Gjest samlivsgjesten Skrevet 7. juli 2005 #1 Skrevet 7. juli 2005 Dette spm er mest til alle som ikke er samboende men har kjæreste. Jeg måtte for en tid siden oppgi nærmeste pårørende da jeg var på tur i skolesammenheng. Uten å tenke videre over det skrev jeg opp mor og far. Etterpå har jeg tenkt meg litt om, og mener fortsatt at jeg ville ført opp mor og far. Men jeg har jo en kjæreste jeg har hatt igjennom mange år. Tanken min er som følger: Om det skulle skje meg noe (som jo var grunnen for oppgivelse av nærmeste pårørende i denne sammenhengen), så er det lettere/enklere/mer riktig at familien min får beskjed først, og siden må opplyse kjæresten min, enn at han skal måtte motta en sånn beskjed og siden opplyse "alle andre". Så til spm: er det bare jeg som tenker slik? Er kjæresten for dere også nærmeste pårørende?? Når man er samboende, eller er mer etablert enn det vi for øyeblikket er, så antar jeg at det vil komme naturlig å velge samboeren som nærmeste pårørende altså
Gjest lilletroll Skrevet 7. juli 2005 #2 Skrevet 7. juli 2005 Jeg ville nok også valgt foreldre frem til et eventuelt samboerskap/giftermål. For meg nå, som er gift, er det naturlig å velge mannen min.
Usikker Skrevet 7. juli 2005 #3 Skrevet 7. juli 2005 Jeg oppgir min søster som nærmeste pårørende jeg.
Betcy Skrevet 7. juli 2005 #4 Skrevet 7. juli 2005 Jeg har skrevet opp mine foreldre.. Kjæreste føler jeg ikke er nok, man må være iallefall samboer. Dette kommer selvfølgelig an på hvor nært forhold du har med dine foreldre, og i hvilken sammenheng de skal føres opp. Ved en skoletur; foreldre, ved f.eks en sykehusinnleggelse/abort; kjæreste..
Gjest samlivsgjesten Skrevet 7. juli 2005 #5 Skrevet 7. juli 2005 Jeg har skrevet opp mine foreldre.. Kjæreste føler jeg ikke er nok, man må være iallefall samboer. Dette kommer selvfølgelig an på hvor nært forhold du har med dine foreldre, og i hvilken sammenheng de skal føres opp. Ved en skoletur; foreldre, ved f.eks en sykehusinnleggelse/abort; kjæreste.. Jeg har et nært og trygt forhold til både kjæreste og foreldre Når du skriver det så tenker jeg jo over at ved en eventuell sykehusinnleggelse osv. vil det kanskje være like naturlig å skrive opp kjæresten som mor og far (iallfall om det skulle gjelde eksempelvis en abort, for der har jo han vært langt mer deltakende enn mor og far )
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2005 #6 Skrevet 7. juli 2005 Jeg er samboer, og oppgir som oftest både kjæreste og faren min, evnt bare faren min. Dette fordi jeg for tiden ikke kunne tenkt meg å legge et ansvar om å "gi beskjed" (i tilfelle noe alvorlig skjer) på samboeren min. Regner med at det blir anneledes når vi blir gift, eller kjøper hus sammen, men akkurat nå føler jeg det er riktigst med bare pappa, eller begge to. Tror egentlig det ligger litt i det at faren min er veldig rolig uansett situasjon, så jeg vet han hadde taklet å gi og få en sånn beskjed bedre enn sambo.
Gjest Litt skremt i dag Skrevet 7. juli 2005 #7 Skrevet 7. juli 2005 Hmm... ble plutselig et veldig aktuelt spørsmål det der... bor i London :-( Samboer er i Norge for tiden med engelsk mobiltelefon som ikke virket pga nettverkssammenbrudd her borte, og hustelefonen vår har bare virket i perioder. Samboer ville være min nærmeste pårørende, men det er veldig greit med litt flere på listen dersom kommunikasjonslinjene er som i dag. Hadde noe hendt meg ville ingen fått vite noe om det før etter mange, mange timer dersom det kun var han som var oppført.
Gjest Milah Skrevet 7. juli 2005 #8 Skrevet 7. juli 2005 Nå fører jeg opp sambo som min nærmeste pårørende, men jeg hadde ikke gjort det om vi bare var kjærester, da hadde jeg valgt foreldrene mine!
Pleier Skrevet 7. juli 2005 #9 Skrevet 7. juli 2005 Har samboer, men fører nok opp mamma og pappa jeg. Det er det jeg føler er mest naturlig for meg.
Gjest GreenSky Skrevet 8. juli 2005 #10 Skrevet 8. juli 2005 På donorkortet mitt har jeg oppført mamma og gammel-samboeren. Kanskje jeg skulle be om nytt kort.
BayliZ Skrevet 8. juli 2005 #11 Skrevet 8. juli 2005 Jeg har skrevet opp mamma, samt kjæresten på der hvor det står andre pårørende du vil ha oppført :-)
Gjest Gjesta Skrevet 8. juli 2005 #12 Skrevet 8. juli 2005 Jeg tror fortsatt jeg kunne funnet på å oppgi mamma og pappa som nærmeste pårørende jeg...til tross for at jeg nå er gift. Har ikke tenkt igjennom det - men det er vel kanskje mannen som er min nærmeste pårørende nå. Mye å vende seg til når man giftes.
Gjest Formosiss Skrevet 8. juli 2005 #13 Skrevet 8. juli 2005 Når kjæresten ble innlagt med sterk mage/tarminfeksjon i vinter, ble jeg automatisk satt som nærmeste pårørende, fordi det var nettopp jeg som omtrent bar ham inn på legevakten, og det var jeg som hadde passet på hele tiden. Jeg fikk også sitte inne på rommet hans det jeg ville - og jeg fikk all informasjonen f.eks. en mor ville ha fått. Dette var fordi kjæresten faktisk var hos meg når dette skjedde; til vanlig er han på Gjøvik og jeg i Oslo. Når jeg falt av hesten og ble lagt inn, oppga jeg mamma som nærmeste pårørende, siden Kristian ikke var i Oslo da. Så det kommer litt an på, tror jeg - hverken mamma eller Kristian kunne gjort noe fra eller til, men Kristian er nok likevel den som hadde kommet seg til Oslo kjappest.
Gjest bankboks Skrevet 12. juli 2005 #14 Skrevet 12. juli 2005 For meg var overgangen da vi giftet oss.. Som samboere var det mamma som stod som "nærmeste pårørende", nå er det helt klart min mann
Pepita Skrevet 12. juli 2005 #15 Skrevet 12. juli 2005 Jeg er samboer; men hadde nok oppgitt mor som nærmeste pårørende. Min kjære hvis de spurte etter flere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå