig avhengig av mye oppmerksomhet og fullt fokus i småbarnsfasen kan det bli veldig vanskelig. Anonymkode: 70c4f...17a 4
Lillfrid Skrevet 11. juli 2020 #18 Skrevet 11. juli 2020 Ville ventet til barnet nærmer seg året. Ikke fordi dere ikke klarer to tette, men for å gi kroppen din en pause. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #19 Skrevet 11. juli 2020 Jeg har 15 mnd mellom mine yngste. Det er hektisk og til tider nokså intenst, men det går bra. Nå er mine gutter veldig aktive, så det er en del ting vi ikke får til å gjøre uten at både mamma og pappa er med. Samtidig har de et veldig tett bånd og er hverandres beste venn. Jeg angrer ikke på at de ble så tett men man være forberedt på at de styrer livet fullt ut i en periode Anonymkode: 28068...814 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #20 Skrevet 11. juli 2020 Husk at all gåing og rugging med ungen du har nå kommer til å fortsette mens du er gravid og blir dårligere selv... Anonymkode: 556bd...25e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå