Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke bli gjenkjent, så skal skrive mest mulig anonymisert. Jeg mistet tabletter i gulvet, og ga derfor medisiner fra bakerste pose i multidose (slik man skal gjøre?..). Jeg skrev et avvik på det også selvsagt. Ga beskjed at apotek måtte kontaktes, og det måtte hentes ut ekstra medisiner slik at x dagsdose ikke manglet. Da jeg kom på jobb igjen spurte jeg om x-medisiner er hentet ut fra apotek, men nei.. De er lagt på plass igjen, og det er da ment fra kolleger sin side at medisinene kan gis pasienten. Begrunnelse? De hadde jo ingenting å erstatte de med. 

Jeg har et ansvar som helsepersonell at disse tablettene ikke gis pasienten. Bør jeg ta dette opp med kollega istede for å skrive avvik? 

Anonymkode: 1a72d...d74

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kastet du ikke de urene tablettene på en sikker måte? Det skal da ikke være mulig å legge disse tilbake etter at noen har avgjort at medisinene er "ødelagte".

For meg høres det ut som dere har uklare rutiner, så jeg ville ha fått klarhet i ting ved å snakke med leder.

Jobber du i hj. Spl?

Anonymkode: fb589...1f7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke en leder som skal rådspørres om riktig prosess her?

Anonymkode: 56a6f...cf8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du ikke kan skrive avvik på en konkret person, kun hendelse. Det er det vi er opplært til fra jobb (helse) et avvik skal ikke følge person, men en hendelse, som igjen skal følges opp og kunne enten skrives forslag på løsning eller avsluttes. 

Du bør i såfall ta det opp med kollega, og mulig lederen din. 

Hvorfor kan ikke medisinene brukes, selvom de bare var mistet i gulvet? Det høres -vel- drøyt ut for meg? Jeg er ikke sykepleier så jeg vet ikke, derfor spør jeg. 

Anonymkode: d45ae...8d4

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kastet du ikke de urene tablettene på en sikker måte? Det skal da ikke være mulig å legge disse tilbake etter at noen har avgjort at medisinene er "ødelagte".

For meg høres det ut som dere har uklare rutiner, så jeg ville ha fått klarhet i ting ved å snakke med leder.

Jobber du i hj. Spl?

For å si det slik, medisinrutiner er på bærtur. Også ift destruksjon av urene tabletter. Akkurat det er tatt opp med leder, men tas ikke tak i. Jobber i en hjemmebasert tjeneste, ja. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske sikker på at du ikke kan skrive avvik på en konkret person, kun hendelse. Det er det vi er opplært til fra jobb (helse) et avvik skal ikke følge person, men en hendelse, som igjen skal følges opp og kunne enten skrives forslag på løsning eller avsluttes. 

Du bør i såfall ta det opp med kollega, og mulig lederen din. 

Hvorfor kan ikke medisinene brukes, selvom de bare var mistet i gulvet? Det høres -vel- drøyt ut for meg? Jeg er ikke sykepleier så jeg vet ikke, derfor spør jeg. 

Spiser du ting som har ligget på gulvet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å si det slik, medisinrutiner er på bærtur. Også ift destruksjon av urene tabletter. Akkurat det er tatt opp med leder, men tas ikke tak i. Jobber i en hjemmebasert tjeneste, ja. 

Da skriver du avvik på mangel på fungerende/forsvarlige rutiner. Det er avd. eller leder som svikter her, ikke du eller kollegaen din.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, altså...mister jeg en PF i gulvet så plukker jeg den opp og spiser den. 

Når jeg tenker "u-ren" så tenker jeg medisiner som ikke er merket, byttet hender uten kontroll etc. Men som sagt, jeg kjenner ikke rutiner, eller er sykepleier. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har spist mange piller jeg har mistet på gulvet jeg 

Anonymkode: bd872...8b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er utrolig at du rådfører deg ang et «filleproblem» på KG? Dette tar du med nærmeste leder - men jeg vil si, slik jeg forstår det; at det ikke er et avvik. Bestill ny MD pose selv fra apotek. Din feil, ditt ansvar. 

Anonymkode: 01049...cec

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har spist mange piller jeg har mistet på gulvet jeg 

Her må du nok skille mellom ditt eget gulv, som du har kontroll på iforhold til hvor rent det er, hvem som tråkker og går der osv. Om du mener at gulvet ditt er rent nok, så svelg den tabletten. Går helt sikkert bra.

Men gulvet på et medisinrom, vaktrom osv, hvor det går mange mennesker, som kanskje ikke vaskes hver dag osv, er noe annet. Tabletter derfra, som lander på gulvet, skal sorteres i en egen beholder merket for slikt bruk. De skal ihvertfall ikke ligge rundt omkring for videre bruk.

Anonymkode: c5941...63b

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her må du nok skille mellom ditt eget gulv, som du har kontroll på iforhold til hvor rent det er, hvem som tråkker og går der osv. Om du mener at gulvet ditt er rent nok, så svelg den tabletten. Går helt sikkert bra.

Men gulvet på et medisinrom, vaktrom osv, hvor det går mange mennesker, som kanskje ikke vaskes hver dag osv, er noe annet. Tabletter derfra, som lander på gulvet, skal sorteres i en egen beholder merket for slikt bruk. De skal ihvertfall ikke ligge rundt omkring for videre bruk.

Anonymkode: c5941...63b

Tipper dette er et sykehjem type settingen og ikke et sprøyterom ved Oslo S, hvor de som bor der til daglig får medisinen på sitt eget rom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke avvik å miste medisin i gulvet? Jeg har aldri skrevet avvik på noe sånt. Om pas har multidose kan man sikkert kontakte apotek og få ny multidoserull for en dag tidligere enn det som er planlagt om pasienten bruker samme medisiner hver dag hele uka. 

Anonymkode: fce11...594

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er utrolig at du rådfører deg ang et «filleproblem» på KG? Dette tar du med nærmeste leder - men jeg vil si, slik jeg forstår det; at det ikke er et avvik. Bestill ny MD pose selv fra apotek. Din feil, ditt ansvar. 

Hin bestilte jo ny på apotek, men nestemann på jobb lot være å hente dem!

Anonymkode: b3de4...559

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke avvik å miste medisin i gulvet? Jeg har aldri skrevet avvik på noe sånt. Om pas har multidose kan man sikkert kontakte apotek og få ny multidoserull for en dag tidligere enn det som er planlagt om pasienten bruker samme medisiner hver dag hele uka. 

Anonymkode: fce11...594

Jeg skriver jo at jeg ba de bestille ny pose fra apotek da det skjedde rett før jeg gikk av jobb. Men tydeligvis er det en oppfatning om at dette ikke er et avvik blant flere. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hin bestilte jo ny på apotek, men nestemann på jobb lot være å hente dem!

Anonymkode: b3de4...559

Da kan TS hente dem da! Vanligvis ar apoteket leveringsordning - og den nye MD posen blir levert med øvrige medisiner. Avvik er det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...