Gå til innhold

Et par jeg nettopp er blitt kjent med mente jeg var uviten som mente skrikekur var omsorgsvikt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De har en datter på 1 år, jeg har en datter på 1,5 år. 

De fortalte at da datteren deres var 10 mnd så orket de ikke lenger. De la henne derfor bare ned og gikk ut av rommet. Hun hadde skreket i flere timer, de hadde gått inn først etter 3 min, 7 min, 10 min osv.. Jeg kjente jeg ble sint og sa rett ut at jeg mener det er omsorgsvikt å la barnet skrike. De sa at jeg var ekstremt uviten, at det handler om å lære barnet at det skal sove, at det ikke hjelper å skrike for å få "viljen" sin.  "At barnet skal ikke vinne"

Jeg sa at et lite barn forstår ikke at mor og far kommer tilbake når de går ut av rommet, også at de skriker fordi de trenger noe. 

Det ble en stor diskusjon, og jeg orket ikke prate om det mer. Ble rett og slett uvel. 

Hun er verdens enkleste å legge nå sier de.

Hva mener dere om dette?

Anonymkode: 9d2e4...08f

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Denne metoden kalles vel Ferbers metode, og frarådes på det sterkeste av fagfolk nettopp av de årsakene du nettopp beskrev. Å la et barn ligge og skrike alene, høres helt grusomt ut. Kjenner jeg får vondt i mammahjertet mitt! Barn som opplever trygghet og å få sine grunnleggende behov hørt og dekket, utvikler seg ifølge forskning til tryggere voksne❤️

Anonymkode: 1563a...a2b

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Omsorgssvikt og barnet lærer ikke å regulere følelser. Hun skriker ikke lenger fordi hun vet at foreldrene ikke kommer til unsetning ikke fordi hun er så godt oppdratt. Dette er den perfekte måten å bygge en relasjon basert på mistillit og utvikling av personlighetsforstyrrelser som voksen.

Anonymkode: b8a6c...1ea

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg ble bare så paff og sint. 

De sa at de var lei av å aldri ha kvelden for seg selv. 

Jeg selv ligger inne med barnet til det sovner, i dag tok det 2 timer. Det er en så liten del av livet... 

• Liker 17
Skrevet

De burde visst bedre. Når barnet gir opp, så har barnet lært at det ikke nytter å gråte. Prøv selv å sette deg inn i det. Gråte og gråte, men de personene som barnet elsker mest på jord vil ikke trøste. Da har barnet lært at mamma og pappa ikke bryr seg om den, og ikke elsker det tilbake. Barnet føler seg lite verdsatt og forlatt av sine omsorgspersoner 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg selv ligger inne med barnet til det sovner, i dag tok det 2 timer. Det er en så liten del av livet... 

Hadde ringt inn en bekymringsmelding til barnevernet.

Anonymkode: b8a6c...1ea

• Liker 15
Skrevet

Tenker at det sikkert går helt fint med dette barnet. Ideelt er det ikke, men det var det ikke selveste Hedvig Montgomery selv som sa at hvis man er «perfekt» forelder 30%av tiden, så er det «nok»? Hadde aldri giddet å sagt noe når dette er noe de allerede har gjort. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lei av å aldri ha kvelden for seg selv med et barn på 10 mnd?! Jeg kan til en viss grad forstå det, med en baby på 4,5 måned gleder jeg meg til å ha kvelden litt mer for meg selv. Men forventer jo at det skjer i babyen min sitt tempo, og leggerutiner innarbeides ikke på én dag eller én uke - sånt tar ofte tid. Det viktigste er jo trygge babyer som sover når de er klare for det, og som vet at mamma og pappa er rett i nærheten❤️

Anonymkode: 1563a...a2b

• Liker 11
Skrevet

Tja, enn trenger ikke å ta opp barnet med engang selv om det gråter. Noen ganger sovner de like etterpå, men går det mer enn 1 til 2 min og skrikingen ikke avtar bør man ta opp barnet.

• Liker 10
Skrevet

Jeg er helt enig med deg TS, men jeg ville brukt en annen fremgangsmåte enn det du gjorde i diskusjonen. 

Hvis dere er venner på facebook, legg ut en artikkel som handler om tema - så kanskje de lærer noe! 
Stakkars barn... Jeg er ikke forelder enda, men den dagen jeg blir det kommer jeg vel aldri til å gjøre dette. Ville aldri falt meg inn å gå fra barnet mitt, folk med IQ vet at det barnet ikke forstår at mor og far kommer tilbake. Jeg er usikker på om dette er uvitenhet fra deres side, eller rett og slett - de driter i konsekvensene.. Men de konsekvensene kan faktisk bli utrolig fatale i fremtiden for dette barnet

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk dette tipset av helsestasjonen for 6 år siden. Jeg var helt på felgen av søvnmangel og helsesøster var bekymret for min helse. Hun ga meg en veldig detaljert step by step måte å gjøre det på. 

Jeg gjennomførte ikke, men kan de ha fått samme tipset og stolt på helsesøster råd? 

Anonymkode: 663b7...f34

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Når man beskyldes for omsorgssvikt vil man gjerne gå i forsvar. Det er ikke rart. Det er mange foreldre der ute som tyr til gammeldagse metoder. Jeg får stadig høre hvor mye jeg skjemmer bort barna mine fordi jeg bærer dem når de er babyer og gråter. Det beste er å si man er uenig, og kvele diskusjonen der og da. 

Anonymkode: 86c29...0af

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars barn

Anonymkode: 91b0c...582

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa forøvrig fra til ei med flere barn en gang son hadde gjennomført det på alle barna fra de var 3 mnd gamle, skulle ikke gråte for å få viljen sin der nei

Anonymkode: 91b0c...582

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener den måten å gjøre det på er helt grei når det gjelder et så stort barn. Gjorde det selv på min minste, da jeg var helt utslitt av å amme i søvn hver halvtime fra kl 21-24. 
Passet på at han var mett, og la ham våken men trøtt i senga. Så gikk jeg ut og sa god natt, kos osv. Holdt meg i nærheten.... sjekket ham en gang. 10 minutter tok det før han sovnet. Ikke mer. Ikke var det illskriking heller, var ganske halvhjertet. 
Etter ca 4 dager var vi nedpå et par minutter med sutring; etter det forsto han greia. Men måtte uansett alltid sutre LITT når vi la ham, sånn bare for å ha gjort det. Holdt på med det til han var ganske stor. Han er verdens tryggeste unge og er lett å legge, 6 år nå. 

Jeg tror dere må skille litt på alder her. En på 10 måneder begynner å skjønne litt av verden. Ville aldre gjort det slik med en på 10 uker. 

Bekymringsmelding til BV? Den kommer du nok ikje langt med. For det første er dette et tilbakelagt kapittel, for det andre er meningene delte og en del fagpersoner støtter en slik fremgangsmåte. 
Dessuten er det dette med å misbruke barnevernet...

Anonymkode: 798c4...c76

• Liker 37
Skrevet

Ikke en måte jeg ville valgt for barnet mitt, men synes du er rimelig frekk som sier til de at det er omsorgssvikt. 

• Liker 15
Skrevet
32 minutter siden, cattleya skrev:

Tenker at det sikkert går helt fint med dette barnet. Ideelt er det ikke, men det var det ikke selveste Hedvig Montgomery selv som sa at hvis man er «perfekt» forelder 30%av tiden, så er det «nok»? Hadde aldri giddet å sagt noe når dette er noe de allerede har gjort. 

Hjelper ikke at man er perfekt 30% av tiden så lenge man bedriver omsorgssvikt de resterende 70%. 

• Liker 15
Skrevet
Akkurat nå, Mrs Robinson skrev:

Hjelper ikke at man er perfekt 30% av tiden så lenge man bedriver omsorgssvikt de resterende 70%. 

«Omsorgssvikt» var å ta i da, men ja, jeg tenker at så lenge disse foreldrene er «gode nok» (altså ikke perfekte) resten av tiden så går det mest sannsynlig fint med dette barnet. 

Hadde de ikke allerede gjort det, men spurt ts i forkant tenker jeg situasjonen hadde vært anderledes. Dette har allerede skjedd, så jeg ser ikke helt hvorfor ts skulle kritisere dem for dette nå. Gjort er gjort. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...