Gå til innhold

Ansiennitet fra tidligere arbeidserfaring med utdanning i voksen alder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å få betalt for tidligere arbeidserfaring hvis man tar utdanning i voksen alder? 

Eller vil en 40-åring med mye arbeidserfaring, relevant eller ikke, regne med samme lønn som en nyutdannet 21-åring som går ut i sin første jobb?

Anonymkode: c5a4d...0ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer nok endel, tror jeg..
Hos noen arbeidsgivere er nok all erfaring relevant, mens hos andre kan det være at kun jobb innenfor samme felt er relevant erfaring.

Anonymkode: b25c8...606

AnonymBruker
Skrevet

I kommunene/stat er all arbeidserfaring, barnefødsler, utdanning osv grunnlag. I det private kun relevant arbeidserfaring. 

Anonymkode: 8ce5f...ce3

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos noen arbeidsgivere er nok all erfaring relevant, mens hos andre kan det være at kun jobb innenfor samme felt er relevant erfaring.

Anonymkode: b25c8...606

Det er min erfaring hittil. Jeg har også relevant erfaring fra bransjen, selv om det ikke nødvendigvis er direkte overførbart til ny jobb. Var veldig glad for første jobb etter endt utdanning og hvor lønnen uansett var bedre enn før, men i etterkant har det plaget meg litt at jeg i praksis er tilbake på samme lønnsnivå som mennesker som er nesten 20 år yngre enn meg.

Jobber i privat sektor. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på utdanningen. Jeg har 16 års arbeidserfaring totalt når jeg er ferdig utdannet sykepleier, men det er kun de tre årene innen helsevesenet som blir å regnes som ansiennitet. Under utdanningen er jeg assistent, og da teller alle 16 årene🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 8f801...c0e

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er min erfaring hittil. Jeg har også relevant erfaring fra bransjen, selv om det ikke nødvendigvis er direkte overførbart til ny jobb. Var veldig glad for første jobb etter endt utdanning og hvor lønnen uansett var bedre enn før, men i etterkant har det plaget meg litt at jeg i praksis er tilbake på samme lønnsnivå som mennesker som er nesten 20 år yngre enn meg.

Jobber i privat sektor. 

Da skulle du ha tatt utdanningen for 20 år siden.

Anonymkode: 85ca0...58f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

🤦🏽‍♀️

Anonymkode: 8f801...c0e

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I kommunene/stat er all arbeidserfaring, barnefødsler, utdanning osv grunnlag. I det private kun relevant arbeidserfaring. 

Dette 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle nok det, men jeg er uansett glad for veien jeg har gått og tidligere arbeidserfaring. Kjenner meg rimelig trygg på at jeg er mer stødig i det jeg gjør enn en 21-åring som går ut i første jobb. Både på grunn av den spesifikke arbeidserfaringen jeg har, men også generell livserfaring og mer selvtillit både rundt egne oppgaver og i møte med andre mennesker i jobbsammenheng.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

All arbeidserfaring jeg hadde innenfor samme kommune telte, men for en kollega som hadde jobbet i en annen kommune ufaglært fikk kun ansiennitet for tiden etter utdanning.

Anonymkode: 67c5f...2c7

AnonymBruker
Skrevet
På 10.7.2020 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Har du fex tjue års erfaring på Shell og så utdanner deg til lærer, starter du IKKE med tjue års ansiennitet! Erfaringen må være relevant for jobben, men fex et fagbrev gir ett års ansiennitet (altså ett år av læretida regnes som yrkeserfaring), ett år pr barn, og relevant erfaring ett år i  fex bare 60% stilling telles likevel som et helt år. 

Anonymkode: fefa8...db2

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Har du fex tjue års erfaring på Shell og så utdanner deg til lærer, starter du IKKE med tjue års ansiennitet! Erfaringen må være relevant for jobben, men fex et fagbrev gir ett års ansiennitet (altså ett år av læretida regnes som yrkeserfaring), ett år pr barn, og relevant erfaring ett år i  fex bare 60% stilling telles likevel som et helt år. 

Jeg har heller ikke fått ansiennitet for høyere utdanning (seks år). Men siden jeg ikke er i en stilling hvor jeg går opp i lønn pga ansiennitet, har det lite å si for min del. 

Anonymkode: 1f40e...61d

Skrevet
På 10.7.2020 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Det du sier om kommune/stat stemmer ikke. Les hovedtariffavtalen for KS og eksempelvis overenskomsten fra Spekter. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer ikke f.eks.  i Oslo kommune er all arbeidserfaring relevant!

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida: «For å plasseres inn i lønnstabellen i Oslo kommune, må lønnsansienniteten beregnes. Den skal beregnes ved ansettelse, og det er du som arbeidstaker som er ansvarlig for å dokumentere arbeidserfaring, mens arbeidsgiver er ansvarlig for å beregne riktig.

Lønnsansiennitet beregnes etter fylte 18 år. All arbeidserfaring, både offentlig og privat, skal regnes med i lønnsansienniteten. Omsorgstjeneste og verneplikt beregnes også. Ekstravakter regnes så lenge det er mer enn 700 timer pr år.»

AnonymBruker
Skrevet

Konklusjon: 

I det private, nei. 

I det offentlige, ja.

Husker dog at en som var nærmere 50 i klassen fikk noe høyere startlønn uten relevant erfaring. Så det kan vel skje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...