Gå til innhold

Hva kjennetegner smarte barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har barn som er smartere enn gjennomsnittet? Er barnet krevende? Hvordan oppdaget du at barnet var smart?

Anonymkode: 56611...df2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tidlig på med språket, tall, bokstaver, kompliserte puslespill og type løsningsorientert. Vi så vel at han var evnerik allerede før fylte to.

Anonymkode: 88658...8e0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du merker det også på hvordan det er å snakke med de. 

Anonymkode: 351a0...c68

AnonymBruker
Skrevet

Her er litt om evnerike barn https://www.fug.no/hva-kjennetegner-evnerike-barn.5641351-147682.html

Det er krevende iforhold til skolen og tilpasning samt at de fortere faller ut av skolen,  spør mye og er veldig nyskjerrig og ikke alltid lett å forklare/komme med gode svar som blir "akseptert". Kan fort kjede seg/bli urolig hvis han ikke blir stimulert. Tenker ikke a4, så blir mange "rare" tanker og reflekteringer som ikke alltid er lett å forholde seg til. Aldri lekt med leker som andre barn. Bygde avansert Lego som liten (16 års anbefaling) og når han var ferdig så lekte han aldri med det. Var mer interessert i bøker, bilder, matte/tall etc. Undervurderer seg selv, får ofte høre at han synes han er elendig i fag, men får fult skår for det. Han har mye frustrasjon i seg fordi han er anerledes og tenker anerledes. 

Både vi og barnehagen merket dette. Han lærte seg 1. og 2. Klasse matte første året i barnehagen, var treg med å snakke, men når han først begynte så var han langt foran de andre og snakket på en helt annen måte enn de andre barna. Lærer ufattelig fort, veldig lærevillig og ekstremt nyskjerrig, men gjentagende læring så kjedet han seg og blir veldig urolig hvis han ikke ble utfordret. Veldig glad i å lese vanskelige tekster og engelske tekster. Ligger langt forut de andre i klassen på det meste, men blir veldig frustrert når ting læres på nytt igjen. 

På wics testen klarte han oppgaver ingen hadde klart før der han var. De var imponert over at en så urolig gutt klarte å fokusere såpass godt over lengre tid med gode resultater. 

Krevenda, ja! 

Anonymkode: d6426...044

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har en bror som var sen med språket, men har høy IQ. 

Anonymkode: 89d19...8f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min har vært temmelig sta og litt for selvstendig (Vet best selv, ikke interessert i å høre på andre og gjøre som andre sier) helt siden hun var liten. Mer krevende enn sine gjennomsnittlige søsken. Vi krangler ganske mye, fordi jeg mener hun bør lære seg å ta instruksjoner. Redd for at hun får det vanskelig senere i livet hvis hun insisterer på å ha all regi selv.

Skolefaglig ligger hun langt foran, lærerne vet ikke helt hva de skal gjøre med henne. Hun spiller et instrument og er også langt foran jevnaldrende der. Selv om hun knapt øver, og sjelden gjør lekser. (Mange av våre krangler dreier seg om nettopp dette, jeg synes hun er så lat når hun bare vil game, men hva kan jeg si når hun kan det hun har i lekse uansett). Bekymrer meg for at hun skal bli selvgod når hun aldri møter motstand, og at det er vanskelig å holde på venner.

Anonymkode: 13d58...186

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror man kan merke det på forskjellige måter, de er like forskjellige som andre barn. Hvis man har talent for matematikk, trenger ikke språket å være tidlig utviklet f.eks. Men de kan vise litt uvanlige interesser, og trenger litt annen type stimuli enn «vanlige» barn. 

Anonymkode: d3a68...b8e

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min har vært temmelig sta og litt for selvstendig (Vet best selv, ikke interessert i å høre på andre og gjøre som andre sier) helt siden hun var liten. Mer krevende enn sine gjennomsnittlige søsken. Vi krangler ganske mye, fordi jeg mener hun bør lære seg å ta instruksjoner. Redd for at hun får det vanskelig senere i livet hvis hun insisterer på å ha all regi selv.

Skolefaglig ligger hun langt foran, lærerne vet ikke helt hva de skal gjøre med henne. Hun spiller et instrument og er også langt foran jevnaldrende der. Selv om hun knapt øver, og sjelden gjør lekser. (Mange av våre krangler dreier seg om nettopp dette, jeg synes hun er så lat når hun bare vil game, men hva kan jeg si når hun kan det hun har i lekse uansett). Bekymrer meg for at hun skal bli selvgod når hun aldri møter motstand, og at det er vanskelig å holde på venner.

Anonymkode: 13d58...186

Jeg var din datter. Ikke gi opp å presse henne mtp lekser og skolearbeid. Jeg syns fortsatt det er utrolig synd at ikke foreldrene mine presset meg mer. De var bare fornøyd med at jeg fikk toppkarakterer i alt med minimal innsats. Men det ga meg en tøff start på voksenlivet når jeg omtrent aldri hadde møtt noe motstand før. Jeg var alltid best i alt jeg gjorde som barn og tenåring, men på et tidspunkt må man faktisk lære seg å jobbe mot et mål. 

Anonymkode: 077b2...21b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min 7-åring er smart. Dette er tegn som ofte går igjen både hos han og andre smarte barn:

Sover lite

Mange spørsmål og undrende til ulike fenomener

Kunne alfabetet som treåring, leste da han var 4,5

Intens

Brennende interesse for flagg, land og hovedsteder

Kjeder seg fort

Snakket tidlig, godt utviklet ordforrråd

Fikk bøker tilpasset andreklasse i førsteklasse

Anonymkode: f851e...c1d

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er snart 7 år nå. Hun har en sær interesse som å lære engelsk. Hun snakker så og si flytende. Ingen i familien har engelsk som førstespråk. Hun kunne alfabet og lese litt før hun begynte i førsteklasse, men lærte veldig fort å lese skikkelig. Har alt rett på testene de har hatt . Men hun er ikke videre interessert i å lese bøker.

Kan lese mange engelske ord også, det er nok fordi hun kan språket og forstår sammenheng. Hun tar ting utrolig fort, men har ofte lite interesse for å faktisk gjøre lekser. Men gjør alle enkelt uten problem, og raskest mulig. Hun sover minimalt og jeg må nesten ligge ved siden av henne for å få henne til å sove. Og alle "store" spørsmål kommer selvfølgelig ved leggetid.

Lærerne sier hun er smartere enn gjennomsnittet og at hun lærer utrolig fort.  Vi har selvsagt ikke testet henne hos noen, så kan vel ikke ta det for god fisk. Hun har alltid hatt stor fantasi og kan leke fantasileker med de andre "nerdene" i klassen. Er mye med de smarte vennene som også er veldig fantasifulle. På sfo leker hun også med 4 klassinger. Hun husker utrolig godt, men det gjør vel alle barn.

Hun er veldig empatisk og veldig følsom og selvkritisk. Takler dårlig når ting ikke går hennes vei, hvis hun skal prestere noe. Syns det som er mest krevende er at hun er så selvkritisk og kan bli litt tung i sinnet.  Si at hun ikke er flink til noe, når hun er blant de beste. Vurderer å søke hjelp pga dette.

Anonymkode: 56611...df2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne 5 språk flytende xD var flink til å tegne mens andre tegnet fyrstikkmenn så tegnet jeg verdens rommet, og ordentlige mennesker i en alder av 6-7 år. 

Dessverre så døde mye ut pga omsorgssvikt, vold osv. hadde en utrolig kjip barndom nå kan jeg bare 2 språk 😕 og er dum som et brød. 

Om du har et smart barn så støtt ungen :) 

Anonymkode: 44cc9...0ea

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn er skolestarter (fyller seks i slutten av november)

Han snakket rent når han var to år.

Løste puslespill og andre lignende oppgaver langt foran sin egen alder.

Kunne hele alfabetet og identifisere bokstaver og kunne telle langt når han var rundt to og et halvt.

Lærte seg å lese når han var tre - selvlært, ingen som lærte han det. Nå leser han bøker og tekster på filmer osv.

Snakker og leser rent engelsk.

Regner pluss og minus i flere ledd (typ 3+4+5) og kan dele og gange noe, også opptatt av dobbelt så mye og halvparten.

Kan mye flagg, kan gjenkjenne alle slags dyr (langt flere enn jeg kan), planeter, land osv.

Har alltid resonert som en som er en del eldre.

Mye empati og forståelse. Han har skjønt at han f.eks må være forsiktig ved veier, snill med dyr osv mye før jevnaldrende. 

Anonymkode: 88658...8e0

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne 5 språk flytende xD var flink til å tegne mens andre tegnet fyrstikkmenn så tegnet jeg verdens rommet, og ordentlige mennesker i en alder av 6-7 år. 

Dessverre så døde mye ut pga omsorgssvikt, vold osv. hadde en utrolig kjip barndom nå kan jeg bare 2 språk 😕 og er dum som et brød. 

Om du har et smart barn så støtt ungen :) 

Anonymkode: 44cc9...0ea

Så leit å høre 💕 Du er ikke dum som et brød, men mest sannsynlig så tar alt det vonde opp mye plass i hodet. 

Anonymkode: d6426...044

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...