Gå til innhold

Skeier du ut i ferier, eller legger du ekstra fokus på kosthold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For min del har jeg gang etter gang frotset hele ferien, hatt dårlig samvittighet og bare talt ned dager til hverdag og normalt kosthold igjen. Nå har jeg begynt å gå inn i ferier eller langhelg med en tanke om at jeg nå skal være enda flinkere, ettersom jeg styrer måltidene mine mer selv (i en jobbhverdag i barnehage er vaktene ulik fra dag til dag, lunsjen blir ikke på samme tidspunkt, jeg fristes til å overspise de dagene det er noe ekstra godt til lunsj). 

Hvordan er det med dere? 

Anonymkode: 3d770...709

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er den første gangen jeg ikke har brukt ferie som unnskyldning til å kose meg hver kveld. Jeg har slutta å lage meg grunner til å overspise/spise usunt...og ferie var en av dem 🙄 Har bestandig lagt på meg etter ferier. 

Jeg har kun ett måltid i uka jeg kan spise det jeg vil, uansett om det er påske, ferie, langhelg osv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser som vanlig med mindre jeg er på reise, da er det vanligvis litt verre med hotellfrokoster og restaurantbesøk. 

Anonymkode: 388c1...7ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fråtse*

Anonymkode: 88ff8...463

AnonymBruker
Skrevet

På reiser hvor jeg bor på hotell m/frokost og kjøper resten av maten på cafè el. restaurant så spiser jeg nok både mer, og litt annerledes enn hjemme. Blant annet drikker jeg vel alltid øl til middagen, og har en kaffe- og kakepause hver dag. Jeg fråtser ikke, men går nok litt opp i vekt på en tur som varer en uke eller to. Synes ikke det gjør noe, og kommer automatisk inn i vanlig kostholds-rutine når ferien er over :) 

Anonymkode: 0e8b3...148

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fråtsing og fet mat - aldri. At det blir mer mat, alkohol, og annerledes mat, ja. 

På ferie spiser jeg gjerne mye frukt, god laks, eggerøre og slikt fra frokostbuffet. Mot chiagrøt eller smoothie til vanlig. 

Lunsj spiser vi ute, med god vin. Og tilsvarende middag, 2-3 retters med vinpakke. 

Men å overspise, snacke, og trykke i meg fet mat eller mye sukker/karbohydrater, det klarer jeg ikke, da blir jeg bare kvalm og uggen, humøret blir dårligere, jeg sover dårligere - ikke akkurat slik man vil ha det på ferie. 

Anonymkode: 614e5...797

AnonymBruker
Skrevet

Spiser hva jeg vil, men lite.

Anonymkode: 99c64...6f0

AnonymBruker
Skrevet

Det korte svaret, jeg skal aldri på all-inclusive igjen. Vanligvis har vi rimelig aktive ferier, med vanlig mat men med noen flere restaurant besøk og mer alkohol. Når ferier er slik går det stort sett greit og evt vektøkning er borte i løpet av en uke eller to. Men all-inclusive la jeg på meg mye og måtte slite i månedsvis for å få det av. Aldri igjen en ferie der man ikke har kontroll over noen måltider, alkohol og i tillegg nesten ikke bevege seg.

Anonymkode: 0d1d6...b55

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Reagerer litt på holdningene dine til kosthold "fråtsing" eller "være flink". Veldig enten-eller.

På ferier så pleier jeg ivareta måltidsrutiner, og ikke spise noe særlig utenom måltidene. Men maten jeg spiser blir jo annerledes, spesielt i utlandet. Spiser meg passe mett på det som serveres. Blir gjerne litt fetere mat, og mer alkohol, så det hender at jeg legger på meg litt. Men aldri noe mer enn et kilo eller to på lengre ferier. 

Anonymkode: f1164...49c

• Liker 3
Skrevet

Jeg spiser som normalt :) forstår ikke helt at det må være enten eller? Kanskje tar jeg meg litt ekstra snacks her og der, men jeg har aldri fråtset i ordets rette forstand.

Gode vaner er det som er viktig om man vil ha en sunn kropp og sunt kosthold, jeg kan ikke se for meg å spise usunt i ukesvis. Kroppen min føles ikke bra etter å ha spist masse usunt, jeg begynner å crave sunn mat. Vil heller kunne spise burger/pizza/lasagne i helgene til hverdags, det er ikke sånn at ferien har en spesiell fri for å spise alt for meg. Jeg spiser hva jeg vil ha, og begrenser heller mengdene litt :) tror helt ærlig det er viktig. Uansett om det er ferie eller hverdag :)

AnonymBruker
Skrevet

Iingenting ekstra her. 
Jeg spiser det jeg vil innenfor min kalorilimit daglig. Den er veldig lav fra før så skal jeg ha noe ekstra så går det på bekostning av noe annet. 

Anonymkode: ba113...2d4

AnonymBruker
Skrevet

Denne ferien har jeg gått ned i vekt! Vanligvis pleier jeg å gå opp 2/3 kilo. Tror det er fordi vi ikke reiser noe sted i år. Har masse tid til trening og kosthold.

Anonymkode: c4da1...27c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I ferien blir det gjerne alkohol hver dag og litt ekstra kjøpekaffe, is og snacks. Det er lett å komme over kaloribudsjettet. Jeg prøver å holde måltidsrytmen og porsjonstørrelsen som vanlig, og frotser absolutt ikke, men det blir mer kos enn i hverdagen. Pleier gjerne å gå opp et par kilo i sommerferien, men det går som regel greit av igjen når hverdagen kommer.

Anonymkode: 8530f...0f1

AnonymBruker
Skrevet

Når vi er på ferier så tar vi litt av med mat ja. Jeg er kokk og matinteressert så vi reiser gjerne til andre land for å spise og kose oss. Har dessverre også en svakhet for KFC, så vi må alltid innom KFC en gang i løpet av turen. Nå er jeg i en prosess med vektnedgang, så det er noe jeg må være obs på i fremtiden, og ikke ta helt av.

Anonymkode: 256b8...a02

Skrevet

Jeg kommer til å spise akkurat det jeg vil på reiser og sydenturer slik som før, men skal nok prøve å legge inn et par tre treningsøkter i tillegg. Når den tid kommer 😊

Det var ikke feriekosen som gjorde meg overvektig 😊 Det var hverdagene. 

AnonymBruker
Skrevet

Blir jo naturligvis litt ekstra kos i ferier. Mulig jeg legger på meg en kilo eller to, men dette forsvinner jo veldig fort igjen når hverdagen kommer tilbake. Selv om jeg kanskje spiser litt ekstra, drikker litt mer alkohol eller lignende så er jeg jo også mer aktiv. Trener som vanlig og sitter jo ikke stille ved kontorpulten, så sa jevner det seg fint ut. 

Anonymkode: 18d83...b57

Skrevet

Blir vel litt ekstra, men langt fra frotsing. Lenge siden jeg har vært på ferie nå da. 

AnonymBruker
Skrevet

Fråtser med jordbær, melon, is etc. Med god samvittighet 🙂. Drikker sukkerfri iste. Drikker aldri iste resten av året. Drikker veldig lite alkohol uansett årstid. Også blir det endel grillmat. Ikke pølser, men kjøtt og fisk. 

Anonymkode: c1b5d...a0e

AnonymBruker
Skrevet

Koser meg ekstra i ferier, helg, 17 mai, påske, jul og slike dager ja. Man trenger jo ikke fråtse for det. Alt handler vel om balanse og med balanse så jevner alt seg ut igjen. Det er flest hverdager, så ferie og helligdager nyter jeg med god samvittighet. Når det gjelder tiden vi er inne i nå og sommerferie, så er jo sommeren lang. Da lever jeg ikke som om hver dag er en kosedag, men det blir jevnt over litt ekstra i form av feks is og alkohol. Samtidig så er jeg mer i bevegelse denne delen av året, mye ute. Igjen så jevner det seg ut :)

Personlig orker jeg ikke leve et liv der jeg skal sitte å "kose" meg med sukkerfri gele til dessert mens de andre spiser kake feks. Eller telle kalorier på ferie i Italia. Naturlig tynne mennesker spiser som regel det de har lyst på, men de fråtser ikke. Etter jeg sluttet å slanke meg og rett og slett begynte å spise normalt og kose meg som normalt så gikk jeg varig ned i vekt og holdt meg der. 

Anonymkode: ac3f2...02d

Skrevet

Skeier ut med vin og fetere mat. Men til gjengjeld sover jeg mer og spiser færre måltider. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...