AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #1 Skrevet 10. juli 2020 Hei. Fødte nylig, 14 dager siden. Jeg og samboer har bodd sammen i tre år, og er veldig trygge på hverandre. Dette med egne barn er en ny opplevelse for oss, men vi har snakket mye om det siden vi først flyttet sammen for tre år siden, og vi er godt kjent med barn i form av at vi har vært mye barnevakt for barn i alle aldre. jeg og samboer har veldig lyst på to tette når begge er to «attpåklatter», helst så tette som mulig. Derfor er jeg litt usikker på om jeg vil starte med prevensjon eller ikke. Har selvsagt snakket med samboer om dette, han sier at for hans del kunne jeg blitt gravid igjen med en gang - og at det er jeg som bestemmer når nestemann kommer ift hva min kropp orker og takler. noen andre som har tanker her? Anonymkode: 8bd4e...6fd
vikilLJA Skrevet 10. juli 2020 #2 Skrevet 10. juli 2020 (endret) Syns 2- 3 år imellom høres best ut. Å ha to småbarn i bleiestadiet er slitsomt. Mine er det 2,5 år mellom, de har stor glede av hverandre og leker godt sammen. Endret 10. juli 2020 av vikilLJA 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #3 Skrevet 10. juli 2020 Jeg har 1,5 år i mellom. Veldig fornøyd med det Anonymkode: 35ac4...fe2 1
Heisenberg Skrevet 10. juli 2020 #4 Skrevet 10. juli 2020 Er dere enige så trenger du ikke andres råd. For noen er to tette helt krise for andre gir det mening. 19
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #5 Skrevet 10. juli 2020 De er attpåklatter, men egne barn er en ny opplevelse for dere? 🤔 Anonymkode: f3401...e5b
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #6 Skrevet 10. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er attpåklatter, men egne barn er en ny opplevelse for dere? 🤔 Anonymkode: f3401...e5b Eh, hva? Jeg og samboer er attpåklatter. ingen av oss har barn fra før av, så selvsagt er det en ny opplevelse for oss..? Anonymkode: 8bd4e...6fd 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #7 Skrevet 10. juli 2020 Er dere enig så er det vel bare å kjøre på? Søsteren min har 11.mnd mellom sine. Veldig tøft den første tiden men veldig glad for at hun fikk de så tette. Selv har jeg 2,5år mellom nr 1 og 2. Og hadde aldri orket en ny baby før han kom. Eller kunne vel hatt en til, mens han var baby. Men fra han var ca 6.mnd, begynte han å bli aktiv. Og det gikk slag i slag en stund fremover. Var også veldig godt at han begynte å bli litt mer selvstendig, og ferdig med bleie før han ble storebror. Kommer jo ann på hva man legger vekt på, når man velger å gå for søsken. Ser jo at det er fordeler med to tette også, men for vår del var ulempene større. Hvis fordelene for to tette veier mer for dere, så er det ingen grunn til å begynne på prevensjon. Men da bør dere være forberedt at det også kan bli 10-11.mnd i mellom også. Lykke til med valget😊 Anonymkode: 3fb75...49d 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #8 Skrevet 10. juli 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh, hva? Jeg og samboer er attpåklatter. ingen av oss har barn fra før av, så selvsagt er det en ny opplevelse for oss..? Anonymkode: 8bd4e...6fd Hadde du kunnet forskjell på bruken av da/når, så hadde ikke misforståelse oppstått. Anonymkode: f3401...e5b 6
vikilLJA Skrevet 10. juli 2020 #9 Skrevet 10. juli 2020 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde du kunnet forskjell på bruken av da/når, så hadde ikke misforståelse oppstått. Anonymkode: f3401...e5b Må nesten le her. Jobber du som norsklærer og har for lite å gjøre? Jeg forstod heller ikke hva du mente Endret 10. juli 2020 av vikilLJA 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #10 Skrevet 10. juli 2020 Jeg har 2 år mellom mine. Kunne kanskje tenkt meg 1,5 år på den ene siden. Trassalderen her kom når storebror var litt over 2 år og lillebror var 4-5 mnd gammel. Det var litt heftig. Men på den andre siden hadde det nok vært lurt av meg å vente et år ekstra med å bli gravid fordi da kunne kroppen kommet seg mer etter graviditet og fødsel. Jeg var veldig mye mer sliten etter fødsel 2 enn fødsel 1. Det er heftig med 2 små barn, og selv om du føler det går greit nå etter fødsel etter barn nr 1 så har du mye mindre tid til å hvile og ta ting som det passer deg etter barn nr 2. Så når jeg tenker meg om er jeg usikker hva jeg ville valgt om jeg skulle valgt igjen. Uansett, er glad i barna mine:) Gratulerer med baby og håper dere lander på noe som passer for hele familien:) Anonymkode: 859a1...77b
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #11 Skrevet 10. juli 2020 Jeg ville heller hatt tvillinger enn to tette. Av den enkle grunn at det er lettere med flere når de er små, men så fort de blir aktive (og har ulike behov) krever det mye mer. Det er 3,5 år mellom våre, og tenker omtrent samme aldersforskjell dersom vi går for enda et barn. Utrolig deilig at eldste hadde sluttet med både smokk og bleier, samt at han forstod veldig mye mer. Anonymkode: 975be...bf5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #12 Skrevet 11. juli 2020 Det går tråder om dette konstant, og meningene er veldig delt om hva som er "Best". Det er ingen tvil om at det varierer. Jeg tenker at om dere ønsker to tette, så klarer dere det nok fint. Da er dere i allefall forberedt på det, planlegger det, og det er selvvalgt - det blir garantert tungt, men når dere først er der så vet dere jo ikke annet, så hvorfor dvele på hva som kunne vært? Jeg sier kjør på. Anonymkode: dcc24...7cb 2
Cer3s Skrevet 11. juli 2020 #13 Skrevet 11. juli 2020 Vil dere ha to tette så kjør på 😊 jeg tror man bare må gjøre det som føles riktig for sin familie. Eneste rådet jeg har er å la kroppen få komme seg ordentlig. Hos noen tar dette noen dager, hos andre mnd'er. Her blir det nesten 2 år i mellom og vi føler at det passer fint for vår familie ❤️
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #14 Skrevet 11. juli 2020 Gjør det som er riktig for dere, men vær forberedt på at det er tøft. Både for forholdet, kroppen din og psyken. Hvis dere er forberedt på det, er sikre på at dere klarer å komme dere gjennom osv så kjør på. Anonymkode: 827b2...f64 2
MollyJones Skrevet 11. juli 2020 #15 Skrevet 11. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde du kunnet forskjell på bruken av da/når, så hadde ikke misforståelse oppstått. Anonymkode: f3401...e5b Jeg skjønte fint hva trådstarter mener - så hadde du kanskje hatt litt mer tekstforståelse, så hadde du nok ikke misforstått. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #16 Skrevet 11. juli 2020 Jeg er enig med de som sier at dette varierer veldig, så kjenn godt etter hva dere ønsker. Hvordan var første svangerskap? Vi begynte ikke på prevensjon etter fødsel, men det tok litt tid før jeg ble gravid igjen, og ble 20 mnd. mellom barna. Jeg var også ute etter erfaringer rundt dette (vi ønsket to tette fordi jeg hadde fått påvist lave eggreserver). Og det var omtrent like mange som sa at det var flott med tette barn som det var som advarte oss mot det. For vår del tenkte vi da eldste var 16 mnd. at nå skal det gå bra med en baby til, men innen det var vi glade for at det hadde tatt litt tid. Aldersforskjellen er topp her. Det har vært slitsomt, men ikke veldig tøft. Imidlertid var andre svangerskap en del lettere enn det første og lillesøster var en rolig baby som sov ganske godt. Anonymkode: 8dae8...438
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #17 Skrevet 11. juli 2020 Nesten to år mellom våre. Hektisk den første tiden, men de har enormt stor glede av hverandre nå. Anonymkode: b14d4...265
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #18 Skrevet 11. juli 2020 En ting er hva dere 2 som foreldre synes er passende. Jeg ville ventet ann litt, å sett hvilket behov første barn har. Har 14 mnd i mellom mine (ikke planlagt 😅) . Og jeg skulle gjerne ha ventet litt lengre. Vår førstemann hadde behov for å vere babyen i huset litt lengre enn han fikk muligheten til. Har fortsatt dårlig samvittighet for det. Anonymkode: 7c45f...92b
boblevann Skrevet 11. juli 2020 #19 Skrevet 11. juli 2020 (endret) Det har ikke noe å si hva andre mener, hvis dere er enige er det jo bare å gi gass Her er det 8 mnd siden fødsel og vi ønsker ikke to tette - men jeg har likevel ikke begynt på prevensjon for jeg ønsker at kroppen skal få komme seg og hormoner stabilisert seg før jeg tilsetter flere. Andre starter på prevensjon med en gang igjen, dette må man finne ut selv. Men i din situasjon hadde jeg ikke begynt hvis det bare er snakk om måneder før dere vil prøve på nr 2. Endret 11. juli 2020 av boblevann
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #20 Skrevet 11. juli 2020 Du trenger vel ikke bestemme deg helt ennå? Dere kan jo uannsett ikke ha sex på en liten stund og sannsynligvis kan du heller ikke bli gravid umiddelbart (selv om sjansen er der) så helt ennå er det vel ikke nødvendig med prevansjon likevel. Ville latt det ligge og fokusert på baby du har, og heller tatt opp tanken igjen om et par måneder. Anonymkode: aa4aa...88a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå